Gå til innhold
Hyperd

Korrigering/polering - jeg er livredd...

Recommended Posts

Hyperd    35
Hyperd

Hei,

Jeg har hengt på forume en stund, lest veldig mye og liker godt å følge med på trådene.

Keg har også brukt flerfoldige (6-7k) tusen på bilpleie fra ymse butikker dere alle kjenner til.

Men jeg vasker og steller kun på egen bil.

Det som er et veldig stort skritt for meg er allikevel maskinpolering/korrigering.

Jeg har bestemt meg for i første omgang å prøve litt for hånd (innstegslister på Aygo som ser for j@@@lige ut).

Men jeg ser for eksempel i S&Sen til ØHN (BMW F11) hvor galt det kan gå når man roter det til som ikke-proff.

Og så er det sikkert mange historier man ikke før høre om (hadde vært morsomt med en "det gikk til helvete tråd" for å se at ikke alle er perfekte)

Men, til poenget mitt, er det slik at hvis man kun holder på med bilen sin så bør man kanskje overlate korrigeringen til proffene? Det er jo sikkert ganske mange år med korrigering man kan kjøpe ( og banneord å spare) hvis man tar det en gang i året kontra alt utstyret man må ha for kun korrigering (pads, maskiner, poleringsmiddel etc).

Samtidig hadde det vært gøy å prøve...

Hva sier dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Har selvfølgelig litt å si hvordan lakk du har, men det skal mye til å gjøre noe feil med en Kestrel/Krauss, orange uber og feks. Menzerna 2500/Scholl S17+ eller S30+ :) hvordan bil og farge har du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høydal    7
Høydal

Jeg sleit litt med samme problemstilling som du nevner her. I mitt tilfelle så har jeg en 142 (rød ss-lakk)med slitten lakk som med tid og stunder (forhåpentlig til vintern) skal pusses opp. Jeg kjøpte roterende og hoppa rett ut i det siden det ikke var så farlig med lakken her så gjorde det ikke noe om jeg skulle gå gjennom lakken (gikk gjennom på 2-3 kanter) samt at der var greit å få øvd seg til man begynte å mestre maskinpolering. Et tips hvis du er sugen på å prøve maskinpolering, men ikke tør å gyve løs på egen bil er å få tak i et panser/skjerm som du kan øve deg på til du føler deg nogenlunde trygg på maskinkjøring.

Endret av Høydal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hyperd    35
Hyperd

Man skifter jo litt biler innimellom... Akkurat nå er bil to en Toyota Aygo, og for bil nr en er vi "between cars" for øyeblikket, men blir vel en ny om en uke eller to.

Når det gjelder kommentaren din om polish så er jo det nesten slik at selv med mye lesing så er alle komboene litt mye...virker som det beste er å kjøpe - for så å prøve seg frem (har lest DA guiden på detailingworld.co.uk).

Jeg tror allikevel kurs eller outsourcing kanskje hadde vært den beste løsningen - ikke alle som er handy...Men tanken om å ha skapt en blank bil....helt alene.... Er faen meg deilig

Jeg sleit litt med samme problemstilling som du nevner her. I mitt tilfelle så har jeg en 142 (rød ss-lakk)med slitten lakk som med tid og stunder (forhåpentlig til vintern) skal pusses opp. Jeg kjøpte roterende og hoppa rett ut i det siden det ikke var så farlig med lakken her så gjorde det ikke noe om jeg skulle gå gjennom lakken (gikk gjennom på 2-3 kanter) samt at der var greit å få øvd seg til man begynte å mestre maskinpolering. Et tips hvis du er sugen på å prøve maskinpolering, men ikke tør å gyve løs på egen bil er å få tak i et panser/skjerm som du kan øve deg på til du føler deg nogenlunde trygg på maskinkjøring.

Som svigers bil :)

Ja, det er noe med at man er lite lysten på å ødelegge en ny bil fordi man skal fjerne noen microswirls.

Endret av Hyperd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Du har sikkert noen kjente med gamle biler?

Det var der jeg begynte og så har det ballet på seg. Tabber gjør man selvsagt, men ta det seriøst og rydd opp etter deg, så får du et sabla bra rykte om du vil ha det som hobbyinntekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hyperd    35
Hyperd

Du har sikkert noen kjente med gamle biler?

Det var der jeg begynte og så har det ballet på seg. Tabber gjør man selvsagt, men ta det seriøst og rydd opp etter deg, så får du et sabla bra rykte om du vil ha det som hobbyinntekt.

Jeg kommer ikke til å gjøre dette for andre, blir kun for egen nytelse.

Jeg har en jobb som allerede tar 60-70 timer i uken, og familie med flere små utenom, så det blir ikke å ta andres biler.

Men det finnes vel noen i omgangskretsen man kan øve seg på...alternativt at man kjøper seg en gammel "morro" bil...

Først og fremst blir det nok allikevel egne bruksbiler som blir det man har sjansen til å ta/øve seg på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Skader skjer ofte når en har polert litt, føler seg litt verdensmester og tror en er utlært. (Det blir man aldri.)

DA-maskin, lav hastighet, mild polish, myk pute og litt "livredd" holdning, er en bunnsolid og trygg kombo. Du klarer ikke ødelegge noe hvis du tar det pent i starten. Når din lyst på å mestre blank lakk er så stor, er det absolutt verdt å gi det en sjanse. ;)

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DeejayTID    29
DeejayTID

Skader skjer ofte når en har polert litt, føler seg litt verdensmester og tror en er utlært. (Det blir man aldri.)

DA-maskin, lav hastighet, mild polish, myk pute og litt "livredd" holdning, er en bunnsolid og trygg kombo. Du klarer ikke ødelegge noe hvis du tar det pent i starten. Når din lyst på å mestre blank lakk er så stor, er det absolutt verdt å gi det en sjanse. ;)

Har en Krauss 500w og det sies på forumet at den er svak... men når jeg kommer over hastighet 4 så er jeg forsiktig og "tviholder" maskinen som om det var radioaktivt :o. Har allerede pusset på to biler som ikke er mine med PF2500 + Uber Orange + Krauss 500W og begge eierne har vært strålende fornøyde (en bestefar (Opel Astra 2006) og en kompis (Toyota Carina)). Må sies at jeg ikke har grovkorrigert noe, men har fortsatt sett riper på Carinaen, men jeg hadde ikke særlig lyst å gå hardt til verks uten å vite hvor mye lakk det var å gå på osv. (Lakken fikk dybde og ble svært bra, men hvis man brukte led/halogen i ulike spesielle vinkler så ville man klare å se dette. Ble dempet etter voksing så bilen så SVÆRT bra ut ;))

Til trådstarter. Hopp i det :) Kjøp en svak DA maskin og kjøp medium/mild poleringsmiddel for å prøve deg fram.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Hvor i landet holder du til? finnes sikkert noen i nærheten av deg som kan hjelpe deg litt i gang om du ikke tør på egenhånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ALFRED    187
ALFRED

Har en Krauss 500w og det sies på forumet at den er svak... men når jeg kommer over hastighet 4 så er jeg forsiktig og "tviholder" maskinen som om det var radioaktivt :o. Har allerede pusset på to biler som ikke er mine med PF2500 + Uber Orange + Krauss 500W og begge eierne har vært strålende fornøyde (en bestefar (Opel Astra 2006) og en kompis (Toyota Carina)). Må sies at jeg ikke har grovkorrigert noe, men har fortsatt sett riper på Carinaen, men jeg hadde ikke særlig lyst å gå hardt til verks uten å vite hvor mye lakk det var å gå på osv. (Lakken fikk dybde og ble svært bra, men hvis man brukte led/halogen i ulike spesielle vinkler så ville man klare å se dette. Ble dempet etter voksing så bilen så SVÆRT bra ut ;))

Til trådstarter. Hopp i det :) Kjøp en svak DA maskin og kjøp medium/mild poleringsmiddel for å prøve deg fram.

Enig at Krauss 500w er veldig fin begynner maskin den anbefales.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Om du skaffer deg en sånn DA maskine som nevnt over her så er det temmelig trygt :) Masker gummilister og dørhåndtak,kjør mild kombo første gangen for å øve og ta det rolig på lakkert plast.Ikke få mye varme i.Det skal en del til med mild kombo og medium hastighet.

Selv begynte jeg med roterende maskin og grove produkter.Det gikk noen ganger ikke bra :) Om jeg hadde begynt med DA maskine ville jeg nok ikke vært noe nervøs i forhold hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Eneste måten å ødelegge noe på med en DAS6 500W-maskin, er hvis du snur den oppned og banker bilen med den...

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Eneste måten å ødelegge noe på med en DAS6 500W-maskin, er hvis du snur den oppned og banker bilen med den...

Eller om en ikkje bytter pad underveis, og kjører den så varm at paden deler seg.

Hadde en i garasjen som hjalp meg og han klarte det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olsen    13
Olsen

Jeg anbefaler lett DAS6 PRO til en nybegynner.

Jeg begynte med clasohlson tohodet DA maskin og etter ÉN bil kjøpte jeg DAS6 PRO.

Leste meg såpass opp her på forumet før jeg begynte at det har gått veldig greit. Det eneste negative er at det tar vanvittig mye tid for å få vekk det meste av riper.

Derfor vurderer jeg å kjøpe en brukt flex DA eller Rupes etterhvert. Jeg tar kun familiens biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr_S    129
Dr_S

Kjøp deg en grei DA-maskin, du klarer ikke gjøre noe særlig skade med denne. Det er roterende som man fort kan gjøre ugagn med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Samme som de fleste over her. Null stress med Kestrell/Krauss.. Eneste jeg kan komme på som kan skape trøbbel er om du holder maskinen skjevt og får kanten til å slå borti panelene. Selve poleringen er temmelig grei med den. Og, det blir BLANKT! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henrikooo    4
Henrikooo

Jeg er selv nybegynner og var litt skeptisk til å gå over til maskinpolering, men jeg valgte å bare kjøre på. Jeg begynte ikke rett på de groveste polishene og putene, men har foreløpig kjørt endel med Megs Ultimate Compound (medium grov) og Scholl S30+ på div. Uber-pads (med DAS-6 PRO DA-maskin) . Har også prøvd meg på Scholl S03 gold som er en relativt grov polish, og jeg har enda ikke klart å gjøre noe ugang!

Så lenge du vasker skikkelig og prepper lakken bra nok så går det fint. Bilen min er blank og fin nå, men jeg føler ikke jeg har fjernet nok riper enda. Med det i tankene bør du heller være mer bekymret for å ikke korrigere nok, enn for å skade lakken med en slik maskin. Det er ihvertfall det jeg har erfart til nå :)

Edit: Skriveleif.

Endret av Henrikooo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hyperd    35
Hyperd

Jeg kikker litt på DAS PROen, ser at det er en overkommelig pris samtidig som det på kanalene er det mye riper etter fruens sko, det kan vel ikke bli verre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gujoni    0
Gujoni

Har en DAS PRO 900W selv og får strålende resultat med Meguiars Ultimate Compound som

lakkrens og Tech Wax som beskyttelse. Mitt inntrykk er også at en DA-maskin er så og si "idiotsikker".

Anbefales !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig