Willy Wonka

Biltransporthenger - med tipp eller rampe?

Jeg vurderer å kjøpe meg en biltransporthenger. Er det noen her som har erfaring med disse hengerne? Bør man gå for henger med tipp eller rampe? Duger håndvinsj eller bør man gå for el-vinsj? Hel bunn? Minimum anbefalt lengde, bredde, lasteevne? Trenger de service? Obligatorisk med forsikring? Er det årsavgift? Omreg. avgift?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsikringen til trekkvognen som gjelder, men bare ansvar. Du kan tegne både del- og kasko hvis du vil. Tillat totalvekt (lastevne) må du sjekke ut fra hva bilen er godkjent for og hvilket førerkort du har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Førerkort og bil er ok. Lurer egentlig mest på hva folk anbefaler. Tipp/rampe, over/under 2 tonn, størrelse o.l. Ser det er så mye å velge i og mange potensielle fallgruver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompis som har ganske stor Tysse, lasteramper, støttebein bak og hel platt. Funker godt den. Ligger bra på veien sålenge den er riktig lastet. Støttebein er vel og anbefale uansett, bil kan lastes uten att hengeren er koblet på bil og det blir mye mindre slitasje på utstyret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut. Jeg har vært litt fastlåst til henger med tipp, men hvis rampe fungerer like greit åpner det seg ganske mange muligheter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann til hva du skal bruke den til. Lave biler med lite bakkeklaring (spesielt mellom for og bakhjul) er problematisk å få oppå en fast henger med ramper i forhold til en du kan senke/tilte. Selve størrelsen dikterer jo også hva du kan laste den med, både i mål og vekt.

En lav bil vil det jo være lettere å få uskadet opp på denne:

302820.jpg

enn på denne:

535e530611091.jpg?1403205018

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var i grunn den tanken jeg gjorde meg også. Tanken er at den skal kunne brukes til alle slags biler. Lave og høye, lange og korte. Håpet var at noen som hadde erfaring fra begge kunne si noe det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser mye tryggere å kjøre bilen opp på den med tipp, etter min mening.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive