tr88

Fundament under lavtløfter/sakseløfter

Er det noen her inne som vet hvor tykt fundament man må/bør ha under en lavtløfter? Jeg har en garasje som er 250cm under taket, men motoren til garasjen bygger 40cm ned. Jeg kunne tenke meg en sakseløfter som løfter maks 60cm for å slippe ugunstige arbeidsstillinger osv. Er det noen her som vet hvor tykt fundament som trengs under en slik bukk? Jeg er litt usikker på tykkelsen på gulvet her, men tror det er 25cm såle etterfulgt av 10cm isolasjon, armering, gulvvarmerør og 8cm påstøp oppå der igjen.. Til slutt blir det 1cm med industrifliser.

Noen innspill?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beregnet et dekke for en stund siden som var på 6 m spenn. Det ble 20cm tykt og kunne belastes med 500kg pr m2 (garantert).

Siden din såle er tykkere og ligger på mark så antar jeg at dette ikke trengs å beregnes selv hvis du skulle hatt relativt dårlig betongkvalitet.

Hvis bilen din veier 2 tonn fordelt på fire hjul. Legger du til vekten på sakseløftern som også har større anleggsflate så vil jeg anta at du belaster mindre pr areal.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk beregnet et dekke for en stund siden som var på 6 m spenn. Det ble 20cm tykt og kunne belastes med 500kg pr m2 (garantert).

Siden din såle er tykkere og ligger på mark så antar jeg at dette ikke trengs å beregnes selv hvis du skulle hatt relativt dårlig betongkvalitet.

Hvis bilen din veier 2 tonn fordelt på fire hjul. Legger du til vekten på sakseløftern som også har større anleggsflate så vil jeg anta at du belaster mindre pr areal.

Men vil det ikke ha litt å si at jeg har et "mellomrom" mellom såle og påstøp med isolasjon og gulvvarmerør?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har gulvvarmerør så bør du være sikker på hvor mye som tåles før du eventuelt kan skadet rørene.

Edit:

Men som det blir skrevet over så har jo du fortsatt tyngden på bilen fordelt over større areal, så det burde gå :)

Endret av Audi S8
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sakseløfter, bygget garasjen for 1 år siden å visste jeg skulle ha løfter inn...

Likevell er det ikke mer en 10cm støp, å jeg har hatt biler på 3tonn flere ganger på bukken uten noe problem...

Så lenge grunnen er opparbeidet 100%, og støp er av kvalitet med armering trenger du ikke bekymre deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har gulvvarmerør så bør du være sikker på hvor mye som tåles før du eventuelt kan skadet rørene.

Edit:

Men som det blir skrevet over så har jo du fortsatt tyngden på bilen fordelt over større areal, så det burde gå :)

Jeg skal få sjekket ut med de som støpte her:) Har jo hatt biler på 2 tonn opp på 4 bukker der også uten at det har påvirket gulvet, så det skulle vel gå bra

Jeg har sakseløfter, bygget garasjen for 1 år siden å visste jeg skulle ha løfter inn...

Likevell er det ikke mer en 10cm støp, å jeg har hatt biler på 3tonn flere ganger på bukken uten noe problem...

Så lenge grunnen er opparbeidet 100%, og støp er av kvalitet med armering trenger du ikke bekymre deg :)

Jeg skal få sjekket det ut, takk for svar:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tåler gulvet en vanlig jekk så tåler det bukk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hentet inn litt informasjon fra gamle tegninger og noen gamle bilder jeg fant igjen.. Det ser desverre ut til at det kun er 10cm isolasjon, 12mm armeringsnett, gulvvarmerør og 10cm påstøp.

Edit: og sikkert en halvmeter med pukk under der igjen

Endret av tr88
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikkert EPS som er brukt i grunnen før pukk, og ser du på glava sine sider står det langtidslast og "øyeblikkslast" (kort tid). http://www.glava.no/produkter/skumplast_-epsxps/glava-eps/ Det kan gi en liten pekepinn over hvor mye last du kan sette på gulvet.

Settes bukken på stålplater i passende dimensjon og flate for å fordele lasten kan dette mest sannsynlig gå fint. :) Et par tonn fordelt per kvaderatmeter burde gulvet tåle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg tror dette går bra ej :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hentet inn litt informasjon fra gamle tegninger og noen gamle bilder jeg fant igjen.. Det ser desverre ut til at det kun er 10cm isolasjon, 12mm armeringsnett, gulvvarmerør og 10cm påstøp.

Edit: og sikkert en halvmeter med pukk under der igjen

Jeg har 8-10cm støp, 4mm armeringsmatter og 10 cm isopor over planert sprengmasse.

På det gulvet står det en 4-søyler som veier 720kg med traversjekk som veier ca 80kg, jeg har løftet biler på nesten to tonn uten at det er antydning til sprekker i gulvet. Hver av søylene hviler på originalplatene som er ca 25x25cm.

Og som sagt: en garasjejekk gir MYE større punktbelastning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten ingeniør bakgrunn, men støypt endel. Lærling i betong. Så vil eg mene at det skal gå helt fint. Du du gjerne kan gjøre for å avlaste det. Er jo å ha hele løfteren oppå en stålplate.

Endret av AndersN
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive