martinsens

SS lakk utfordringer

Jeg tar en bil med rød SS lakk. Det er en 1990 911. Sliter med at polishen blir tørr veldig fort og vanskelig å buffe. Regner med at det er død lakk som gjøre dette. Mer beskrivelse følger.

Det jeg har av utstyr tilgjengelig er følgende:

CG 34, 36 og 38

Meguiar’s105 og 205

CG Hex logic orange, green og white

CG MF cutting pad

900W DA maskin

Etter vask og clay kjørte jeg noen kombotester der jeg fant ut at 105 tok mest mulig riper uten for mye jobb. Begynte med taket som jeg tok med CG Hex Logic orange. Dette gikk forholdsvis greit. Rødt over alt! TIl tider noe vanskelig å buffe av, men gikk greit.

Panseret har vært noe oksidert, men har sett bra ut når jeg har lagt voks. Da ser man ikke oksideringen. Begynte med orange Hex logic og 105. Ble tørt med en gang og nesten umulig å fjerne. Prøvde å kjøre kortere pass og heller flere. Ble noe bedre. Så gikk jeg over til CG MF cutting pad. Denne tar nok imot mer oksidert lakk og dermed ble polishen ikke så tørr fort og ble noe lettere å buffe.

Er det noen triks som kan gjøre jobben enklere? Mener å ha lest en gang at noen la inn en dråpe 205 når de kjører 105? Hva med en dråpe Meguiar’s #7. Den er vel laget for SS lakk. Har lest Mike Phillips hos Autogeek.net legger inn en bil med #7 over natten for at lakken skal trekke til seg mest mulig oljer før polering. Har også prøvd å sprute på litt quick detailer uten at det ga noe stort utslag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som at lakken din er "sticky"

Prøv å bruk litt mer produkt enn normalt og ikke kjør lakken varm. Sistnevnte tips er alfa omega når det gjelder sticky lakk. Noen ganger kan det også være fint med litt QD på puten eller en eller 2 små erter med en fin compound som gjerne er litt oljete.

SS lakk trives jeg med å bruke ullpute på korrigeringsstedet da den ikke tetter seg så fort med død lakk og polish slik som en skumpute gjør. Ull har også meget god cut og utvikler mindre varme. Har du ikke ullpute så kan dette sikkert skaffes hos Mekonomen da de selger Mirka. Mener å ha lest at man ikke kan bruke ullpute på DA maskin, så hvis du ikke har roterende maskin så må du se bort i fra det jeg skriver her.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med så gammel SS lakk er det nesten must å bruke ull pad. eventuelt kan en bruke skum pad som er veldig grov (store porer) bruk det som lager minst swilrs, men tar nokk oksidert lakk

Regner med detter er guardsred 964.

Den døde/oksiderte lakken som du tar av vil trekke til seg mesteparten av fuktighet (oljene) i polishen noe som gjør at det virker sticky. når polishen tørker helt ut vil den kladde seg og være vanskelig å buffe.

Det er flere triks som kan prøves, du kan ha vann på panelet når du kjører. bare gjør oppmerksom på at dette blir det noe fryktelig klin av da det vil sprute en del.

Jeg har tatt et par av disse.

Du kan se 2 av S&S mine som jeg har ligger også linket i signaturen min.

Der vil du lese at jeg har testet litt forskjellige saker, men på begge bilene ser du at for hver runde jeg kjører så må pad vaskes.

Padwasher er mer eller mindre obligatorisk, hvis ikke må du ha et 30talls pader som vaskes innimellom.

Det er også bare en fordel at paden fortsatt er litt fuktig etter vasking.

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han ikke ullpad så prøver meg videre med microfiber cutting pad'n fra CG. Har to stk. jeg kan bytte mellom. Bruker trykkluft for å gjøre rent mellom paneler og ved behov. Hva med en dråpe #7 som jeg skrev i første innlegg? Skal være mye oljer i den...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tatt et par av disse.

Du kan se 2 av S&S mine som jeg har ligger også linket i signaturen min.

Har tatt motorvask på noen av de? Ser ikke så ille ut på min, men kunne tenke meg det bedre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt motorvask på noen av de? Ser ikke så ille ut på min, men kunne tenke meg det bedre...

Ja har tatt motorvask på begge de jeg.

Trenger ikke tenke på noe annet en å ikke fylle luftinntaket med vann.

Alt som er baki der blir "spylt" fult i vann når en kjører i regnvær uansett..

Trykkluft kan hjelpe noe på pads, men vask vil gjøre det enklere.

Arbeid på små områder så det ikke blir så fort fult i pad av død lakk.

Selv om lakken ser fin ut, kan den fortsatt være oksidert ganske mye, men være "mettet" av diverse gammel oljer/polish.

Du vil merke ganske fort at når den døde lakken er borte får du langt mindre overføring av farge til pads og polish/compound vil ikke tørke ut like fort. Bør nok regne med å kjøre flere runder på samme sted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingenting i veien for å blande inn en oljete finpolish. Det har jeg benyttet meg av flere ganger. 3 erter grov og 1 ert finpolish på puten kan gjøre avbuffing og korrigeringen enklere og mindre sticky. Men hyppig bytte av rene pads/rengjøring som nevnt over, er også svært viktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er et meget bra forum med mye kunnskap og en meget god tone!

Da prøver jeg meg frem med det utstyret jeg har. Kommer med en oppdatering etterhvert. Noe detaljert S&S blir det nok ikke, men har prøvd å ta noen bilder underveis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe poeng å gå over med CG V38 etter M205?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe poeng å gå over med CG V38 etter M205?

Hvis du har kjørt grovt som 105 eller lignende vil de fleste tilfeller nyte godt av en finpoleringsrunde. Dessuten er du sikrere at det ikke dukker opp ugang etter en tid/en del vask. Oljer fra polish kan den første tiden skjule mye rart som ofte vil kreve meget grundig wipe down å oppdage.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

samt at alle oljer du tilfører en SS lakk vil hjelpe den i å holde seg.

Ikke ta wipedown på SS lakk. og hvis en gjør det for å sjekke for hollogrammer, så kjør over igjen med fin polish for å tilføre oljer.

det går ikke utover holdbarhet på voksen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg heller ikke vaske før voks? Er veldig lite støv etter jeg har gått over bilen. Så ikke nødvendig pga. støv. Har tenkt å legge Meguiars #21 og så et lag med CG 5050 eller bare gå rett på voksen?

For mer olje kan jeg også sette inn bilen med #7 først før voks kanskje?

Endret av martinsens
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg heller ikke vaske før voks? Er veldig lite støv etter jeg har gått over bilen. Så ikke nødvendig pga. støv. Har tenkt å legge Meguiars #21 og så et lag med CG 5050 eller bare gå rett på voksen?

For mer olje kan jeg også sette inn bilen med #7 først før voks kanskje?

Alltid vaske før voks hvis bilen har vært i bruk. eller stått ubrukt ute i lengre tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er klart. Ser forrige innlegget mitt var litt uklart. Driver å polerer bilen så tenkte mellom polering og voks...? Med støv mente jeg poleringsrester.

Endret av martinsens
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble CG 5050 voks etter M105, M205 og CG V38.

Her er noen bilder av bilen ferdig. Tatt med BlackBerry så kvalitet deretter.

udanebyr.jpg

4uruma4y.jpg

Så et bilde av kjeledressen... Rødt!

hu6agazu.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive