perob

Fjerning av fugleskitt

Bilen har stått ute i sommer mens jeg har vært på borte, når jeg kom tilbake var den dekket i ganske mye fugleskitt som jeg sliter med å få bort. Den er fasttørket etter å ha stått i sola over en lengre periode og virker nesten som sement. Har alt prøvd en god blanding avfettning, høytrykk og vask med såpe. Det fjernet kun topp laget.

Noen ideer eller produkter som er effektiv for dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting, la det virke lenge. Spyl av. Så gjenta til alt er borte. Avfetting skal virke lenge, men ikke tørke inn. Varmt vann som får virke, kan fungere bra det og.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse vann og enda mer vann, og f.eks autofoam e.l i skumkanon så det ikke tørker så fort ut. Fugleskjit etser seg inn i lakken, og får den ligge lenge nok er det kun opplakkering som må til for å få det bra igjen. Har den bare ligget noen dager, kan du være heldig å få bort merkene med våtslip etterfulgt av polering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fugleskitt får vel klarlakk til å utvide seg, slik at det berørte feltet blir ruglete på makronivå. Oppfattes derfor som matt.

Mulig det må maskinpolering til om det har fått godgjort seg lenge nok!

Edit: Trogha slo meg!

Endret av Mz6
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raske tilbakemeldinger. Usikker på hvor lenge det har vært der, alt fra 3 uker til et par dager. Skal forsøke en ny runde heftig avfetting og masse vann når jeg kommer hjem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke glem berøringsvasken!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv også å ta en svamp, dypp den i varmt vann, og hold den over flekken slik du får varmet den opp. deretter kan du ta en sveip over med samme svamp. Gjerne en skvett såpe i bøtta også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våte håndklær med avfettning på som ligger oppå området...

Skikkelig våte...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våte håndklær med avfettning på som ligger oppå området...

Skikkelig våte...

Bytter du ut avfetting med vann så er det en god ide. Dynk noen håndklær med vann og la de ligge noen timer på fugleskiten, dette løser det opp. Så dra de rett av og spyl med vann på lakken ;) Å la avfetting ligge er ikke så lurt da det plutselig tørker, så du får rennemerker eller styggere flekker enn det du hadde. Har prøvd min metode og det funker, men hvis det går med avfetting også så er jo det gull. Bare litt safere med vann ;)

Gjør dette på kvelden når lakken er kald.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter du ut avfetting med vann så er det en god ide. Dynk noen håndklær med vann og la de ligge noen timer på fugleskiten, dette løser det opp. Så dra de rett av og spyl med vann på lakken ;) Å la avfetting ligge er ikke så lurt da det plutselig tørker, så du får rennemerker eller styggere flekker enn det du hadde. Har prøvd min metode og det funker, men hvis det går med avfetting også så er jo det gull. Bare litt safere med vann ;)

Gjør dette på kvelden når lakken er kald.

Jeg må ærlig innrømme at jeg kun har brukt vann tidligere men surfex tok akkurat en skikkelig måkeklatt på bilen så en blanding av vann og surfex på skikkelig våte håndklær (som overvåkes) og som liggetid et par timer tar det meste

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det av til slutt. Prøvde avfettning med våte håndklær i 3 timer. Fungerte på de fleste flekkene, men ikke 2 av de. De 2 siste ble tatt med 150bar høytrykk og en gummi skrape og avsluttet med en god vask og pollering.

Neste gang jeg skal være borte en stund blir det å benytte biltrekk. Flere av flekkene var som størknet sement.

Takk for alle gode råd og ideer! :)

Endret av perob
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive