MagT

Vaskeriper x10000

Vår røde Yaris har fått et par år på baken, og vaskeripene er nå veldig synlige. Tenkte derfor å prøve meg på polering, noe jeg aldri har gjort før...

Lest litt rundt, og Meguiars White Wax anbefales av Bilpleiekongen. Kan dette være en start?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner bedre til Mirror Glaze og Detailer-serien til Meguiar's. Det er gode produkter til fjerning av riper, særlig når de brukes med maskin.

White Wax har jeg ikke prøvd, men ut i fra beskrivelsen er det et standard forbrukerprodukt. En kjemisk lakkrens der målgruppen er de som vil ha et alt-i-ett produkt som legges på lakken for hånd på tradisjonelt vis. I forhold til hva man brukte for hånd i tidligere tider fungerer den sikkert veldig bra. Den vil nok rense, gjenoppfriske fargen til det vaskes av igjen og gi vannskrekk/Lotuseffekt en stund.

White Wax er neppe særlig effektiv på å fjerne riper permanent, særlig ikke for hånd. Da bør du heller bruke slipende polish med maskin først, og legge på voks til slutt for hånd. Det er slik de fleste behandler bilen sin her inne, etter at den store DCN-frelsen har fått virke på detailer-sjela en stund. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror jeg venter litt med maskin, må starte forsiktig tror jeg. Tips til et annet produkt jeg bør starte med da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror jeg venter litt med maskin, må starte forsiktig tror jeg. Tips til et annet produkt jeg bør starte med da?

Hvis du vil vente med maskin, er sikkert White Wax veldig bra. Gå gjerne for den. :)

Men hvis målet er å få gjort noe med problemet i overskriften på tråden din, er White Wax neppe løsningen. Da kommer du ikke utenom maskin.

Jeg bruker en del Meguiar's. Sjekk gjerne ut linker til jobber jeg har gjort med Meguiar's-produkter i signaturen min. Da ser du hva som kan fikses av lakkslitasje med slipende polish og maskin. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge MG selv så er white wax hovedsaklig beregnet for lysere biler.
http://www.meguiars.com/en/automotive/products/g6107-white-wax/

Står litt om håndprodukter her også, men det er bare å søke rundt på forumet så finner du flere alternativer:
http://www.detailersclub.no/forum/topic/19119-beste-produkt-for-haandpolering-helst-en-stegs/

Som nevnt over, ønsker du å fjerne ripene så er nok maskin løsningen.. Man trenger ikke nødvendigvis å ha de dyreste maskinene, den første maskinen jeg prøvde var en fra biltema, og den gang så synes jeg at den gjorde jobben og det ble blankt (i mine øyne)..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge MG selv så er white wax hovedsaklig beregnet for lysere biler.

http://www.meguiars.com/en/automotive/products/g6107-white-wax/

Står litt om håndprodukter her også, men det er bare å søke rundt på forumet så finner du flere alternativer:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/19119-beste-produkt-for-haandpolering-helst-en-stegs/

Som nevnt over, ønsker du å fjerne ripene så er nok maskin løsningen.. Man trenger ikke nødvendigvis å ha de dyreste maskinene, den første maskinen jeg prøvde var en fra biltema, og den gang så synes jeg at den gjorde jobben og det ble blankt (i mine øyne)..

Hvis du vil vente med maskin, er sikkert White Wax veldig bra. Gå gjerne for den. :)

Men hvis målet er å få gjort noe med problemet i overskriften på tråden din, er White Wax neppe løsningen. Da kommer du ikke utenom maskin.

Jeg bruker en del Meguiar's. Sjekk gjerne ut linker til jobber jeg har gjort med Meguiar's-produkter i signaturen min. Da ser du hva som kan fikses av lakkslitasje med slipende polish og maskin. ;)

Takker for svar!

Har tenkt på maskin, og den fra Biltema har gode resultater i tester. Men er det ikke lett å gjøre feil med de? Er livredd for å skade lakken, da får jeg heller leve med vaskeripene :)

Bilens farge er for øvrig slik, tenkte den gikk under definisjonen lys?

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=47430312

Endret av MagT
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, ser på meguiarsonline.com så skriver en av administratorene at de tenker på lyse farger som alt fra lyseblå til sølv, gull, gul, lysegrønn. Men jeg har søkt litt og sett flere steder at de har brukt det både på sorte og røde biler og fått et meget tilfredstillende resultat (dog med maskin).

Jeg er ikke helt sikker siden jeg kun har lest det på forum, men black wax, ultimate wax og white wax er nesten som en serie. Hvor black wax inneholder minst SMAT og mest polish, ultimate er en mellomting og white wax inneholder mest SMAT.

SMAT (Super Micro Abrasive Technology, Super Mikro Slipende Teknologi (direkte oversatt)) som visstnok er Meguiars slipe/kutting-teknologi slik at du ikke trenger å korrigere til slipemidlene er brutt ned, men kan avslutte uten å få swirls. Dette siden SMAT ikke trenger å brytes ned på samme måte som "vanlig" slipemiddel. Dette er vel kanskje litt skryt fra Meguiars sin side for å kunne påstå at produkter med SMAT er "idiotsikkert". Siden dette er lest på forum så er det ikke sikkert at det er helt pålitelig informasjon.

Når det gjelder maskinpolering, har du lest denne?

Ser det er flere som har denne fra Biltema. Er visstnok en helt grei maskin. Ocillerende og hastighetsregulering så det er vist godt gjort å gjøre noe galt etter å ha lest guiden for maskinpolering. Men du bør ha andre pads enn de som følger med.

Ser det er en del med denne maskinen som har Sonax pads (kjøpes på Clas Ohlson) og MG Ultimate compound..

Søk litt rundt på forumet så finner du mange som har prøvd og feilet, man trenger ikke å finne opp kruttet på nytt :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

Har tenkt på maskin, og den fra Biltema har gode resultater i tester. Men er det ikke lett å gjøre feil med de? Er livredd for å skade lakken, da får jeg heller leve med vaskeripene :)

Nederst i min signatur ligger det linker til et par guider som jeg tror du kan lære litt av. Ta gjerne en titt. :) Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til? Om du er usikker på og gå på med maskin aleine kan det hende att noen i nærheten kan hjelpe deg litt i gang

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive