ovlov86

Hva har skjedd med lakken på panseret...?

21 innlegg i emnet

Oppdaget litt tidligere i sommer at lakken på panseret mitt ser helt merkelig ut i direkte solskinn. Ser ut som tusener av små krater over hele flaten. Er i tillegg ganske vanskelig ta bilde av, da det kun er synlig når man "ser på sola" i panseret.

Bilder. Ikke helt rent, og har merker etter at noen tegna på panseret mitt i sommer.... :(

IMG_8760_zpsba0cf9a2.jpg

IMG_8759_zps80b4adcd.jpg

Prøvde på et nærbilde med makrolinse:

IMG_8755_zps9ea60a43.jpg

Noen som vet hva som er galt her? Kan det skyldes at klarlakken har blitt skadd av varme fra sola? Har jo vært ekstremt varmt i hele sommer, og jeg har ikke garasje.

Forsvinner kanskje med våtslip? Har ikke PTG, så er litt skummelt å gå i gang på et helt panser.

Endret av ovlov86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt løvtrær i nærheten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du hatt løvtrær i nærheten?

Tja, nærme og nærme. Det nærmeste står vel ca 15 meter fra bilen.

Men virker som de merkene en ser er i selve lakken. Ligger ikke utenpå.

Oppdaget dette når jeg skulle maskinpolere panseret i sommer. Og ble ikke noe særlig forandring på de merkene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke går vekk med polering, kan det være "solvent pop" at det har gått for kort tid mellom grunning/base/klarlakk så kjemikalier har blitt sperret inne under klarlakken og så laget små bobler etterhvert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Meg bekjent er det originallakk på panseret. Altså 16 år gammel. Kan det ta så lang tid?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres rart ut med så lang tid..
Ikke godt å si da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke på vei gjennom klarlakken da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er sejve så etser det i klarlakk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker ikke som det ligger under lakken. Er mer ovenfra og ned. Ikke har bilen hatt noe sevje på seg heller. Begynner å lure på om jeg har stått parkert en plass der de driver med kjemikalier...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser litt for jevnt og ekstremt ut til å være betongstøv. Våtslip og Maskinpoler til det er borte, eller du går igjennom :) Men skulle likt å visst hva dette er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aske etter vulkanen på Island?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aske etter vulkanen på Island?

Ligner litt visuelt på det jeg så på min bil i dagene vi snakket om folk som satt "askefast" på flyplasser og slikt... men er det noe som kan sitte så godt og dypt hvis det ligger lenge?

Surfex HD og høytrykk tok 90% av asken min, berøringsvask tok resten... men jeg lot det jo ikke ligge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir som regel vasket 2-4 ganger pr måned, så skal vel mye til at det er noe som har fått ligge for lenge på.

Spyler også av bilen om den blir veldig støvete eller det ligger noe søl på lakken.

Kan se ut som om det må slipes vekk ja. Skummelt uten lakkdybdemåler. Utstyr til å våtslipe store flater har jeg heller ikke.

Rare, rare greier det her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv våtslip på en liten del av panseret først pg se om det blir noen forskjell. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får nok prøve det ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aske+vann=lut... og nå smeller det jo snart på sagaøyen igjen, ser det ut til. På tide med presenning :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aske+vann=lut... og nå smeller det jo snart på sagaøyen igjen, ser det ut til. På tide med presenning :)

Njææ, heller skikkelig biltrekk vel

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligner litt på lakken min tidlig i sommer. Var under pollesesongen for løvtrær.

Mulig det og kunne komme av at jeg hadde på en QD etter vask oppå LSP. Mulig de ikke likte hverandre.

Ved neste vask tok jeg en runde med Surfex og litt. Så kjørte jeg en finpolering med Menzerna 3000 og la ny LSP.

Da forsvant det. Tror ikke det satt nedi selv om det kunne se slik ut. Var bare synlig i sola så mulig det er noe fint "støv" eller noe som ligger på toppen som bryter lyset slik at et ser ut som det er nede i klarlakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt hele panseret med F400, 2500 og LSP. Ingen forandring å spore noen plass.

Aj, asken høres skummelt ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt hele panseret med F400, 2500 og LSP. Ingen forandring å spore noen plass.

Aj, asken høres skummelt ut.

Hva var det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive