Prinsen

Mikrofiberkluter - hva er forskjellen?

Jeg klør meg i hodet. :blink: Hva er egentlig forskjellen på det voldsomt store utvalget av mikrofiberkluter som tilbys? Tykkelsen er forsåvidt en ting, men se følgende eksempel fra Scandicshine:

Tynne:

* CG Elite Microfiberklut: "kjempemyke og gode kluter"

* CG Premium blå/gul/grønn/rosa: "mikrofiber av høy kvalitet!"

Tykke:

* CG Shaggy fur: "tykke og gode kluter"

* CG The No Name Monster: "supermykt og supertykt"

Listen fortsetter jo i evigheten, men hvorfor skal jeg velge det ene fremfor det andre? Er det i det hele tatt noen forskjell, eller går det ene og alene på hvilken farge du synes er finest?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, litt diffust ja.

Jeg kan bare snakke for de Alien har, "detail master"

http://www.alienautospa.no/produkt/mikrofiber/40-x-40-cm-premium-blue-microfiber-terry-towel

En veldig fin allround klut til buffing av lakkrens, og polish f.eks. og mange andre bruksområder. Tynn klut.

http://www.alienautospa.no/produkt/mikrofiber/40-x-40cm-detail-master-pro-premium-glass-and-window-towel

Er en fantastisk god vindusklut, jeg mener at det er noe av det beste på markedet. Tynn klut.

http://www.alienautospa.no/produkt/mikrofiber/40-x-40-cm-detail-master-ultra-plush-polishing-hvit-1400gsm

Meget god buffeklut, denne bruker vi primært på voks. Da den er god og myk, og svært lite fare for mikroriper. Tykk klut.

http://www.alienautospa.no/produkt/mikrofiber/uber-super-drying-microfiber-towel

Dette er et fantastisk godt tørkehåndkle, mykt og stort. Suger til seg vann veldig godt.

http://www.alienautospa.no/produkt/mikrofiber/chemical-guys-monster-edgeless-microfiber-towel-40x40-cm

Jeg mener at det er denne vi har, bare vi har lyseblå. Denne er veldig fin å bruke til å buffe av lakkrens og polish, veldig fin å bruke på biler med myk lakk. Noe mellom tynn og tykk.

Endret av StianMH
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. :) Så i hovedsak er tykke til tørking av bil og buffing av produkter, mens tynne er for vasking og rens av vinduer og interiør?

I mitt eksempel, så er f.eks. ikke den tynne men kjempemyke like god til buffe voks som den tykke og gode? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha- Jeg leste "Euro Swag". :rofl1: Men takk for hjelpen folkens :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Gtechniq MF1-kluter til alt, innvendig og utvendig.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker også Gtechniq MF1-kluter til alt. Eller bruker og bruker... Det er iallefall de jeg har kjøpt inn og skal bruke til alt. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godklutene sine, det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt markedsføringshype involvert i disse mikrofiber klutene. Størrelse og GSM ( grams per square meter ) er egentlig det eneste du trenger å vite.

dess mer GSM dess mer fluffy.

sånn generelt sett tenker jeg slik:

250-350 gsm - arbeidshest mikrofiber kluter til alt mulig rart, interiør, sete, kriker og kroker ( stort sett billig )

400-600 gsm - buffe vekk polish og litt mer finjobbing

alt over 600 - buffe vekk voks strictly

nå skal det sies at dette er ingen regel, voks kan buffes vekk med billigkluter og omvendt. Men poenget er at navnet som er markedsført er uinteressant om det er mega dega thirsty wet elephant mammut wooly giant whatever...

er du usikker så bare sjekk GSM, om det ikke står så send en mail. har du en kjempedyr 250 GSM klut så vet du at noen tjener unødvendige penger på deg.

så kan du jo gå inn i mer detaljer hvis du vil da : er det sydd søm , er det merkelapp ogsåvidere

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt markedsføringshype involvert i disse mikrofiber klutene. Størrelse og GSM ( grams per square meter ) er egentlig det eneste du trenger å vite.

dess mer GSM dess mer fluffy.

sånn generelt sett tenker jeg slik:

250-350 gsm - arbeidshest mikrofiber kluter til alt mulig rart, interiør, sete, kriker og kroker ( stort sett billig )

400-600 gsm - buffe vekk polish og litt mer finjobbing

alt over 600 - buffe vekk voks strictly

nå skal det sies at dette er ingen regel, voks kan buffes vekk med billigkluter og omvendt. Men poenget er at navnet som er markedsført er uinteressant om det er mega dega thirsty wet elephant mammut wooly giant whatever...

er du usikker så bare sjekk GSM, om det ikke står så send en mail. har du en kjempedyr 250 GSM klut så vet du at noen tjener unødvendige penger på deg.

så kan du jo gå inn i mer detaljer hvis du vil da : er det sydd søm , er det merkelapp ogsåvidere

Der er jeg veldig uenig med deg. Mf sin crazy pile er vel 5-600gsm og er 100x mer skånsom og myk enn 1400gsm klutene mine. 1400 Gsm er latterlig tykke og fine ja, men crazy pile er bedre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forholdet polyester/polyamid spiller også en rolle, uten at jeg har skjønt nøyaktig hva som er "best". 70/30-klutene mine kjennes mykere ut enn 80/20-klutene, men ingen av dem riper.

Jeg foretrekker også kluter uten kant, da kanten ofte er laget av kjipe materialer, og skjøten kan lett ripe.

Tykke kluter liker jeg ikke lenger, det blir bare klin, så jeg bruker utelukkende kluter med kort pels (short pile). Det er dog personlig preferanse og har ikke noe med kvaliteten på klutene å gjøre. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Detail Master Premium Blue til alt unntatt buffing av voks, der bruker jeg Eurow Shag Weave. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mange forskjellige typer, men Eurow Swaggen er herlig, særlig til avbuffing av voks.

Kjøpte noen tynne microfiber towels fra Shop 'n' Shine som er svært gode til å tørke bilen. En stykk holder til hele bilen. (Utv. tørk)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte noen tynne microfiber towels fra Shop 'n' Shine som er svært gode til å tørke bilen. En stykk holder til hele bilen. (Utv. tørk)

Hva? :blink: Skal en stykk holde til en hel bil?scratchhead.gif Jeg bruker 4-5 stykker på en bil! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker to av de der på min E-klasse sedan. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive