Jump to content
Sign in to follow this  
Lyngaas

Inngrodd bremsestøv

Recommended Posts

Lyngaas

Heisann!

Kjøpte nylig en vinterbil og felgene har fått en grundig rens, men en av dem er endel værre enn de andre.

Den er omtrent svart(originalt grå :D). Antar dette er bremsestøv som har fått sitte på for lenge.

Noen tips til å fjerne dette? Har prøvd å skrubbe, brukt sterk avfetting, felgrens osv, noe har løsnet men 90% henger fortsatt igjen.

Skal få tatt et bilde.

-Lyngaas

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Mer felgrens, børste, Iron-X eller Korrosol, mer børste, gjenta til det er rent...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lyngaas

hmm, har ikke iron-x eller korrosol liggende.

Må nok bestille noe da :S

Share this post


Link to post
Share on other sites
robinrl

Prickbort og korrosol! Og masse gnikking ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Prickbort og korrosol! Og masse gnikking ;)

Dette. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Som siste utvei og med forsiktighet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vårhus

Enkelte felgrens med syre er mer "skånsomme" enn andre, men om det skal brukes bør felgene/lakken være hele. Funker fjell når funker :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
_Makki_

Enkelte ganger velger jeg faktisk å bruke sterke og syrebaserte felgrens produkter.

Hadde for ikke så lenge siden inne en 3år gammel bil for behandling. Felgene har sikkert aldri sett noe form for felgrens type Iron-X/Korrosol.

Utsiden hadde alt av inngrodd asfalt og metalpartikler fra bremser osv. Og det var MYE. Brukte masse Prickbort samt Rim7, P21S og Korrosol til slutt flere runder. P21S satt på sikkert i en 1time hvis ikke mere. Og det var dette på utsiden da..Mye gnikking var det og men jeg er ikke så veldig glad i å gnikke så mye på utsiden av felgen da det kan og lage mye riper. Selv om felgen er grunding spylt og vasket med felgbørste/svamp/hanse fra før.

På innsiden var det sånn ca 10 ganger verre. Jeg var allerede så lei av disse felgene at når jeg så at det egentlig ikke var noen skader i lakken ble syrerens hentet. pH1 med "Inorganic acids up to the 30%, < 5% anionic surface-active compounds, contains hydrofluoric acid, phosphoric acid and hydrochloric acid :P

Ca 2 min så var innsiden som ny, med lett hjelp av EZ Detail Brush mini og tannbørste inni baksiden av eikene.

Er man ikke trygg på finishen av felgen, samt ikke helt har kontroll på skader/steinsprut i lakken så er de vanlige ikke syrebaserte felgrens samt IronX/Korrosol å foretrekke!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Når alt feiler er det ingenting som slår Swissvax Wheel Professional!
Koster en arm og halve foten, men da blir jobben gjort!

Share this post


Link to post
Share on other sites
_Makki_

Når alt feiler er det ingenting som slår Swissvax Wheel Professional!

Koster en arm og halve foten, men da blir jobben gjort!

Ser at pH ligger på 7-8 på denne og den er syrebasert.

Hvor mye koster den da?

Må prøves en gang ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Mener den koster ca 1000,- ink mva (før evt. rabatter).
Men den holder til mange sett hjul, veldig drøy i bruk.

Helt forferdelig å puste inn tåke fra denne, samt den tar knekken på ubehandlet plast!

Edited by Magne/Otta Detailing

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Mao bør hjulene behandles/mishandles et stykke borte fra bilen, i et område med god ventilasjon men ingen vind? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
_Makki_

Mener den koster ca 1000,- ink mva (før evt. rabatter).

Men den holder til mange sett hjul, veldig drøy i bruk.

Helt forferdelig å puste inn tåke fra denne, samt den tar knekken på ubehandlet plast!

For 5l da eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Sikkert for 250 eller 500ml konsentrat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
_Makki_

Sikkert for 250 eller 500ml konsentrat...

:rofl1:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krisse

Husker vi testet denne hos Swissvax, var vel i literflaske den vi brukte. Så ut som en gigantisk Pneuflaske ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Mao bør hjulene behandles/mishandles et stykke borte fra bilen, i et område med god ventilasjon men ingen vind? :)

Njaa.. jeg bruker den i en vaskehall, men er litt forsiktig, både med tanke på egen helse og ubehandlet plast.

For 5l da eller?

Kun 1L :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...