Knutis

Min P38 Range Rover

21 innlegg i emnet

Har fått mye tyn siste ukene for at jeg kjøpte meg britisk bil igjen, og spesielt en med frynsete rykte. :)

Det sto til slutt mellom to biler; en 96mod til 40k og en 98mod til 95k.

Valgte å følge gode råd på forumet og kjøpte den dyreste, i håp om at den skulle være skikkelig bra. Og jeg kan vel si at karosseriet og ramma omtrent er så bra som man kan forvente. Bilen har bare vært brukt som feriebil på sommerstid de siste 5årene, og er veldig bra rustmessig.

Interiøret er også stort sett helt og pent, men elektriske gremlins også på denne.

Når jeg hentet bilen hadde den følgende kjente feil:

-luftfjæringen virket ikke, men kompressoren startet og gikk

-feilkode 040 på sideairbag førerside

-AC virker ikke

-lekkasje bak som fører vann ned i reservehjulsbrønnen

-feilkode på Gearbox Ovrheat uansett om bilen startes i 10minus

-førervindu virker ikke

Etter hvert fant jeg også følgende feil:

-feilkode på blend-motor i dashbord (kun varm luft på høyre side)

-bakvinduene kan kjøres fra hver dør, men ikke fra bryter i midtkonsollen

Tull med vinduene i kombinasjon med defekt AC gjør det lite trivelig å kjøre på varme sommerdager. :)

Slik så bilen ut når jeg hentet den:

IMG_0511_zps9488ff34.jpg

IMG_0512_zpsb0edc52b.jpg

IMG_0513_zps73d6b529.jpg

Det første jeg bestilte var nødslanger for å få kjørt luft inn i hver belg, slik at bilen ble kjørbar.

Dette er litt høyere enn normal, et stykke under extended:

IMG_0517_zps55d1362c.jpg

Så kjøpte jeg et sett orginale 18", da det også viste seg at det ikke medfulgte sommerdekk. Har nå bestilt Michelin Latitude Cross, som trolig funker bra til mitt bruk.

michelin-latitude-cross-300x300.jpg

Jeg ville egentlig ha BFG AT, samme som på Pajeroen, men det viste seg å være vanskelig å skaffe de i rett dimensjon uten at det tok en evighet.

Disse er angivelig laget for 65% bruk på vei og 35% bruk offroad, noe som også passer mitt bruk bedre enn BFG AT som er sagt å være 50/50.

Har trykksjekket kompressoren og den ser ut til å levere det trykket den skal.

Jeg har også kjøpt følgende deler på Ebay:

-brukt ventilblokk, da det later til at det er DEN som kan til lekkasjen

-2 filter til kompressoren

-2 overhalingskit til de orginale nøklene, med nytt lokk, nye knapper, batterier og o-ring

-overhalingskit til den andre ventilblokka jeg har

-blend-motor

Når dette er på plass, håper jeg at EAS (Electronic air suspension) fungerer som den skal, og at jeg slipper varmluft i kupeen.

Deretter blir det time for sjekk og påfylling av AC.

Vinduene må jeg også få fikset, samt airbagfeil og feil på tempsensor på girolja.

Og deretter må jeg inn med en skikkelig cd-spiller så jeg får musikk til pendlingen.

Noterer meg også at denne går nesten bedre enn Pajeroen jeg hadde. Den hadde 3.2liter og 165hk, denne har 2.5liter og 136hk. Omtrent samme vekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børstraktor?? Hihi, må vel ha det du, som bor så ulendt til... :P

Neida, bare tuller med deg Knut, grattis med innkjøp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger med her. :) Skal du beholde den litt merkelige "kufangeren"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med kul bil!

Jeg liker Range rover meget godt og kunne fint hatt en selv. Eneste er at jeg er ikke særlig mekaniker og de er relativt dyre i nyere modeller, så blir vel en "drøm":)

Uansett veldig fine biler:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funnet deg bruksbil sånn at du kommer deg til og fra verksted og delesjappe, dvs postkontoret? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! :)

"Ny" ja, men takker. :)

Børstraktor?? Hihi, må vel ha det du, som bor så ulendt til... :P

Neida, bare tuller med deg Knut, grattis med innkjøp!

Ja, behovet for traktor oppe i fjellsiden er absolutt til stede. :) Spesielt på vinterstid når fruen har tidligvakt er det ikke brøytet her i byggefeltet, og nå er det ingenting som stopper oss. ;)

Følger med her. :) Skal du beholde den litt merkelige "kufangeren"?

Det er ikke en kufanger, men orginal støtfanger. :) Se her for eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48484475

Det er mange av disse på veiene.

Gratulerer med kul bil!

Jeg liker Range rover meget godt og kunne fint hatt en selv. Eneste er at jeg er ikke særlig mekaniker og de er relativt dyre i nyere modeller, så blir vel en "drøm":)

Uansett veldig fine biler:)

Takker! Jeg er ikke redd for å skru selv, og har lært mye om bilene jeg har eid nettopp pga det.

Deletilgangen på ebay er også god. Nyere utgaver holder seg godt i pris ja, dette var den beste suv'en jeg fant i prisklassen 50-100k. Men traktor, ja det er det.

Har du funnet deg bruksbil sånn at du kommer deg til og fra verksted og delesjappe, dvs postkontoret? :)

Den har gått i skytteltrafikk mellom postkontor og garasje siden jeg kjøpte den ja. :P
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med grom bil! Dette var jo ikke de mest avskrekkende feilene heller. En time på eBay og en liten innsats i garasjen så har du en fantastisk fin bil ;) Gleder meg til å følge med videre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Ny" ja, men takker. :)

Ja, behovet for traktor oppe i fjellsiden er absolutt til stede. :) Spesielt på vinterstid når fruen har tidligvakt er det ikke brøytet her i byggefeltet, og nå er det ingenting som stopper oss. ;)

...bortsett fra vanskelig elektronikk.

Okei, jeg skal slutte med dommedagsprofetiene mine. Som Larsern skrev var det ikke de mest avskrekkende feilene, så når du får alt det på stell har dere ingen unnskyldninger for å ikke komme dere frem lenger. Gratulerer, jeg kjenner jeg er litt misunnelig, faktisk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha!

Neida, det er jo litt å ta tak i. Men slik er det på gamle biler, og mer på gamle luksusbiler. :)

Du var jo litt misunnelig på Pajeroen også om jeg ikke husker helt feil. :P Og der røyk dieselpumpa til 30k og satte en effektiv stopper for karrieren.

Pajero fra 01 er riktignok en vesentlig mer moderne bil en Roveren, spesielt hva gjelder kjøreegenskaper på asfalt. Selvbærende karosseri også på Pajjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er misunnelig på det meste som er stort med 4x4 og kommer seg overalt. Jeg går fremdeles og sikler etter HiLux Arctic Truck 37" eller LC120 Arctic Truck 35", men det var dette med pengene da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med "ny" bil :)

Det er stort sett kun folk med interesse for bil som kan skru som kjøper slike biler...og jeg liker det...og jeg kunne godt tenkt meg en slik selv :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F da...du har fått meg til å se på Range Rover igjen :D

Fant meg et fint 2007 eksemplar til 500k. V8 og bensin. Disse bilene er jo tøffe langt tilbake på 90-tallet.

Frister, men jeg tror det får bli om 2-3 år...folk som kjøre Range Rover må røke Cigarillos.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var den ja, fin bil :)

Du må lage en S&S på den og, det fortjener den!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med "ny" bil :)

Det er stort sett kun folk med interesse for bil som kan skru som kjøper slike biler...og jeg liker det...og jeg kunne godt tenkt meg en slik selv :D

Hehe, jo takk. Jeg må nok innrømme at jeg betalte ALT for mye for denne etter hvert som feilene dukket opp. Men forrige eier var helt blåst på bil, og visste knapt hva han solgte. Etter hvert som jeg har fått luket ut det mest alvorlige er den faktisk ganske god å kjøre, og fremkommeligheten utenom offentlig vei er suveren.

F da...du har fått meg til å se på Range Rover igjen :D

Fant meg et fint 2007 eksemplar til 500k. V8 og bensin. Disse bilene er jo tøffe langt tilbake på 90-tallet.

Frister, men jeg tror det får bli om 2-3 år...folk som kjøre Range Rover må røke Cigarillos.

Det er heldigvis gratis å titte. :) L322 vurderte jeg også, men de er nesten litt for fine enda til å kjøre i skogen med. P38 har mer traktorfaktor og det betydde litt i denne sammenheng.

Der var den ja, fin bil :)

Du må lage en S&S på den og, det fortjener den!

Oh, det er nok å ta tak i lakkmessig også. :) Foreløpig er det mye teknisk som må ryddes opp i og så får jeg se deretter om jeg får tid til å ta egen bil. Har lang venteliste med kundebiler fremover sommeren og en unge til på vei.

Har brukt mye tid på luftfjæringen. Overhalte kompressor og ventilblokk uten at det hjalp, kjøpte derfor ny kompressor og brukt ventilblokk uten at det hjalp. Så lite vits å mistro mine overhalingsegenskaper. :)

Det er lekkasje et sted som gjør at jeg ikke får bygd trykk i systemet, ettermiddagen i dag er satt av til feilsøking på dette.

Har også luket ut mye kontaktfeil, klipper bort kontakter og lodder ledningene i stedet; mye bedre.

Sjekk og påfyll av AC ble så dyrt at det er nedprioritert foreløpig, men jeg har bestilt nytt bryterpanel med vindusknapper og håper det skal gi meg kontroll over vinduene igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og bilen står nok en gang på egne bein!
En eksoslekkasje hadde smeltet slangen mellom ventilblokk og tank, har erstattet denne med ny slange fra Tess til 300kr og nå fungerer lufta omtrent som på en ny bil.

Fantastisk.. så gjenstår det bare å fikse resten. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil. Savner LR hver dag, man får et helt spesielt forhold til disse bilene som jeg ikke har opplevd med noen andre biler. LR-miljøet er også i toppklasse, både på forum og treff.

Anbefaler deg å investere i en oljebehandling så fort som mulig, spesielt hvis rammen er så bra er det deilig å holde den slik.

Ellers er du godt på vei med ¨nødvendig¨ utstyr med kufanger og dekk, nå mangler du bare roof rack og winsj og snorkel B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det sandera. :)

Har ikke fått kommet meg på noen treff enda, men det hadde vært morsomt det.

Oljebehandling hadde sikkert vært på sin plass, jeg tar det opp til vurdering før vintern.

Roof rack, winsj og snorkel hadde også vært kult. :D Det er utstyr som passer så bra på disse bilene.

For øvrig:

Nytt bryterpanel til vinduene gjorde susen, nå fungerer det fint. Vannlekkasje i reservehjulsbrønnen må jeg få bukt med, ny pakning er bestilt fra England.

Tempsensor til giroljen kommer i dag eller imorra, så arbeidsledig blir jeg ikke. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet sensor på giroljetemp, så da er den feilkoden borte. :)

Enda ikke fått pakning, så det kommer inn litt vann bak.

Bilen selges for førstemann med 60k, 50% av det jeg har betalt for alt. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lei allerede? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive