Gå til innhold

Hvordan gå frem ved kjøp av bruktbil?


GlennN

Recommended Posts

Det blir mitt 3. bilkjøp, men det første over 50 tusen, og gjerne en lang reisetur borte. Reiser jeg på andre siden av landet for å se på en bil, så vil jeg jo ha den med hjem igjen. Min første tanke er hvordan gjør man med pengene? Er det bankoverføring som gjelder? Hvordan kan dette gjøres sikkert for begge parter?

Så er det pruting. Det er jo en liten risiko med å reise å se på en bil på andre siden av landet for å prute. På mange av bilene jeg har kommet over er jeg nødt til å prute for å komme ned på mitt budsjett. Men antyder man at prisen er høy FØR man reiser? Da vil det jo være lettere for selger å avslå tilbudet.

Tar imot forslag og erfaringer angående bil kjøp/salg med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Jeg har kjøpt to bruktbiler nå og pleier å prute en del over telefon. Spør og graver om det er mangler og feil, og utbereder om hvor mye det vil koste å fikse det. Dermed får jeg den billigere. Deretter tar jeg ut en bankremisse på 5000 kr mindre enn avtalt pris, og tar med 5000 kr i kontanter om jeg skal finne mer å sette fingeren på. Dette er vel den vanligste metoden å kjøpe bruktbil på, om det ikke er en forhandler du forhandler med.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke reis på tur uten og ha råd til prisantydning. Bank på mobil løser jo alt der og da. Eventuelt bankremiss. Feks bankremiss pålydende 45000 hvis prisantydning er 55000. Resten cash, så kan du prute det du er god for. Finner du en virkelig bra bil som er godt holdt er det jævlig kjipt å ikke ha råd til den. Ingenting slår pengene rett i hånden (bankremiss er rene penger) gir deg fleksibilitet med litt av begge typer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

ikke dra ut på tur uten å faktisk ha råd til å handle, kjenner en som måtte sende en kar hjem. Fyren hadde reist i 7 timer å hadde med seg 10000 for lite, kjedelig å måtte snu for en ny lang hjemreise uten bil.

Metoden di over beskriver høres bra ut den :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere en ting. IKKE dra over halve landet å tro at du skal få med deg bilen. Bare fordi du har dratt langt betyr ikke det at du skal på død og liv kjøpe bilen. Turen koster gjerne noen tusen, men med godt forarbeid henter du inn både en og to bomturer når du finner rette bilen. Var med en kompis fra Bergen til Oslo for å TITTE på en Accord. Det stod ikke i annonsen at bilen var tidligere eid av AVIS. Kompisen minn kjøpte den tross advarsler fra meg. Skamkjørt drittbil. Rett og slett bomkjøp. Så, ut på tur, men hold hodet kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DeejayTID

Jeg tok fly til plassen hvor bilen var (hadde fått sjekke bilen hos verksted før jeg dro selvfølgelig og vi var enig om pris, ingen pruting ved ankomst etc (*røverkjøp*)). Dro inn til DNBs filial og overførte penger direkte. Ga utskrift til selger og handelen var gjort. Kostet meg kanskje 65 kroner eller noe i den duren i gebyrer.

Anbefaler NAF test ved kjøp eller annen liknende sjekk ved verksted slik at du vet hva som er galt etc.

https://www.naf.no/tjenester/naf-test-ved-kjop/

Endret av DeejayTID

Saab 95 2.2 TiD Vector Sedan Enhanced by Hirsch Performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Når jeg først drar for å se på en bil så er det for å ta den med hjem. Har enda ikke bomma. Jeg har med null cæsh, om du har DNB så kan man endre i innstillinger så pengene blir trekt fra konto umiddelbart :) og mottaker får beskjed om at penga er på vei. Sist gang jeg gjorde det var i fjor med 230k til bmwn på en søndag. Fikk den for nesten 15k billigere da jeg spurte rett ut mens vi prøvekjørte hva han lot bilen gå for der og da. :)

Dette krever jo dog litt innsikt og kunnskap. Har også gjort det samme for kompiser. Fikk en e46 i fjor for 22k kontra 35 som var forlangt. Bruk overraskelsesmomentet og ta selger på senga. Snakk ned alt du kan når du ser på bilen, ikke negativt men slik at selger får sympati/forståelse og kom gjerne med priser ;)

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først drar for å se på en bil så er det for å ta den med hjem. Har enda ikke bomma. Jeg har med null cæsh, om du har DNB så kan man endre i innstillinger så pengene blir trekt fra konto umiddelbart :) og mottaker får beskjed om at penga er på vei. Sist gang jeg gjorde det var i fjor med 230k til bmwn på en søndag. Fikk den for nesten 15k billigere da jeg spurte rett ut mens vi prøvekjørte hva han lot bilen gå for der og da. :)

Dette krever jo dog litt innsikt og kunnskap. Har også gjort det samme for kompiser. Fikk en e46 i fjor for 22k kontra 35 som var forlangt. Bruk overraskelsesmomentet og ta selger på senga. Snakk ned alt du kan når du ser på bilen, ikke negativt men slik at selger får sympati/forståelse og kom gjerne med priser ;)

Insikt og kunnskap er stikkordene her, og gjerne DNB. Har solgt mine siste kjøretøy over telefonen. Mobilbank gjør alt veldig enkelt. Men vit hva en vil ha og hva en bør, kan og ikke minst vil betale.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg må få omformulere litt, sympati blir til forståelse av at selger har overpriset varen sin :)

Ofte bruker jeg ca 2 uker på å handle bil. Først veier jeg gjerne 3 typer opp mot hverandre. Så velger jeg meg en modell før jeg går løs på utstyr og motorisering. Når det er i boks saumfarer jeg kun finn. Autodb er så mye rart atte fy. Finner meg 3-10 biler og veier disse opp mot hverandre til 1 står igjen. Matcher ikke den hovedkriteriene mine så venter jeg :) bruker gjerne første uka på å lese meg opp på pros/cons og vanlige feil med bilene.

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ligger inn prutningsmonn. Dinside har " hva er bilen verdt". Ligger automatisk inn noen promille/prosent ekstra. Har ikke møtt på en selger som ikke har smurt på litt og en kjøper som ikke forventer litt avslag. Name of the game.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny-Puma

Masse supre tips her, men for guds skyld ikke start med å sende selgeren en sms eller mail om hvor lang ned han/hun er villig til å gå ned i pris, før du har pratet med selger eller sett bilen.

Prute er noe du kan gjøre når du har selgeren i din hule hånd og penger i baklomma, da kan du gjøre et godt kjøp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse supre tips her, men for guds skyld ikke start med å sende selgeren en sms eller mail om hvor lang ned han/hun er villig til å gå ned i pris, før du har pratet med selger eller sett bilen.

Prute er noe du kan gjøre når du har selgeren i din hule hånd og penger i baklomma, da kan du gjøre et godt kjøp :D

Riktig:-))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

God tur.

Når det gjelder bankremisser så er det noe nytt de har begynt med som ikke var der da jeg kjøpte min første bil da jeg var 16 år.

Da var det bare å få skrevet ned navnet på han som skulle ha pengene, og hvem de var fra - mer som en sjekk.

Da jeg kjøpte solgte min E90 var det helt annet - mulig dette er fra bank til bank, men det var nesten uhyggelig der og da.

Eier hadde med bankremisse på hele beløpet, noe som var avtalt da han fikk prutet litt over telefon. Jeg mottok remissen og fikk fortalt at pengene ville være på min bankkonto når bilen stod i ny eiers navn - dette synes jeg var skummelt, men etter å ha tatt kontakt med banken hannes så stemte dette godt.

jeg måtte da levere inn kopi av signert kjøpskontrakt, samt at bilen måtte være registrert på ny eiers navn før jeg fikk pengene mine. Dette blir jo litt annerledes i ditt favør da du skal kjøpe bil, men greit å eventuelt informere kjøper om at det har blitt slik dersom han skulle tvile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Veldig greit er det også å få noen du evnt kjenner på andre siden av landet til å dra å titte på den, regner med at du skal kjøpe bil i Nord Norge, og her er det jo sikkert noen som sikkert kunne svingt innom et sted og tittet på bilen for deg, og gitt deg tommel opp eller ned.

Også er det jo det, bil til 50k blir jo et sjansespill uansett nesten :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt og solgt en del biler iløpet av mine 10 år med bil lappen. Mitt beste tips på denne saken er å få ordnet en NAF test sia du skal reise så langt. Det kan vere masse feil som muligens selger ikkje veit om sjøl!

Pruting tar du før du reiser..pruting menst du ser på bilen passer best om den er i nærområdet.

Husker for mangen år sia det kom en same fra Kautokeino som ville kjøpe bil med meg. 3500 km reising, 4000 kr i flybillett en vei. Over telefon var prisen ok. Men jaggu begynte han med pruting når han kom ned, men de funka dårlig når eg sa at han heller får kjøpe seg enda en flybillett til 4000 kr istede :D

Men de kan vere greit om du setter bankremisen 5-10.000 kr lavere enn prisen dåkke blir enige om, og har resten i cash..tilfelle om de dukker opp feil/mangler når du har komt fram. Du har svært lite klagerett ved bruktbilkjøp privat..så vær forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svært lite klagerett ved bruktbilkjøp privat..så vær forsiktig :)

Tull og tøys, problemet er ikke mangel på rettigheter, problemet er ofte det å bruke masse tid, energi og penger på å få kranglet det igjennom ;)

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg bruker å ringe å si: jeg skal ha den bilen :) så er det å søke om lånepapirer som en får innvilget temmelig fort om summen er ok i forhold til inntekt og egenkapital.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Og tips hvis man skal kjøpe bil hos forhandler, og har "bestemt" seg men ikke finans i orden. Da skriver man en kontrakt hvor det står spesifisert "Forutsetter finansiering" da kan man altså trekke seg hvis man ikke får finansiering.

Hos seriøse forhandlere er dette svært sjeldent et problem.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys, problemet er ikke mangel på rettigheter, problemet er ofte det å bruke masse tid, energi og penger på å få kranglet det igjennom ;)

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bil/misfornøyd+med+bilkjøp/feil-på-bil-kjøpt-privat--1128867

Dette gjelder større feil og mangler..på en bil til 50.000 kr skal det vere vesentlig stor feil før du kan gå til sak. Er det foreksempel gåent hjul lager,foringer,drivknuter osv og du må legge ut 10.000 kr i reperasjoner med engang har du ingenting å klage på..var litt der NAF test kom inni bildet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...