Gå til innhold
JensChristian

Erfaring med RaceChip?

Recommended Posts

JensChristian    187
JensChristian

Hei!

Omsider har jeg fått meg bil som går på fossilstoff igjen (diesel) og med det så følger noen gleder, blant annet muligheten for chiptuning.

Som overskriften sier; noen her som har erfaring med RaceChip? Har lest rundt omkring, spesielt på BMW-fora, hvor brukerne har delte erfaringer. Noen har merkbart bedre power og mindre forbruk og andre opplever ingenting.

Personlig har jeg brukt Kicherer på min forrige bil, en W203 C200 CDI. Forbruket gikk ned fra ca 0,68 til 0,55 på langkjøring (klarte faktisk 0,5 blank fra Oslo til Brønnøysund :D ) og merkbart mer power. Eneste bakside var at motoren noen ganger bare døde ut, helt uten forvarsel. Feilkode ble lest ut og hver gang var det P0087 (tror jeg, koden var hvertfall for lavt trykk på dieselpumpa).

Jeg har bestilt, betalt og mottatt chippen, bare komme seg hjem og få testet nå... :)

Oppdateringer kommer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

jeg har erfaringer på 1,4d Toyota, og 2,2d Toyota og racechip, og selv om det var merkbart på begge, var det spesielt merkbart på 1,4d

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird    16
Freebird

Nå vet ikke jeg hverken hvilken bil eller motor du har nå, men når det gjelder Mercedes sine dieselmotorer er det greieste ofte mapping. 200 CDi er samme motor som 220 CDi, men med en annen motorstyringsenhet. Med mapping av 200 CDi henter du ut ca 170 hk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Jeg har bestilt, betalt og mottatt chippen, bare komme seg hjem og få testet nå... :)

Oppdateringer kommer!

Er dette en omprogrammering/remapping eller er det en slik "jukseboks" som du kobler på i motorommet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Bilen jeg har nå er en 220 CDI med 170hk/400nmoriginalt. Boksen jeg har bestilt lover 211hk/490nm.

Dette er en "jukseboks" ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Generelt vedr bokser:

Positivt - lett å montere, lett å fjerne. Ingen spor etter fjerning, men kan logge feilkoder som gir indikasjon på feil ladetrykk eller dieselmengde. Gir normalt en liten økning.

Negativt - overstyrer bare enkelte av motorstyringens mange parametre. Fører ofte til mer sot, som igjen kan føre til at turboens VNT-mekanisme soter igjen, at EGR-ventil soter igjen, at dieselpartikkelfilter soter igjen.

Gir ofte hakkete gange, rar respons. Spesielt ved bykjøring.

Gir ofte kaldstartsproblemer da de fleste bokser ikke tar hensyn til at det fort er 15-20 minusgrader mange steder i Norge om vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Har vært med en kamerat og testa på en Mercedes 2010 modell ML og det var ikke noe suksess. Relativt greit å justere på de 2 pot'metrene. Gikk litt bedre, men fikk en stygg ulyd (rakkling/kakkling-lyd under pådrag). Boks tatt av og returnert.

TS Racing sin egen "justering" er bra på Mercedes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Har ingen erfaring selv, men jeg har fortsatt tilgode å høre noen som er superfornøyd med en slik boks ;) Jeg hadde aldri montert det på min bil. Å få justert opp effekten til en modell som er høyere i effekt, det har jeg mer tro på hvis motoren er lik og motorstyring er forskjellig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FredrikWake    87
FredrikWake

http://bimmers.no/topic/683719-bmw-dieselmotorer/

Svært nyttig lesing fra TRF Performance angående det meste om diesel, chipping, forbruk etc. Hovedfokus på BMW dieselmotorer. Står mye om powerboxer og omprogrammering + fordeler og ulemper med disse. Denne fyren har peiling!

Har handlet der selv, og kan varmt anbefales :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Som FredrikWake linka til... og som nevnt av Kunits... Du ber om soting.

Fadern hadde en boks på en Saab 9-3 SC TID 2006... to år på rad så poppa motorlampa opp på SAMME plass i Sverige da vi var på ferietur med vogn og det hele. Begge gangene hadde han boksen i. Første gangen måtte vi bli kjørt til verksted. Andre gangen gikk fardern (han var rimelig fyrt på den boksen da) og røske dritten ut av bilen. Kjørte i en times tid eller to i 3dje giret også var motorlampa borte og effekten tilbake.

Sjekk om du finner kvalitetsmapping til en "rimelig" penge. Jeg har selv Hirsch mapping på min, kostet vel rundt 10-12k, men Hirsch ble faktisk godkjent av Saab og ingen garantier ble brutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

Jeg er meget godt fornøyd med OC.T Tuning.

Passaten har gått 235k og 30k med programvare derfra. Turbo har stått på siden bilen var ny :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Da har jeg fått prøvd dette her litt;

første som skjedde da jeg monterte boksen var at bilen ikke startet. Forsøkte alle innstillinger som var opplyst i manualen, uten hell. Bilen leste også ut tre feilkoder, P0087, P0091 og P0191. Alt går på innsprøytning eller for lavt dysetrykk. Når jeg koblet inn dummypluggen forsvant alle feilkodene og bilen gikk som vanlig.

Jeg kontaktet RaceChip torsdag morgen og forklarte problemet. Innen 10 minutter fra mailen min var sendt fikk jeg bekreftelse på at dette var noe de hadde hørt om før og at de skulle forsøke å sende meg en ny kabel som har alternativ pin-output. Fredag morgen var UPS på døra med ny pakke (kostnadsfritt) og jeg prøvde den nye kabelen.

Umiddelbar reaksjon: bilen oppleves hakket hvassere enn uten (kan ikke huske hvilket nivå jeg satte den til), men jeg tror jeg kan tune den litt mer. Forbruket har jeg ikke sett noen bedring ved, mulig fordi det er gøy med sports-modus og det er gøy å kjøre diesel igjen. På fredag setter jeg nesa i retning bardufoss og med drøye 1500km foran meg blir det interessant å se om forbruket går ned siden kjøringen mest sannsynlig blir av en litt roligere art.

Så langt vil jeg bare berømme RaceChip for hurtig kundeservice og så langt, et flott produkt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cane    5
cane

I korte trekk - er man glad i bilen sin må man aldri finne ut å bruke "jukse-boks"!! Har dessverre hørt og lest alt for mange dårlige erfaringer - spesielt i diverse merke-forum.

For best optimalisering og driftsikkerhet på diesel er det kun endring av programvare i ECU som gjelder. Er man fortsatt i tvil, er det bare å stille åpent spørsmål til eget merkeverksted - de pleier å ha noen eksempler på biler som er kommet inn etter bruk av "jukse-boks". I tillegg har jeg til gode å høre at bilprodusentene tilbyr "jukse-boks" i de tilfeller hvor de tilbyr optimalisering - som f.eks Polestar for Volvo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
LAS84    75
LAS84

Vet mange kjører med disse boksene.

Anerkjente Kleemann har en noe lignende boks for Mercedes. http://www.kleemann.dk/Performance/tuning/Kd-box

Men hørt mye rart både positivt og negativt om disse racechip boksene. Men vet aldri med sånt. Enkelt å fjerne hvis uhellet er ute og er verkstedet som har bevisbyrden å bevise at du har hatt på hvis motoren går. Jeg har ECU tune fra BSR og egentlig fornøyd med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig