Hvkk

2004 Volvo S80 D5

Har gått med på og prøve å hjelpe boren min med å finne "oljelekkasjen" på bilen hans, da han i det siste har brukt ganske så mye olje.

Han hadde bilen på service i november og fikk da fult opp med olje, forrige søndag begynte oljelampen hans og lyse og han helte nedpå ca 3liter (6,5l kapasitet) før han nådde maks. Den siste uken nå så har han brukt alene 1liter olje.

Var under bilen her på fredag og sjekket litt etter lekkasjer, uten at jeg ble særlig mye klokere, på selve motoren klarte jeg ikke å observere noe som kvalifiserer til oljelekkasje, bare mye søl rundt påfyllingen, samt underpanseret som er det var helt tørt, bare vanlig veistøv på det. Rundt turboen var det også helt tørt og fint.

dsc9640.jpg

dsc9646.jpg

Så tok det framste underpanseret hvor jeg viste det var noe søl i hvertfall.

dsc9647.jpg

Her var det jo kjempe oljevått, så tok og leitet litt i området over, fant at slangen fra intercooleren og til innsuget var litt fuktig, og at bunnen av intercooleren ikke såg ut. Her var jo hele kjøleren rast og såg ikke noe bra ut, samt at hjørnet i innfestingen til plastikken var sprekt.

dsc9628.jpg

Har i utgangspunktet lyst å bytte kjøleren da den er helt rast og sprekt, men tenker og rådhøre meg her litt om det er noen som har kompetanse om oljeforbruk på dieselmotorer, og helst Volvo sin 2004 d5 (ca 275k på telleren om det er av betydning).

For min del er det ikke helt logisk at det skal klare og lekke så mye olje gjennom intercooleren da den i hovedsak bare skal kjøle luften som går inn i motoren. Så jeg misstenker at oljen blir brent da oljen jeg peiler er kullsort og etter kjøring damper det fra påfylling og peilepinnen når du åpner de.

Noen som har tips til andre løsniner, eller er det bare og bytte intercooleren?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker ikke blått av eksosen under belastning??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

www.vccn.no

Spør på forumet der. Kun volvo-huer, og mange med god erfaring og mye kunnskap.

Forøvrig er nok turboen hans skrot. En turbo skal ikke slippe noe olje videre til intercooleren, men jo mer slitt den blir, jo mer olje går til både eksos og IC.

Turboen på disse bilene er billige, så det er like enkelt å bytte hele greia, fremfor å sende den til overhaling. De fleste sjapper tar også den gamle turboen i innbytte når dere har skrudd den ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han opplever ingen blårøyk av eksosen ved belasting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser det ut på baksiden av påfyllingslokket?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper at han har turbohavari. Det er bare ikke blitt grovt nok enda. Hjalp en kompis å bytte turbo på hans a4 1.9TDI i går, der tappet vi av cirka 4 liter olje i intercooleren og rørene som sitter på begge sider av den. Her hadde turboen sluppet all oljen inn i innsugs-slangene. Ikke noen merkbar røyk fra eksos først, men da det var et faktum, røyk det noe helt inni granskauen...

Edit: Du får fort svar på om det er turbohavari, hvis du løsner den laveste trykkslangen som går inn på intercooleren, den som går direkte fra turbo til intercooler. Løsne den ved intercooleren, kommer det MYE olje ut der, er turboen gåen. (LES: det er dog normalt med 5-10ml olje når du tar av den slangen, dette akkumuleres over tid.)

Endret av Northhomie
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser det ut på baksiden av påfyllingslokket?

Er rent og pent under der, var noe av det første jeg sjekket.

Jeg tipper at han har turbohavari. Det er bare ikke blitt grovt nok enda. Hjalp en kompis å bytte turbo på hans a4 1.9TDI i går, der tappet vi av cirka 4 liter olje i intercooleren og rørene som sitter på begge sider av den. Her hadde turboen sluppet all oljen inn i innsugs-slangene. Ikke noen merkbar røyk fra eksos først, men da det var et faktum, røyk det noe helt inni granskauen...

Edit: Du får fort svar på om det er turbohavari, hvis du løsner den laveste trykkslangen som går inn på intercooleren, den som går direkte fra turbo til intercooler. Løsne den ved intercooleren, kommer det MYE olje ut der, er turboen gåen. (LES: det er dog normalt med 5-10ml olje når du tar av den slangen, dette akkumuleres over tid.)

Skal se om jeg ikke får tid til det en av de nærmeste dagene, men er redd for at den sjekken ikke har mye effekt her, da den oljen sikkert har rent ut av sprekken i intercooleren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er rent og pent under der, var noe av det første jeg sjekket.

Skal se om jeg ikke får tid til det en av de nærmeste dagene, men er redd for at den sjekken ikke har mye effekt her, da den oljen sikkert har rent ut av sprekken i intercooleren.

Kommer nok ut litt olje likevel, om det er havari. Kan også ta av slangen som går inn på turboen fra luftfilterboksen, og kjenne på turbinhjulet. er somregel ekstrem slakke sideveis på akslingen der, om det er havari.. Så vil det være olje på turbinfinnene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da skal jeg se om det ikke er tid til å sjekke dette på onsdag, så kommer jeg med en oppdatering da.

Må si jeg sitter meget stor pris på det utrolig brede kompetanseområdet her inne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være verdt å ta en titt på veivhusventilasjonen også, på samtlige Volvoer jeg har hatt har denne vært et problem, tettes med påfølgende oljeforbruk. Kan være det går og bare rense den hvis ikke plastikken er blitt for "sprø". Dette skal man kunne teste ved å la oljepåfyllingslokket ligge løst oppå hullet mens motoren går, hvis den ligger å hopper og spretter så er det et tegn på at veivhusventilasjonen ikke fungerer som den skal (altså sannsynligvis er tett).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk sett mer på bilen nå disse fridagene. Kan nok se ut som at det er lekkasje i turboen, veivhusventilasjonen lar seg nok ikke helt teste med oljelokket på motoren da det også må byttes noen motorfester på den etterhvert også.

Så er nå opp til broderen om han har cash til å få dette gjort med min hjelp mens jeg enda har tid, eller om han må spare og dermed ta det på verksted for jeg ikke har tid. Uansett så fikk han beskjed om å kjøre pent prøve og ikke bruke turboen til å få drakraften, og ha med seg litt olje og peile hver gang han fyller diesel.

Takker for hjelp til å komme fram til problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive