wanvik

Ryddesag, 2- eller 4-takt?

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en ryddesag, og gjorde noen søk på nett nå nettopp.

Ser Honda har 4-taktere som kan roteres 360 grader, og det kan jo være et veldig greit alternativ..

Prismessig ligger de nok i øvre sjikt av "budsjettet" mitt, selv om det er jo virkelig billig sammenlignet med en ordentlig ryddesag - koster vel fra 3500-6000kr for de aktuelle modellene, hvor den jeg siktet meg ut lå på 4500-5000kr.

Det begynner å bli nokså mye kratt på tomta, og behovet for en opprydning er skrikende, men jeg er nokså sikker på at når en først har fått tatt det ordentlig en gang vil det nesten være tilstrekkelig med en ordinær kantklipper. Dog har jeg såpass stor tomt og mye areal hvor en ikke har sjans til å komme til med gressklipper, så det er greit å ha noe med litt mer trøkk i enn de vanlige kantklipperne..

Er det noen her som har et godt tips til hva jeg bør kjøpe?

Kan vel nevne at jeg er nokså sikker på at jeg kan få lånt en ordentlig ryddesag til den store jobben, og kan således klare meg med en enklere modell, men om f.eks Hondas 4-taktere er gode nok, kjøper jeg sikkert en slik en.

Budsjettet er helst ikke mer enn 5000kr - om jeg låner en ordentlig til den store jobben bør jeg vel kunne klare meg med halve summen for en til vedlikehold?

Helst avslutningsvis kan jeg vel tipse om at dersom andre skulle leie ut hus, kan det være veldig greit å sørge for at det står i kontrakten at utendørs vedlikehold skal utføres, og i tillegg påse at dette blir gjort :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en stihl fs410-c tror jeg den heter , følger med både sagblad, trådsnelle og ninjastjerne. Knallsterk og god maskin. Er kjempefornøyd. Ga vel 6300,- for den

Jeg leier ut og holder leieboerne med klippene og drivstoff i bytte mot at de gjør jobben :)

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Geiter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der jeg jobba för hadde vi en sånn Honda 4Takt og jeg kan fint anbefale den! Greit futt i den og aldri problemer.

Når jeg skal kjöpe meg ny en så går nok jeg for en sånn ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Jonsred 2takt som vel ligger enda litt høyere i pris, kosta vel 6-8 lapper. Kan godt anbefales den. Følger med tråd, sagblad, ninjastjerne som det ble kalt oppi her og sele for og feste sagen på kroppen. Bråker ganske mye, men hørselvern er vel standardutstyr uansett når slikt skal brukes!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stihl FS 410 er en konge maskin! Send meg en PM, så kan jeg fikse en god pris, levert på dør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill! :)

Det viste seg at den "ordentlige ryddesaga" jeg nevnte var nettopp en Honda 4-takt, dog en dyrere og kraftigere modell enn de jeg hadde sett på.

Snakka med faren min tidligere i dag (er han som disponerer en slik), og han mente det var helt overlegent med 4-takt.

Han har virkelig mye å ta, og vet hva det går i, så jeg heller litt mer mot dette nå.

Anders N: flott! Sender deg en pm i morgen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive