Fornavn Etternavn

Dempematter i dører, unngå rustbombe?

21 innlegg i emnet

Hei

Vurderer om jeg skal montere noen dempematter i dørene på bilen min (Toyota Avensis, 2001-mod). Er det noen her som har peiling på hva som er (billig og) bra?

Har ikke tatt av dørtrekket enda, så litt usikker hvordan det ser ut der, men tipper at det også der er masse gul gugge som må fjernes helt før mattene monteres? Det er vel noe som skal forhindre at vann/kondens får kontakt med lakken regner jeg med. Vil det være dumt å fjerne dette? Vil helst ikke ha en skjult rustbombe i dørene.

Ønsker ikke å bruke så veldig mye mer enn 2-3000 kroner på dette prosjektet. Ønsker at lyden når dørene lukker skal være så "stram" så mulig. Alt annet er bare en bonus :D.

Ser dette greit ut?

-2x Silent Coat - 4m²

-8x Silent Coat Noise Isolator 4A, 75cm*50cm

-8x Silent Coat Sound Absorber 7mm, 50cm* 60cm

-1x Silent Coat SSRLRS - 32mm Rulle

Totalt blir det da 3401 kroner, vil helst ligge litt under 3000, er det noe jeg kan kutte ut evt. kjøpe mindre av?

Setter også pris på tips til andre produkter som kanskje vil passe bedre og/eller er billigere enn de jeg har listet opp.

Endret av Fornavn Etternavn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør fjerne den gule guffa ja, ellers får ikke mattene feste. Rense med silikonfjerner e.l.

På min bil har jeg stort sett bare vibrasjonsdempet innerblekkene, siden det er der høyttalerne sitter (boltet fast), funker gull - gir meget god bass fra 6.5" :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge den gule guffa er stivnet (regner med det er en voksbasert rustbeskyttelse?) holder det med å rengjøre flatene før du setter i gang.

Du trenger strengt tatt ikke den "Silent Coat Sound Absorber", men kun Noise Isolator over to lag med den vibrasjonsdempematta. To lag blir DØDT ;)

Altså: Kutt ut Sound Absorber, mer vibrasjonsdemping og mindre Noise Isolator. Er viktigere å stive av blekket i døra, samt montere elementet godt!

Hva slags utstyr skal inn i bilen?

EDIT: Ikke tett til dreneringshull nederst i døra. Mang en ivrig sjel som har gått på den blemma!

Endret av Bangdalen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge den gule guffa er stivnet (regner med det er en voksbasert rustbeskyttelse?) holder det med å rengjøre flatene før du setter i gang.

Du trenger strengt tatt ikke den "Silent Coat Sound Absorber", men kun Noise Isolator over to lag med den vibrasjonsdempematta. To lag blir DØDT ;)

Altså: Kutt ut Sound Absorber, mer vibrasjonsdemping og mindre Noise Isolator. Er viktigere å stive av blekket i døra, samt montere elementet godt!

Hva slags utstyr skal inn i bilen?

EDIT: Ikke tett til dreneringshull nederst i døra. Mang en ivrig sjel som har gått på den blemma!

Sjekket hva som er brukt inni bagasjeluka (har demontert deksler der, så kommer lett til), regner med at det er det samme i dørene, men der er det i hvert fall oljete og klissete, så det må nok vekk? Tror forresten jeg kommer til å feste noen slike matter i bagasjeluka også.

Er kanskje litt sær på dette, men bryr meg ikke noe særlig om lyd i bil (dvs. kjører i stillhet, og foretrekker det), så jeg skal bare montere de høyttalerene som kom med bilen :D.

Skal huske på å ikke dekke til dreneringshullet, tror ikke jeg hadde gjort det, men uansett takk for tipset, så har jeg det i hvert fall i bakhodet.

Tror du det holder med 3x vibrasjonsdempematta + 8x Noise Isolator?

Leste forresten en artikkel av en fyr som anbefalte å kun dekke 25 % av overflaten med vibrasjonsdempematter, da blir det jo nesten gratis. Men er det bare tull?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å ta det siste først: Tror ikke han vet hva han snakker om, nei :) Har gjort utallige forsøk selv der best resultat gang på gang har vist seg å "koble sammen" flater. Dvs at du legger en matte på en flate og fortsetter over på møtende vinkler eller flater. Dermed stiver du av mye bedre enn ved å kun legge litt her og litt der.

Men skal du dempe for veistøyens del du da eller, siden du ikke bryr deg om lyden? ;)

Tror det holder med 2 pakker av vibrasjonsdempinga til dørene. 8 ark av den andre høres ok ut. Får du litt til overs kan du ha det til siden, eller bruke andre steder i bilen også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veistøy og "finere" lyd når dørene lukkes er hovedprioritet. Burde nok tatt hjulbuene også, men er litt usikker hvordan jeg skal komme til de.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd NVX, Stinger Roadkill, Dynamat Extreme og ground zero demping.

Mest bang for the buck er uten tvil NVX http://www.sonicelectronix.com/cat_m725_i145_nvx-sound-dampening-deadening.html

Men vil du ha det beste så er Dynamat det du går for!

1.Fjern plasten på døren (fuktbarrieren)

2. Gjør rent med Teknisk sprit eller noe annet som tar fett

3. Skjær ut ønsket stykke

4. Riv av papir å rull på

Du ønsker å bruk lengst tid på å rulle ut luftbobler for å hindre rust

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

8m2 med NVX er ikke så veldig mye billigere enn 8m2 med Silent Coat, og så kommer frakt på 2600kr (!!) og moms/fortollingsgebyr på hele sulamitten, blir nok uaktuelt, men takk for tips :).

Hvordan er det å feste fuktbarrieren igjen? Må det påføres ny lim rundt hele kanten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dempet først innerst, så brukte jeg demping i stedet for plasten som barrieren

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dempet først innerst, så brukte jeg demping i stedet for plasten som barrieren

Ser at det er noen som dekker til alt av hull, men tror jeg kommer til å skjære ut alle de store hullene, da bør jeg vel ha noe utenpå der igjen (barriere av noe slag)?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke dekke det? Det er lettere å du får en bedre midbass respons :D

Men da kan du nok lime på plast over de om ønskelig, aldri prøvd men tec7 eller lignende vil nok funke bra :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil at det skal være lett tilgjengelig om jeg skal demontere dørhåndtak for eksempel :).

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det der med at 25% (sånn ca) er tull er det vel endel som er uenige i.
Jeg er ikke noen ekspert så jeg gidder ikke å krangle med noen, men sjekker du litt rundt på http://www.diymobileaudio.com er det nesten regelen der.
Interessant test på CLD her.
Og mye god kunnskap her som mange sier seg enige i.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, bsa, mye å sette seg inn i, litt information overload på samme måte som når jeg oppdaget DCN. De bruker også utrolig mange forskjellige forkortninger, umulig for meg å vite hva det egentlig er de snakker om, de skulle hatt den funksjonen vi har her på forumet der du kan holde musepekeren over forkortninger.

Quote fra diymobileaudio forumet, men den er ikke backet up med noen bevis.

"2. Placement of the material should be in the center most of the panel. No need to treat reinforced or welded areas, just the flattest areas of panels need it. Now why only 25% coverage you may ask? That tends to be the best bang for your buck in terms of achieving great results.

For instance, 50% panel coverage will typically increase the sound lose 2-3 decibels over 25% coverage. And 100% coverage will net another 2-3 decibels over 50% coverage. So the overall sound loss difference between 25% coverage and 100% coverage is typically 4-6 decibels. Quite often it's less than that."
Endret av Fornavn Etternavn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, bsa, mye å sette seg inn i, litt information overload på samme måte som når jeg oppdaget DCN. De bruker også utrolig mange forskjellige forkortninger, umulig for meg å vite hva det egentlig er de snakker om, de skulle hatt den funksjonen vi har her på forumet der du kan holde musepekeren over forkortninger.

Quote fra diymobileaudio forumet, men den er ikke backet up med noen bevis.

"2. Placement of the material should be in the center most of the panel. No need to treat reinforced or welded areas, just the flattest areas of panels need it. Now why only 25% coverage you may ask? That tends to be the best bang for your buck in terms of achieving great results.

For instance, 50% panel coverage will typically increase the sound lose 2-3 decibels over 25% coverage. And 100% coverage will net another 2-3 decibels over 50% coverage. So the overall sound loss difference between 25% coverage and 100% coverage is typically 4-6 decibels. Quite often it's less than that."

Det er absolutt den følelsen jeg satt med og. Det kan bli akkurat så komplisert du vil ha det til. Masse info, masse meninger og ikke alltid like lett og komme til essensen. (og innen man gjør det har de jo oppdaget noe nytt ;) )

Jeg har diskutert SDS sine prinsipper andre steder også, og det virker som om selv godt kjente forhandlere er litt ute å sykler, så at du og jeg blir forvirra er vel helt ok ;)

Du så ordboken forresten?

I den megatråden linket i forrige innlegg over sies det av trådstarter følgende etter målinger han har gjort.

Du gjør ikke noe feil med å dempe 100%, men det kan godt hende at det er mye mer enn nødvendig.

Men.

25% er basert på SDS sitt produkt. Andre produkter er nødvendigvis ikke helt like og tallet vil variere.

En annen faktor er seff at 25% reglen bygger på at dette produktet (altså CLD) skal ta vibrasjoner. Så har man et annet produkt i tillegg som blokkerer lyden (MLV). Siste skal ha 100% dekning.

Her hjemme brukes stort sett CLD i 100% dekning (har jeg inntrykk av) og da skal dette ta både vibrasjoner og blokkere lyden.

Og det er jo der SDS begynnte sin forskning da han følte denne metoden ikke hjalp tilstrekkelig, er CLD rette produkt for å blokkere lyd?

Selv er jeg midt i jobben, Silent Coat Bulk pakken som du linker til, Isolater og så bestilte jeg MLV fra England.

Det fine her er jo at du kan starte på 25%. Ta en dør med det og en med 100%. Bank litt på de (ikke den mest vitenskapelige testmetoden kanskje men...) og gjør deg opp en mening om du tror det hjalp voldsomt? Er du ikke overbevist med 25% peiser du på med mer og sier deg fornøyd med det :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert innlegg, bsa!

Har egentlig aldri hatt noen stor interesse for lyd og slikt, så jeg merker at jeg ikke er like engasjert som da jeg oppdaget DCN for første gang, researchen blir også deretter, dessverre.

MLV tror jeg blir litt for tungvindt og dyrt, har lest at det kan lukte ganske "greit" også, så må det vel også påføres lim på de overflatene det skal festes på? Så tror at MLV utgår.

Den banketesten er vel mest for å sjekke om 25% vs. 100% utgjør noe forskjell med tanke på vibrasjon? Så vil vel være lurt for meg å gå for 100 % siden jeg ikke ønsker å bruke MLV?

Ser at Bilstereosenteret også har en Silent Coat megapack på 8m2, sparer 200 kroner på det i forhold til å kjøpe 2x 4m2. Bør jeg gå for 4, 8 eller 12mm tykkelse på Noise Isolator? Har du noen formening om hva som lønner seg?

Er også litt forvirret over hvor de forskjellige produktene skal/bør brukes. Ser dette rett ut? Er det noe som er overflødig?

GAs59pJl.png

Mellom A og B er det altså ett lag Silent Coat CLD og ett lag Noise Isolator, samme mellom B og C.

Endret av Fornavn Etternavn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilgangen på MLV og tilhørende er ikke voldsomt godt her til lands nei.

SDS (igjen, ja, greie how to's med fine bilder) har en how to side. Doors der vil gi deg mange svar. Hopp bare over MLV steget. Prinsippene ellers er gjeldende og leter du litt rundt er det stort sett noe ala dette folk gjør.

Du må jo bare satse på at Silent Coaten hjelper mot så mye den kan, så jo mer jo bedre forsåvidt hvis du bare bruker den.

Mange har også funnet ut at når veistøyen er dempet kommer knirkingen frem. Når du først er i gang bør du vurdere om du skal ta jobben med litt filttape på utsatte plasser. Det finnes "NASA-godkjente" oljer man kan ha i sprekker å kriker å kroker, men det koster jo litt. Selv har jeg testet med litt white grease på boks og det ser også ut til å funke. (så vidt jeg kunne finne skulle ikke det være skadelig for plastikk)

Men du må nesten google litt spesefikk for din bil å finne typiske knirk og også for å finne ut hva du har av plass til ulike tykkelser. Garantert noen som har gjort jobben før deg et sted ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd NVX, Stinger Roadkill, Dynamat Extreme og ground zero demping.

Mest bang for the buck er uten tvil NVX http://www.sonicelectronix.com/cat_m725_i145_nvx-sound-dampening-deadening.html

Men vil du ha det beste så er Dynamat det du går for!

1.Fjern plasten på døren (fuktbarrieren)

2. Gjør rent med Teknisk sprit eller noe annet som tar fett

3. Skjær ut ønsket stykke

4. Riv av papir å rull på

Du ønsker å bruk lengst tid på å rulle ut luftbobler for å hindre rust

Bare en liten digresjon angående luftbobler.. Forrige eier av min bil hadde ribbet bilen innvendig og dempet hele gulvet med butylmatter. Dette er jo egentlig bra, men han hadde ikke vært nøye med å presse ut luft. Det er masse luftlommer rundtomkring.. Er dette noe som kan forårsake rust over tid, eller er det 0 problem så lenge det var tørt der fra før (noe det skal være inne i bilen)?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg faktisk litt usikker på om det går greit om det var tørt.

Jeg ville skjært opp et "lufthull" å sett hvordan det ser ut inni :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilgangen på MLV og tilhørende er ikke voldsomt godt her til lands nei.

SDS (igjen, ja, greie how to's med fine bilder) har en how to side. Doors der vil gi deg mange svar. Hopp bare over MLV steget. Prinsippene ellers er gjeldende og leter du litt rundt er det stort sett noe ala dette folk gjør.

Du må jo bare satse på at Silent Coaten hjelper mot så mye den kan, så jo mer jo bedre forsåvidt hvis du bare bruker den.

Mange har også funnet ut at når veistøyen er dempet kommer knirkingen frem. Når du først er i gang bør du vurdere om du skal ta jobben med litt filttape på utsatte plasser. Det finnes "NASA-godkjente" oljer man kan ha i sprekker å kriker å kroker, men det koster jo litt. Selv har jeg testet med litt white grease på boks og det ser også ut til å funke. (så vidt jeg kunne finne skulle ikke det være skadelig for plastikk)

Men du må nesten google litt spesefikk for din bil å finne typiske knirk og også for å finne ut hva du har av plass til ulike tykkelser. Garantert noen som har gjort jobben før deg et sted ;)

Har tydeligvis ikke fått med meg at det også finnes how-to's på SDS, så takk for at du gjør meg oppmerksom på det :).

Men ser ut som at det blir en god del mer omfattende enn jeg hadde trodd med støydemping. Sliter med å finne ut hvilke steder som kan være spesielt utsatt for knirking, samt info om hvilke tykkelser som passer. Det er jo en av ulempene med å ikke ha en typisk ungdomsbil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive