Bjorn

Polering av eldre bil uten klarlakk.

Har kjøpt en 87 mod Land Cruiser som ikke har fått all verdens med stell tidligere. Skal ta en full runde med clay, polering og voks på den. Bilen er rød og har ikke klarlakk. Dette blir den andre bilen jeg polerer på denne måten så jeg har ikke mye erfaring. Den første bilen var en 92 mod burgunder Land Cruiser med klarlakk.

Har Flex DA maskin og Scholl -orange, -gule og waffle-pads. Hadde tenkt å bruke en kombinasjon av Scholl S3, S17+ og S30+.

Det jeg lurer på er om det er noen forhåndsregler jeg må ta ved maskinpolering av gammel Toyota uten klarlakk?

Fikk et godt resultat på den første bilen jeg tok med klarlakk, men trenger litt råd på fremgangsmåten på denne lakken som da er tynnere og sikkert vil smitte av mye farge.

Er produktene jeg har egnet til denne bilen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det vil gå veldig fint :)

Har selv bil uten klarlakk (tett lakk\ikke metallic) Volvo i 019 svart.

Det jeg KAN si er at: ja...en del farge vil nok "smitte av" på padden... så å vaske\børste og evt. bytte pads ofte er vel nesten en nødvendighet :)

Alltid gøy å polere rød\falmet bil! :) Huske å få med noen 50/50 bilder når du holder på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor sannsynlighet for at lakken er ganske hard. Farge smitter lett, men riper kan hende er litt arbeid å fjerne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel ikke noe problem. Men det finnes vel egne (paint renewal) produkter for slik lakk? Har i hvertfall en eldgammal flaske fra Turtle i garasjen fra bestefaren min for bruk til oksidert enfarga lakk. Brukte denne på en gammel rød opel med polleringsmaskin, bilen ble ugjenkjennelig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel ikke noe problem. Men det finnes vel egne (paint renewal) produkter for slik lakk? Har i hvertfall en eldgammal flaske fra Turtle i garasjen fra bestefaren min for bruk til oksidert enfarga lakk. Brukte denne på en gammel rød opel med polleringsmaskin, bilen ble ugjenkjennelig :)

Hva er forskjellen på polish til klarlakk og polish til ss-lakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polish med slipemidler kan brukes på begge deler, så jeg vil si "ingen".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å druse på.. vask av pad ofte er veldig lurt!;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info :) , da trår jeg til med produktene jeg har

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare forbered deg på at det ser ut som halve bilen ligger igjen på pad'en.... :P Ser nesten litt skummelt ut når man holder på :)
Jeg kjørte i vei på panseret mitt til padden var VELDIG svart... Vasket og børstet innimellom og byttet pad's flitting... BLANKT blir det til slutt i allefall.. Og med gammel rød falmet/oksydert lakk er det LETT å se forskjellen etter noen pass med maskinen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær VELDIG forsiktig langs kanter på SS lakk!
Det er utrolig fort gjort å slipe gjennom lakken på kanter.

Ellers liker jeg ullputer best til SS lakk, de blir ikke mettet av oksydert lakk så fort, så man jobber raskere.
Men PASS DEG FOR ALLE KANTER! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brenne gjennom med DA maskin?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brenne gjennom med DA maskin?

Det er absolutt mulig på kanter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flex da med tvungen rotasjon kan gjøre mye ugang den :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du brenner ikke gjennom. Du sliper gjennom, eller brenner lakken. :)

Begge deler er vanskelig med DA-maskin uten tvungen rotasjon.

Rengjør pad ofte og ha gjerne flere å bytte mellom på singelstage-lakk. Mettes padden forsvinner mye av effekten, og får man ikke fjernet all oksidert lakk, vil den bli fort matt igjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive