Marius1

forgasserproblem med sachsmotor

Har roflet rundt på en kjekk liten 3-hjuler her på Sørlandet i noen år nå. Plutselig vil den ikke dra på i oppoverbakker over lengre tid. Motoren blir foret fra tank som sitter i stolryggen så det mangler ikke trykk inn. Har prøvd å sette en spacer i foringsnålen inn til forgasseren, men da pisser det ut med fuel på undersiden av motoren, altså enten altfor mye eller for lite her i gården. Har prøvd å regulere litt med ventilen fra tank til forgasser, dette går men er noe tungvindt, +at den nesten tar kvell pga mengdene med fuel når pådrag ikke er nødvendig.

Jeg vil ikke høre noe om at potta ikke skinner, 2 timer med slip og den nekter fremdeles

Noen som har forslag til hva som kan gjøres?

Anyone?

post-5461-0-28826800-1404230915_thumb.jp

Endret av Marius1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk bensin dysen ikke er tett, er det drit i den går den dårlig. Sitter på siden av forgasseren er messingfarget ofte hodet på Sachs.

Luftfilter kan du ta ut og rense.

Sjekk at gass stempelet går lett opp og ned du vrir gass av eller på.

Foringsnål mener du vel flottøren i gasseren og denne skal du ikke gjøre noe mod med

For og fjerne sot i eksos anlegget legg eksos anlegget på et bål en god stund og bank lett med gummislegge eller noe som ikke lager bulker.

Sjekk og tennplugg ikke er sotet eventuelt bytt men ofte nok rengjøre denne.

Ventil fra tank til forgasser er vel bensinkranen du mener og denne kan stå on/off eller resereve og la den stå on...

Grunn til flyter over er flottøren har hengt seg etter du tuklet med den

Endret av KimH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan tenkes du må skifte nål og sete evnt at det er utslitt. det kontrolerer mengen av drivstoff.

eller at flotør skåla har feil instilling. slitte dyser? møkk i forgasser?

ser at det ble nevnt mye av det samme jeg skrev , over meg :)

Endret av kjimmern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På flat mark, hvis du gir BÅNN gass.. dreper du motoren da og?

Kan høres ut som det flotøren (skrives garantert ikke sånn men) som må byttes, det er vel en slitedel å regne på sachs-motorer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren går knall på flatmark! Det som er så rart. Det virker som om den begynner å gispe etter fuel i oppoverbakker etter en stund. Dysen var ren og plettfr. Har sjekket foringsnål (eller flottør) og den virker ganske bra altså. Tilføyer også at så fort jeg poker litt på "boosteren" ;), da får den opptrykket igjen. Så jeg tror også at flottøren er litt sliten. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å fiksefikse? Er på sørlandet i skrivende stund og er lit interessert i å reise hjem..

Med booster så mener jeg nålen på siden av fuelslangen til å presse ned flottøren, var på denne jeg satt spacere for å "holde" den inne.

Endret av Marius1
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

s50_f.jpg

Forgasserinnstilling

Hver gang forgasseren er blitt renset, skal den innstilles på ny. Forgasseren skal innstilles ved varm motor.

Forgasserstempel-anslagsskrue (5) skrues ut, oq wiretrekket innstilles slik at forgasseren er helt stengt.

Forgasserstempel-anslagskruen (5) skrues så langt inn at motoren med stengt gasshåndtak går med passelig tomgangsturtall.

Stillskruen (1) dreies så meget at kabeltrekket mellom forgasseren og gasshåndtaket får en klaring på 1.. .2 mm

Dette over er tatt fra Håndbok nr. 320.2 N/5. SACHS 50/4 LKH, 50/4 LKS og 50/4 MLKA X

Med booster mener du vel choke og det er normalt den går bedre da får litt choke hvis den får for lite den trenger justering får litt mer bensin.

Rengjør filter, flottør sjekk den går lett ikke har sprekker og prøv deg frem. Veldig enkle justere disse forgasserne.

Og sjekk/fjern sot fra eksos.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

s50_f.jpg

Forgasserinnstilling

Hver gang forgasseren er blitt renset, skal den innstilles på ny. Forgasseren skal innstilles ved varm motor.

Forgasserstempel-anslagsskrue (5) skrues ut, oq wiretrekket innstilles slik at forgasseren er helt stengt.

Forgasserstempel-anslagskruen (5) skrues så langt inn at motoren med stengt gasshåndtak går med passelig tomgangsturtall.

Stillskruen (1) dreies så meget at kabeltrekket mellom forgasseren og gasshåndtaket får en klaring på 1.. .2 mm

Dette over er tatt fra Håndbok nr. 320.2 N/5. SACHS 50/4 LKH, 50/4 LKS og 50/4 MLKA X

Med booster mener du vel choke og det er normalt den går bedre da får litt choke hvis den får for lite den trenger justering får litt mer bensin.

Rengjør filter, flottør sjekk den går lett ikke har sprekker og prøv deg frem. Veldig enkle justere disse forgasserne.

Og sjekk/fjern sot fra eksos.

Se der ja! skal prøve den i morgen :)! Takk takk!

mener choke ja, ikke lett når man har egne ord på alt her i bygda

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det her?

Fått fart på Tempoen? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det her?

Fått fart på Tempoen? :)

beklager sent svar! Har hatt besøk og de.. Den går mye bedre nå etter overnevnte tips! Men er fremdeles litt treg i oppoverbakkene, den dør ikke helt ut nå, men pusler og går sent så sent :) Går forsåvidt greit når det bare er 2 bakker ned til skuten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra, sjekk eksos brenn potten og få ut sot.

Har vokst opp med sånne motorer delte og satte sammen min første som 6 åring så kjenner de greit :D

Enkle motorer med få feil som holder lenge :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra, sjekk eksos brenn potten og få ut sot.

Har vokst opp med sånne motorer delte og satte sammen min første som 6 åring så kjenner de greit :D

Enkle motorer med få feil som holder lenge :)

Skal få brent ut potten og så ser vi om det funker! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive