Northhomie

Vask av åpent luftfilter - surfex?

Hei!

Har hatt åpent luftfilter på bilen i etpar mnd nå, men ønsker ikke å gå inn på diverse diskusjoner hvorvidt effekt og maf påvirkes av dette. Jeg har nemlig et annet spørsmål som har med rengjøring å gjøre.

Pleier å vaske filteret hver 1500km, da med egnet filter-rens. Synes ikke filteret blir helt rent etterpå, så har vurdert en blanding av surfex HD (kanskje 1:5). Vil dette "drepe" filteret, eller vil det gå fint? Tenker da på om det ødelegger noen av filterets egenskaper å bruke rensemidler utenom den svindyre filter-rensen som egentlig ikke har så veldig mye for seg.
Filteret skal jo oljes etterpå, så jeg tenker kanskje å vaske det i surfex og varmt vann, tørke det og olje det.

Noen erfaringer om VASK av luftfilter? Takk på forhånd! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vasket mitt filter med Surfex. Ligger noen bilder av dette i loggen min.

Har ikke hatt filteret på laboratorium etterpå, for kontroll da.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro Surfex går fint. Brukte faktisk Zalo selv, når jeg hadde åpent filter. Har kuttet ut slike filter nå, siden de (oljen) har en tendens til å ta knekken på luftmengdemåler på VAG ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro Surfex går fint. Brukte faktisk Zalo selv, når jeg hadde åpent filter. Har kuttet ut slike filter nå, siden de (oljen) har en tendens til å ta knekken på luftmengdemåler på VAG ;)

Helt klar over problemene et slikt filter medfører, derfor jeg skrev øverst her at jeg ikke ønsket noe diskusjon rundt det. Er en evigvarende diskusjon som aldri tas knekken på :P Altfor mange bedrevitere som mener man får ekstra effekt, osv osv.

Skal installere den originale luftfilterboksen så snart jeg får den nye. Bestilte alt av innsugsdeler nytt for en stund siden, så når det kommer blir det modifisering til 3" maf osv. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På rallycross bilen har jeg brukt filter rens fra enten Sparco eller Pipercross. Vi setter jo inn filtrene med olje pga støv.

Etter å ha vasket filtrene med såpe og glovarmt vann leeenge, så tok jeg ei lita runde med bensin.. Da ble det rent, vannet ble umiddelbart helt svart, og filtrene helt rene. Så hvis du har tid til at filtrene kan tørke skikkelig så er bensin faktisk best, men du kjører vel med tørt filter, så får nok ut en del støv med kun såpe. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, han kjører med oljet filter han også. :)

Filteret tar bort større partikler men oljen må til for å ta de minste.

Det er årsaken til at jeg sluttet med sportsfilter for over 10år siden; de filtrerer ikke godt nok sammenlignet med et papirfilter.

Et filter som er kjøpt med olje, må oljes etter vask for i det hele tatt å ha filtereffekt.

Northhomie: Du kan vaske det med omtrent det som er, bensin, surfex, Zalo etc etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive