wanvik

Fikse gammel single stage lakk

I gårkveld kom det en gammel (tror det var 1968-modell) Saab inn i garasjen, og selv om bilen jevnt over er tatt godt vare på, ser jeg flere utfordringer.

På litt avstand ser alt stort sett veldig bra ut, på nært hold ser en noen dypere riper, og med kraftig lykt ser en selvfølgelig masse swirls overalt.

Den største bekymringen er passasjerdøren som var full av riper og veldig oksidert.

Tok også noen lakkmålinger, og såvidt jeg husker lå det omkring 85my på det meste, men passasjerdøra lå 10-15my over resten av bilen.

Noe sier meg selvfølgelig at resten av bilen er korrigert tidligere, uten at det er av så stor betydning.

Jeg leste akkurat igjennom denne; http://www.autogeekonline.net/forum/ask-expert-featuring-mike-phillips/25304-secret-removing-oxidation-restoring-show-car-finish-antique-single-stage-paints.html og lurte på om det er noen andre her som har prøvd denne tilnærmingen?

Mike Phillips er jo ingen novise, og jeg synes det han skriver her gir mye mening :)

Ser også at artikkelen er gammel, og det har jo kommet mange produkter siden den ble skrevet, i tillegg til at også teknikker er videreutviklet.

Tilfeldigvis har jeg en tilnærmet full flaske Meguiars #7 stående, og tenkte å prøve dette ihvertfall på passasjerdøra, men etter det er jeg litt mer usikker.

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg skal bruke her, og bør et snitt på 85my iverksette noen alarmer eller er dette helt ok mtp at det ikke er noe klarlakk?

Av maskiner og produkter begynner jeg å ha et ganske stort utvalg - har vel alle de kjente maskintypene unntatt Cyclo, og har "komplette" serier polish fra både Meguiars, Menzerna, Scholl, 3M og Rupes.

Voks går jeg ut ifra at blir akkurat som på en moderne lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring og heller ikke mye utstyr, men med det utstyret jeg har tilgjengelig har jeg funnet en metode som fungerer på bilen min med SS lakk. Du har kanskje lest tråden min http://www.detailersclub.no/forum/topic/20800-ss-lakk-utfordringer/

Her er slik jeg ville gjort det med det utstyret jeg har tilgjengelig. Først ville jeg smurt inn hele bilen med #7. Tatt det av i henhold til instruksjonen på flaska. Da tilfører du olje til den oksiderte lakken og det blir letter å fjerne.

Til grov steg har jeg brukt M105 og CG microfiber cutting pad. Her kan det sikkert være lurt å bruke roterende og ull pad. Det har jeg ingen erfaring med. Etter å ha primet pad'n godt med M105 bruker jeg tre draper product og en dråpe #7 på pad'n.. På tak og panser har jeg kjørt tre runder med grov steg. Måtte gjøre 3 runder før jeg følte jeg hadde fjernet det meste av oksidert lakk. Har brukt trykkluft til å blåse reint pad'n ofte. Har også brukt en gammel tskjorte innimellom.

Tror jeg kommer til å kjøre et pass med M205 og kanskje en runde med CG V38 hvis jeg orker. Tviler på at jeg ser noe stor forskjell. Usikker på hva jeg kommer til å bruke som LSP, men har tenkt på M21 med CG5050 voks på toppen for å ha to lag.

Med tanke på lakk dybde/tykkelse vet jeg ikke da jeg ikke har målt min. Noen har prøvd å polere bort en ripe tidligere. De har kjørt helt ned til grunningen så jeg bør nok være litt forsikrig i det område.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flott innspill! :)

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde lest eller sett tråden din før jeg postet denne, men nå har jeg lest den!

Jeg kommer vel til å prøve omtrent akkurat som du skisserer med unntak av at jeg tenkte å se hva MG #80 kan utrette før jeg går på med noe grovere.

Hvordan merker du at du har fjernet nok oksidert lakk når du først har satt inn alt med #7?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt spørsmål... Det var nesten umulig å buffe av før jeg introduserte #7. Etter jeg startet å bruke #7 ble det lettere, men fortsatt ble polishen tørr veldig fort. På det tredje passet opplevde jeg polishen som normalt lett å buffe av og antar at jeg da har fjernet det meste av oksidert lakk. Regner med at jeg vil også fjerne noe når jeg kjører M205. Så om jeg har fjernet alt når jeg er ferdig vet jeg ikke. Før jeg startet var det kun på panseret når bilen ikke var vokset at jeg kunne se noe oksidering. Så veldig ille så det ikke ut før jeg startet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la at godt lag med #7 i går, så fikk det stå å "trekke" til i kveld.

Du verden for en forskjell!!!

I kveld har jeg tatt nesten halve bilen, men det blir dessverre ikke så veldig bra da det er mye "RDS" som sitter for dypt - lurer på om det rett og slett er krakelert noen steder..

Det verste var passasjerdøra som både hadde mye riper og var veldig oksidert. Denne målte jeg i snitt ca 10my mer på enn resten av bilen, men det er ikke så veldig mye å jobbe med uansett ble våtslip også på den døra, samt 6 runder med ull og FG400 på roterende med mange pass, blir greit, men det sitter for dypt og nå kan jeg ikke gå videre.

pa4e3e3y.jpg

Her fra panseret. Den dårlige delen har selvfølgelig fått et veldig bra løft i form av #7 allerede.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvor kjøper jeg #7 raskest og billigst? England?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive