sjynaa

hjelp til vask med høytrykksvasker og skumkanon

Hei! ser dette spørsmålet er stilt noen ganger før, men var så mange forskjellige svar så jeg prøver en gang til :) Jeg har gått til innkjøp av en kärcher k7 og skumkanon, før har jeg hatt en middels høytrykksvasker og vasket bil for hånd med microfiber mitt. Holder på en del med lakkering og bilpleie så er ikke helt fjern på dette området :) Men nå lurer jeg på hvilken såpe som egner seg best til bruk med skumkanon for å få bilen mest mulig ren uten å skade voksen på bilen? hadde håpet at hvis jeg vasker ofte så kan jeg kutte ut håndvask noen ganger :) ser mange bruker kraftige prewash/avfettinger før såpe, men dette stiller jeg meg meget skeptisk til med tanke på voksen. Så hvilken såpe skal jeg velge for å få best mulig resultat uten å være redd for å skade voksen? :D Håper på kloke svar fra noen som har peiling på dette :D:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BH Autofoam. (Surfex-basert) Bland gjerne i en mild skummende såpe for skummets skyld. Men tykt skum er mest for show, og barberskum på bilen som ikke renner i det hele tatt, har liten effekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke bilen 100% uten håndvask uansett, men dersom det gjøres ofte så blir det ikke så værst. Jeg vasker ofte hurtigvask med bruk av autofoam i skumkanon og avspyling med ht (lettvint). Kanskje 5 hurtigvask mellom hver håndvask. Vinterstid må jeg til med prickbort forholdsvis ofte i tillegg, og da blir det i tillegg lengre mellom håndvaskene.

For å svare litt på spørsmålet ditt: dersom bilen er vokset/forseglet trenger du ikke "kraftige avfettinger", utblandet prewash eller prickbort skader heller ikke Voks nevneverdig. Kaustiske avfettinger (surfex osv.) bør blandes godt ut ved bruk på enkelte forseglinger, men for voks har jeg ingen problem med 1:10 surfex. Dvs jeg klarer ikke å finne forskjell i voksholdbarhet ved bruk av 1:10, 1:20, 1:50. Ikke at jeg ser nevneverdig forskjell i rengjøringseffekt heller... Merk at dette gjelder for voks.

Endret av MVinter
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen blir ikke brukt på vinter etter at den ble lakkert for 1.5 år siden. Det er en bmw e90 med black sapphire metallic. Skal autofoamen blandes ut før jeg har den i skumkanonen? eventuelt hvordan skal jeg stille skumkanonen, lite, medium eller mye? Bruker cartec mvm avfeting kun før jeg polerer. Sist ble den polert med meguiars sin ultimate 3 steg lakkrens, polish og voks med flex da maskin. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du ikke tørker bilen med håndkle når du dropper håndvasken, går det helt fint.

Autofoam er en god såpe til skumkanonen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive