Kimmen

Beste "sheeting" LSP

Har i det siste tenkt litt over at vanvittig beading kanskje ikke er så bra. Har lest og hørt litt om dette, og jeg er ikke den eneste som har tenkt tanken.

Beading fører jo til at vannet blir liggende i dåper på bilen, som igjen kan føre til waterspots. Dette er jo ikke noe vi ønsker! Beading er jo rett å slett et biprodukt som følger de andre egenskapene vi er ute etter.

Så nå lurer jeg på om folket der ute har erfaring med noen LSP som sheeter bra, uten å beade så mye.

Vil jo at vannet skal renne av bilen og ikke ligge igjen i perler, selv om dette jo ser veldig bra ut :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme og lurer på om noen har erfaringer (!) å vise til. Tipper forseglinger er løsningen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel ikke waterspot av regn..... det kommer vel av kalk i vannet fra springen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gyeon mohs/cure ligger i loggen min. Insane sheeting :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel ikke waterspot av regn..... det kommer vel av kalk i vannet fra springen

Waterspots kommer vel av forskjellige uhumskheter i vannet. Blir vel litt feilaktig kalt "kalkflekker" på norsk. Dette kan også komme fra regn, avhengig av hva som følger med regnet ned til oss. Vet dette er større problem i Asia og deler av USA, men det forekommer her også. Spesielt nå om sommeren, siden vanndråpene fungerer som forstørrelsesglass og "brenner" forurensing inn i lakken.

Beading/sheeting er bla.a avhengig av overflatespenningen den skaper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gyeon mohs/cure ligger i loggen min. Insane sheeting :)

Vil disse sheete bedre enn feks C1+EXO/C2v3 ved regn?

Lurte på å prøve C1 alene, uten å toppe med noe annet for å se om det var mulig å unngå den vanvittige beadingen.

Skal vist være mulig å endre overflatespenningen ved å bruke feks silikonbaserte detailere. Dette skal visstnok "drepe" beading i motsetning til polymerbaserte detailere.

Ikke lett dette her :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at coating sheeter mye bedre enn voks. Dette gjelder også for smussavprelling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Insignis v1 og v2 sheeter veldig bra :) Og beader også.Avslutt med rennende vann oppe fra og ned på bilen etter håndvask.Altså lage minst mulig beading.Så vent 5-10 minutter og tørk.Sånn synes jeg det er greit å gjøre i hvert fall.blir mindre vann i tørkehåndkle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Insignis v1 og v2 sheeter veldig bra :) Og beader også.Avslutt med rennende vann oppe fra og ned på bilen etter håndvask.Altså lage minst mulig beading.Så vent 5-10 minutter og tørk.Sånn synes jeg det er greit å gjøre i hvert fall.blir mindre vann i tørkehåndkle.

Etter håndvask synes jeg ikke det er noe problem å få vannet til å sheete av, uansett LSP. Det er ved regn og ved avspyling uten håndvask jeg er ute etter at vannet, asap, fjerner seg fra lakken.

Har i dag, på min egen bil, HD Wax toppet med C2v3 på mesteparten og SW Onyx på 3 nylakkerte paneler. C2v3 og Onyx ble lagt samme dag. Beading på disse virker å være ganske lik, men det ser ut som Onyx sheeter litt bedre.

Tror jeg må tape opp panseret på firmabilen og teste det jeg har av LSP'er....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke disse to tingene ulike sider av samme sak? Går ikke dette hånd i hånd? Finnes det ting som beader dårlig å sheater sykt da? Har alltid liksom bare hatt inntrykk av at det er snakk om mengden vann her. Lett regn/yr og dugg vil ikke generere nok volum og tyngde til at det flytter seg fra flate paneler, men kommer det en skikkelig regnskyll så preller jo det meste av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal visst være mulig å påvirke dette ved å forandre overflatespenningen, men dette er langt utenfor mitt kunnskapsfelt. Det meste beader pga at det er det folk vil ha, så da legger produsentene til den egenskapen, uten at det nødvendigvis er en bra ting.

Det folket vil ha, er ikke nødvendigvis det folket trenger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Concorso beader som bare det til å begynne med, og etterhvert som beading blir slappere blir sheetingen bedre.

Med en LSP som ikke har god beading, men god sheeting, vil det jo også bli liggende mer vann på bilen til tider, det vil heller ikke fly av lakken slik som det gjør med nylagt voks. For at vannet skal dra seg av i flak (sheeting) kreves det faktisk en viss mengde vann, og etter en liten regnskur vil det da ligge flere og større dråper igjen på bilen enn det ville gjort med crazy beading.

Så å finne en LSP med perfekt kombinasjon av beading og sheeting, som er noenlunde konstant gjennom levetiden, tror jeg kan bli århundrets utfordring ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel her overflatespenningen kan gjøre en forskjell. Hvis man kan få vannet til å danne større dråper, i stedet for mange små, vil de vel lettere renne av bilen. Vil jo selfølgelig ha både smussavvising og glatthet, men gjerne litt mindre/annerledes beading.

Meguiars jobber visstnok med dette i en ny coating. Tror den de laget primært for Asia også har disse egenskapene til en viss grad.

Kan jo tenke meg det er noe i samme gate som Gyeon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gyeon prime er visstnok helt vill hva angår vannskrekk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil disse sheete bedre enn feks C1+EXO/C2v3 ved regn?

Lurte på å prøve C1 alene, uten å toppe med noe annet for å se om det var mulig å unngå den vanvittige beadingen.

Skal vist være mulig å endre overflatespenningen ved å bruke feks silikonbaserte detailere. Dette skal visstnok "drepe" beading i motsetning til polymerbaserte detailere.

Ikke lett dette her :blink:

Hvor har du dette fra? Silikon er en polymer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står endel interessant info her ang. silikon i bilpleie produkter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gyeon prime er visstnok helt vill hva angår vannskrekk

Jo mer vannskrekk lakken har desto råere beading, med vill vannskrekk blir flakene "oppløst" før de rekker å renne av bilen, med mindre vannskrekk forblir flakene hele og renner av bilen, også kalt sheeting. Erfaringsvis virker det som lakken slipper møkka lettere desto mer vannskrekk den har, når Concorso er sliten og den ville beadingen er erstattet med sheeting, synes jeg den holder bedre på møkka.

Edit: Leif..

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sur nedbør lager waterspots, og pollen og veistøv og drit som legger seg i dråpene gjør det samme. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive