drturbo

Swisswax- Oppskrytt?

Hei alle sammen.

Litt interressert i bilpleie, så jeg kjøpte med Cleaner fluid og Shield i sommer.

Litt skuffet over glansen i Shield, målt mot Auto Glym's Hd voks. Holdbarheten er heller ikke spesielt imponerende.

Jeg kjører mye, litt over 40tkm i året, vasker bilen med høytrykkspyler, gritguardbøtte, Meguiars next shampo og Meguiars vaskehanske ukentllig, og bruker lunkent vann.

Vasker jeg av voksen?

Når jeg foretar lakkpleie, så blir bilen vasket, og får stå med turle xtreme avfetting i ca 10 min, før denne blir vasket bort, deretter en runde Iron X.

Så en runde clay ( auto Glym) før jeg korrigerer med Rupes ultra fine.

Lakken ble preparert med Cleaner Fluid, og Shield ble lagt på, for å stå på ca. 1 t.

Er det all kjøringa som gjør at den mister glans og beading, eller gjør jeg noe elementert feil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forvasken er temmelig viktig, og om du kun spyler bilen og går rett på vaskejobben, vil jeg tro du kan stripe opp bilen litt og dermed fjerner glansen. Mikroavfetting som Surfex HD (eller lignende) bør brukes i forkant, utvannet til forvaskblanding (1:30 f.eks). Kaldavfetting (ala prickbort og turtlewax nanoextreme eller hva den heter) bør brukes en gang i blant også, hvis lakken er nuppete.

Megs NXT-såpe blandet for sterkt kan kvele voksen også.

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnarbeidet er alfa omega både for glans og holdbarhet.

Glansen ligger i selve poleringen, voksen bare forsterker det resultatet.

Når det gjelder holdbarhet så har jeg hatt flere kundebiler hvor Shield har holdt opp til 12 mnd.

Vedlikeholdsvask bør selvsagt gjøres så mildt som mulig. Hvordan vasker du bilen etter behandling?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at AG HD Wax er en veldig god voks. Jeg vil kanskje driste meg til å si at den er på linje med noen av SV sine vokser.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at AG HD Wax er en veldig god voks. Jeg vil kanskje driste meg til å si at den er på linje med noen av SV sine vokser.

+1

Sinnsyk holdbarhet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnarbeidet er alfa omega både for glans og holdbarhet.

Glansen ligger i selve poleringen, voksen bare forsterker det resultatet.

Når det gjelder holdbarhet så har jeg hatt flere kundebiler hvor Shield har holdt opp til 12 mnd.

Vedlikeholdsvask bør selvsagt gjøres så mildt som mulig. Hvordan vasker du bilen etter behandling?

Ved ukentlig vask så er det høytrykk, vaskebøtte, MG NextG shampo, og tørker med MG håndkle. Bruker svært sjelden vaskehaller med skum, mne det hender jeg skumlegger med eget utstyr, og da med bilshampo til formålet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HD wax har bedre holdbarhet enn flere swissvax vokser, men er langt ifra like enkel i bruk.

Mikroavfetting som Surfex HD (eller lignende) bør brukes i forkant, utvannet til forvaskblanding (1:30 f.eks). Kaldavfetting (ala prickbort og turtlewax nanoextreme eller hva den heter) bør brukes en gang i blant også, hvis lakken er nuppete.

Surfex er en alkalisk avfetting, microavfetting er en blanding/kombinasjon av alkalisk avfetting og kaldavfetting ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan jeg bruke som avfettning som IKKE tar voksen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kan jeg bruke som avfettning som IKKE tar voksen?

All kjemi sliter på voksen. Vannløslige som SurfexHD bør ikke blandes sterkere enn 1:20 for å spare vokslaget. Prickbort kan brukes mange ganger på et lag voks, men vil selvsagt redusere holdbarheten. Like mye påvirkes holdbarheten av vær og vind, kjørelengde, årstid og lokale miljømessige forhold.

Å vokse bilen er uansett ikke noen stor oppgave. Bedre å bruke tilstrekkelig kjemi i forvask så bilen er rimelig ren før berøringsvask.

Det er en mer omfattende oppgave å fjerner riper etter å ha gnidd møkka av lakken på grunn av mangelfull forvask, enn å legge et ekstra lag voks i ny og ne. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel ikke avfetning som ikke tar "noe" av beskyttelsen :( ?

Det handler om hvor mye du bruker, hvor skitten bilen er hvor mye den er i bruk står i garasje osv :huh: .

I den sammenhengen er Prick Bort en kandidat som er god i bruk og som ser ut til å ta "lite" av beskyttelsen :) ?

Men det er da svært lite behov for avfetn på denne årstiden om du ikke kjører på nylagt asfalt da.

Så jeg mener det ikke finnes avfetning som IKKE tar voks men noen er bedre en andre og noen tar alt for mye :mad: .

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje Auto Glym HD passer bedre på en Rising Blue Scirocco enn det Shield gjør....

Vel vel, det er en bruksbil, så den må stelles uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte HD wax på samme lakk og samme bil, DrTurbo da jeg hadde for ett år siden. Jeg har alltid brukt Hd wax på de fleste bilene jeg jobber på, og har enda ikke hørt noen klage på holdbarhet værtfall.

Da jeg og HMSilset jobbet på min tidligere E90 slet vi med å få bort voksen før vi korrigerte lakken. Både PB, sterk surfex og iron x ble brukt, men lakken prellet like godt etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meringdal har rett i at hd voksen er temmelig ekstrem :) Jeg tror ikke det er mange vokser som sitter så lenge som den! Men til saken. Swissvax er på ingen måte oppskrytt. Jevnt over lang holdbarhet, lett å legge, lett å buffe, naturlige produkter og uten løsemidler osv. Jeg bruker mest swissvax voks ihvertfall. Autoglym hd bruker jeg bare når jeg vet eier setter bilen i vaskemaskin jevnlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Silset sier igjen så er jo Swissvax utrolig enkle å legge, værtfall sammenlignet med HD Wax. Den kan være ganske vrien noen ganger, og et herk på sort lakk uten metallic-effekt... :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg og HMSilset jobbet på min tidligere E90 slet vi med å få bort voksen før vi korrigerte lakken. Både PB, sterk surfex og iron x ble brukt, men lakken prellet like godt etterpå.

Hvorfor skulle dere fjerne voksen før korrigering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skulle dere fjerne voksen før korrigering?

Dette var under opplæring av Meringdal før han virkelig satt i gang .Jeg var sikker på at alt var av.Vi vet det ikke er nødvendig. Etter flere runder med avfetning sa jeg: se nå skal vannet ligge flatt eller noe sånt.Men det beada som en nylagt voks :) Har aldri opplevd det før eller siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar.

På med surfex HD og andre gosdsaker, og minst mulig fysisk fjerning av urenheter altså.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bytt ut såpa du håndvasker bilen med til en mildere type, eller bland veldig svakt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yes sir!!!

Har ok vært litt raus med såpa tror jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive