astractive

Meguiars 105/205

Hei!

Har tatt skrittet fra step 1 2 3 til MG 105/205 og M21 nå.

Det jeg lurer på er om disse skal fjernes etter hvert panel eller skal hele bilen tas før fjerning?

Har søkt litt rundt uten å finne noe..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Har tatt skrittet fra step 1 2 3 til MG 105/205 og M21 nå.

Det jeg lurer på er om disse skal fjernes etter hvert panel eller skal hele bilen tas før fjerning?

Har søkt litt rundt uten å finne noe..

De skal påføres og fjernes fortløpende. Påføring ved å jobbe produktet inn i lakken, fortrinnsvis med maskin. Etter hvert som produktet blir mer gjennomsiktig og vaselinaktig tørkes det av med mikrofiberklut. Inspiser så om ønsket resultat er oppnådd, og om nødvendig gjenta behandlingen på samme område.

De fleste av linkene til poleringsjobber i signaturen min inneholder bruk av minst en av disse polishene. Du kan jo ta en titt der også. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kjapt,takk for svar!

Det gjelder forsegleren og?

Sitter og ser gjennom jobbene dine nå :-)

Endret av astractive
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var kjapt,takk for svar!

Det gjelder forsegleren og?

Forseglere som MG#20, MG#21 og MG#26 kan også legges med myk pute og maskin på laveste hastighet, eller for hånd hvis man heller ønsker det. Etter påføring bør en vente 20-30 minutter og fjerne den med mikrofiberklut akkurat som step 3. La gjerne produktet herde noen timer før bilen tas i bruk ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så m21 kan påføres hele bilen eller inntil en halvtime før en begynner buffe av?

Har forresten DA maskin og har kjøpt gule uber pads til 105 og grønne og orange til 205 ,hvilke anbefales? Begge står det polish på men den ene var litt hardere.

Tar nok forseglingen for hånd,men skulle vel herde 12 til 24 timer leste jeg. Tar ett lag voks etter det og :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så m21 kan påføres hele bilen eller inntil en halvtime før en begynner buffe av?

Jeg skjønner kanskje ikke helt hva du mener med spørsmålet. Du påfører hele bilen og venter 20-30 minutter. Du kan godt vente to timer også, men det er sjelden nødvendig. Meguiar's er lette produkter å jobbe med, så det er ikke behov for å stå med stoppeklokke å tørke av nøyaktig etter en viss tid der du begynte å påføre produktet. Som prinsipp bør produktet få såpass liggetid at det ikke er seigt og klinete å tørke av. Det avhenger av temperatur luftfuktighet etc, så nødvendig tørketid etter påføring varierer. ;)

Har forresten DA maskin og har kjøpt gule uber pads til 105 og grønne og orange til 205 ,hvilke anbefales? Begge står det polish på men den ene var litt hardere.

Hvilke puter som bør brukes vil variere fra bil til bil. Hovedprinsippet er å bruke pute med grov struktur på grov polish og finere putestruktur på finere polish. Men det er uante kombinasjonsmuligheter, så en må prøve seg frem på den aktuelle bilen og teste kombinasjoner pute, polish, maskinhastighet og press.

Tar nok forseglingen for hånd,men skulle vel herde 12 til 24 timer leste jeg. Tar ett lag voks etter det og :-)

Jeg har fått god holdbarhet med kun 3-4 timers herding. Temperatur har også mye og si. Om du setter bilen til herding i sola skjer ting fort.

Bortkastet tid å blande inn en voks og dens løsemidler på toppen av en nyherdet forsegling som er ment å brukes alene. Voks har ofte rensende egenskaper, så i verste fall fjerner du mye av forseglingen igjen. Ta heller bilen i bruk og vent til du ser virkningen av forseglingen begynner å bli slapp. Legg et lag voks da. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok lærer noe hver dag her! Visste ikke at m21 var ment til å ikke ha noe over,men da sparer jeg voksen og legger heller et lag voks senere i sommer. Holder vel med en mykere pad til 205 da en hard pad og 105 skal ta grunnarbeidet sånn i teorien, men får vel prøve meg frem.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok lærer noe hver dag her! Visste ikke at m21 var ment til å ikke ha noe over,men da sparer jeg voksen og legger heller et lag voks senere i sommer. Holder vel med en mykere pad til 205 da en hard pad og 105 skal ta grunnarbeidet sånn i teorien, men får vel prøve meg frem.

Se mer på strukturen i puten enn hvor hard eller fast den er. Generelt får du best korrigering på DA-maskin med puter som er harde og faste, enten de er grove eller fine i skumgummistrukturen. Fastheten har å gjøre med putens evne til å forplante de oscillerende bevegelsene fra maskinen ned på lakken. Faste puter er av den grunn mer effektive i forhold til egenskapene er DA-maskin innehar. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skjønner,skal vel godt la seg gjøre å dumme seg ut og gjøre ting verre med DA uansett pads?

Men da er jeg langt på vei og får gyve løs snart. Mange takk for gode svar!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skjønner,skal vel godt la seg gjøre å dumme seg ut og gjøre ting verre med DA uansett pads?

Men da er jeg langt på vei og får gyve løs snart. Mange takk for gode svar!

Start med MG#205 og fin pute på lav hastighet til du blir kjent med maskinen. Brukt slik på ren lakk, i stadig bevegelse og med forsiktighet rundt kurver og kanter, er det nesten umulig å ødelegge noe. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal ikke 105 på først? Med gul (den hardeste) og så 205 med grønn eller orange,eller tenker jeg feil nå?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

avhenger av hvor ille lakken er. Start alltid med det mildeste.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nei lakken er slett ikke ille,noe småriper men ikke noe voldsomt. Er hovedsaklig ute etter glans. Så da holder det kanskje med bare 205 pluss m21? Er opel lakk,vet ikke hvordan den er sammenliknet med annet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men skal ikke 105 på først? Med gul (den hardeste) og så 205 med grønn eller orange,eller tenker jeg feil nå?

Svaret mitt var ment som en forsiktig start med maskinpolering i forhold til ditt utsagn under her:

Ok skjønner, skal vel godt la seg gjøre å dumme seg ut og gjøre ting verre...

Når du begynner å bli kjent med maskinpolering, er rekkefølgen grov først, også fin polering. I noen tilfeller på lite slitt lakk holder det med finere pute og MG#205. På slitt lakk må du regne med å ta frem MG#105 først for å bli kvitt riper. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da er jeg med :-) Blir litt vurderingssak da,har noe erfaring da jeg har brukt DA i mange år,men har holdt meg til step 1 2 3 i alle år samt jetseal. Håper med dette å ta det litt videre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da er jeg med :-) Blir litt vurderingssak da,har noe erfaring da jeg har brukt DA i mange år,men har holdt meg til step 1 2 3 i alle år samt jetseal. Håper med dette å ta det litt videre.

Da behersker du maskinpolering fra før, og kan nå rett og slett nyte resultatet etter å ha tatt steget opp på polish som permanent kan fjerne riper og heve glansen. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det :-)

Eneste var at jeg var litt usikker på hvor tøff m105 egentlig er. Tror jeg hopper over den på min bil,men konas er litt verre så da tror jeg at jeg tester den.

Men mange takk for god hjelp :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive