Arild

Utstyr til vannsliping

23 innlegg i emnet

Prøver det her.. Mulig feil kategori så flytt gjerne i såfall.

Blitt litt hekta på vannsliping av lykter, men stress er det da jeg foreløpig gjør alt for hånd.

Jeg vet du kan få papir for dette til den roterende maskina men det jeg er på jakt etter er noe du gjerne kan bruke på drill.. Noen som vet om dette finnes? Gjerne i forskjellige størrelser med passende papir til 1200-1500-2000-2500-3000 som er enkelt å ta av og på.

Grunnen til at jeg vil ha til drill og ikke til roterende er at jeg jobber på små flater og derfor aynes det er lettere med drill kontra roterende maskin.

Tar gjerne mot forslag og bilder om noen har!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det 3M eller Meguiars som har et sånnt sett For frontlykter med drill?? Heter vel headlight restoration kit eller noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det 3M eller Meguiars som har et sånnt sett For frontlykter med drill?? Heter vel headlight restoration kit eller noe.

Sannsynligvis 3m du tenker på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BN har et sett til dette:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_26&products_id=315

Men er det ikke slik at du må ha en spesiell lakk etter sliping evt legge sealer på ca hver 3mnd for å ha UV beskyttelse på front lykter om du sliper de?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis 3m du tenker på?

3M var det ja. :)

BN har et sett til dette:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_26&products_id=315

Men er det ikke slik at du må ha en spesiell lakk etter sliping evt legge sealer på ca hver 3mnd for å ha UV beskyttelse på front lykter om du sliper de?

Hmmm, interessant. Er det et belegg på original-lyktene som skal hindre falming?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, interessant. Er det et belegg på original-lyktene som skal hindre falming?

Når du har våtslipt må du polere de opp igjen, grov,mellom og fin som på lakk og etter dette må du enten ha på en spesiell lakk som varer eller bruke en god sealer regelmessig ellers blir de fort ødelagt av sola ja.

Gtechniq c1 mener jeg er et glimmrende alternativ til dette.

Jeg vet ikke hva slag lakk men det kjenner sikkert andre her på forumet:-)

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ann å spraye på ett lag med klarlakk eller kjøre på med to-komponenet klarlakk etter at man har (slipt,) våtslipt og polert?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte meguiars sitt headlight restoration kit, men det er en smule tull å kjøpe.

Det inneholder en rondell, 2 "puter" med 4 trinn papir. Disse er altfor lite å bruke så jeg har handla papir utenom. Rondellen er grei, den er vel eneste men der kan du fint bruke ei anna pute på roterende maskin.

Så bruker jeg plast x fra meguiar som fjerner riper men der kan du sikkkert bruke en hvilken som helst rubbing så lenge den tar ripene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ann å spraye på ett lag med klarlakk eller kjøre på med to-komponenet klarlakk etter at man har (slipt,) våtslipt og polert?

Nei:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Korrekt, frontlykter er laget av polykarbonat, dette er ikke en sprø plasttype så den tåler steinsprang godt, ulempen er at den ikke tåler UV stråling og vil bli gul etter en stund, derfor har den en uv lakk som hindrer dette. Sliper du igjennom uv lakken og ikke legger noe nytt, vil plasten bli gjennomgående gul og må til slutt skiftes.

Baklykter er laget av akrylplast som tåler uv stråling, men er nokså sprøtt og er mer ømfintlig for steinsprang, men sjansen for steinsprang på baklyktene er ikke så stor :)

Nei:-)

Kjenner noen som driver verksted som har brukt å hjelpe kundene hvis de har fått beskjed om å skifte lyktene i.fbm PKK. Matter ned lykta og legger 2K klarlakk, gjort på noen få minutter og koster nesten ingenting, og lykta ser ny ut etterpå. Jeg har "fulgt opp" noen av disse lyktene i snart 2 år, og de ser fortsatt bra ut. Disse settene med lakk for lykter inneholder jo en plastsealer og 2k klarlakk.

Så jeg er egentlig litt uenig, mulig denne plastsealeren har mer uv sperre enn selve klarlakken, og kanskje gjør at klarlakken hefter bedre til plasten, men foreløpig ser det jo ut som bare klarlakk alene gjør en grei jobb hvis grunnarbeidet gjøres ordentlig.

Du kan slipe og legge 2K klarlakk, hvis du avslutter med for fint papir eller polerer før du legger klarlakk, kommer den aldri til å få ordentlig heft til underlaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da går det sikkert likevel, kjenner noen som forsøkte det en gang men lakken ødela lykten fulstendig derfor mente jeg nei men det er sikkert forskjellig lakk og lykter.

Jeg ville funnet meg en tilsvarende lykt for test først:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da går det sikkert likevel, kjenner noen som forsøkte det en gang men lakken ødela lykten fulstendig derfor mente jeg nei men det er sikkert forskjellig lakk og lykter.

Du må nesten få en forklaring fra kjenningen din om hvordan det er mulig å fullstendig ødelegge lykten med sandpapir og 2K klarlakk, hørtes spennende ut. Skulle det vise seg at noe ikke går helt som planlagt, er det ikke værre enn å slipe bort lakken man har lagt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må nesten få en forklaring fra kjenningen din om hvordan det er mulig å fullstendig ødelegge lykten med sandpapir og 2K klarlakk, hørtes spennende ut. Skulle det vise seg at noe ikke går helt som planlagt, er det ikke værre enn å slipe bort lakken man har lagt.

Jeg så lykten den så ut som den hadde smeltet, altså den reagerte med lakken.

Bilen var en eldre BMW 320.

Men jeg betviler ikke det du skriver, det er jo topp om det er så enkelt å få en permanent løsning.

Har et par lykter liggende og det skal testes:-)

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel ikke gå god for at det er en permanent løsning, men det ser jo ut til å funke ihvertfall et år eller to ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke rubba den med for høy hastighet da? Plast tåler jo ikke for mye varme. Bruker ullpad på slagdrill jeg med middels fart

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke rubba den med for høy hastighet da? Plast tåler jo ikke for mye varme. Bruker ullpad på slagdrill jeg med middels fart

Man bruker ikke maskin og rubbing hvis man skal lakke lyktene, du sliper deg ferdig og går rett på grunning/lakk.

Dette fordi lakken trenger en litt grov overflate for å hefte seg til underlaget, dessuten vil oljer fra polish o.l øke sjansen for reaksjoner om man ikke får vasket de 110% bort før lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo forsåvidt logisk det men må du ikke få dem blanke etter sliping for at dem skal bli blanke og gjennomsiktige?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo forsåvidt logisk det men må du ikke få dem blanke etter sliping for at dem skal bli blanke og gjennomsiktige?

Nei.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine før:

Litt dårlig bilde:

Etter:

Edit: ble seende litt feil ut på opplasting fra iphone men you get the drift

post-8513-0-82426000-1406980578_thumb.jp

post-8513-0-51487900-1406980639_thumb.jp

Endret av Arild
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive