Gå til innhold
Kristiaan

Elendig beading på 845 etter kort tid

Recommended Posts

Kristiaan    4
Kristiaan

Er ganske fersk innen bilpleie, men føler jeg har lest meg bra opp på produkter og metoder her nå.
I påsken tok jeg en skikkelig shine på min 2002 saab 9-5 (sølvfarget). Scholl S03+, S17, og S30, og avsluttet med Collinite 845. Tok ikke wipedown etter korrigering, og la bare voksen på i ett lag rett etter jeg var ferdig med å korrigere hele bilen. Når jeg hadde lagt voks på hele kjerra, så buffet jeg av, så den fikk haze ca. 30 min. Deretter fikk den stå i garasjen til dagen etterpå (over 24t herding).
Vasket ikke bilen før en uke senere ca. og da var det en helt sinnsyk beading. Litt dårlig sheeting.
Skulle vaske bilen for andre gang nå i går, og beadingen var nesten fraværende.
Brukte surfex 1:20 ved første vask. Kan dette ha tatt knekken på voksen?
Kjører veldig lite (student), og bilen står ute hele tiden.
Hva gjør jeg feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Surfexblandingen din er litt sterk, men ut over det ser jeg ingen åpenbare grunner til slapp beading på 845 etter så kort tid. Jeg så fremdeles tendenser til beading på konebilen for en måned siden da jeg omsider fikk vasket den, og den fikk 845 en gang på sensommeren/høsten i fjor. Skal sies at den ikke har blitt vasket så mye heller, men den blir parkert ute hele året i allslags vær, utsatt for pollen, sevje, løv, fuglebajs, katter, vindusskrape, flytende vindusskrape, barnehender, jakkesubbing og offentlige parkeringsplasser.

Samme erfaring hadde jeg på min egen bil, minus barnehender, jakkesubbing og offentlige parkeringsplasser, siden jeg er noe mer striks enn dragen hva behandling av bilen angår. Min bil blir også vasket vesentlig oftere enn hennes, og likevel så jeg 9-11 måneder varighet på begge bilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RubberDuck    0
RubberDuck

Enten er Colliniten borte eller så ligger det en hinne av noe skitt som reduserer overflatespenninga og gir slapp dråpevinkel.

Skyller du av surfex og/eller såpe godt nok ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Vasket ikke bilen før en uke senere ca. og da var det en helt sinnsyk beading. Litt dårlig sheeting.

Sinnsyk beading gir dårlig sheeting, du vil merke at jo mer voksen blir slitt vil den råe beadingen avta, og sheeting vil bli bedre.

Hvis du har tatt en ordentlig vask med forvask etterfulgt av håndvask og tørk, og vannet ligger nesten flatt, har det ihvertfall skjedd ett eller annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Breitling    71
Breitling

Surfexblandingen din er litt sterk, men ut over det ser jeg ingen åpenbare grunner til slapp beading på 845 etter så kort tid.

Hva gjør jeg feil?

Har aldri hatt problemer med at Surfex 1:20 svekker egenskapene til voksen så raskt :huh:

Hvilke andre kjemikalier enn Surfex ble brukt til vasken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

Surfex'n får ikke tørke, så tror ikke det noe hinne. Trodde 1:20 blanding var ganske svakt jeg...
Brukte ikke noe annet enn surfex og noe shampo fra adams. Tørket med Miracle Dryer også.
Prøvde å dra en fluffy MF over panseret for å se hvor glatt det var, og det føltes nesten uvokset ut. Når bilen var nyvokset, så sklei MF'n nesten av panseret av seg selv.

Kom på en ting. Jeg har ikke tilgang til å vaske bil der jeg bor, så vasker i vaskehall (K2000 i Trondheim).
Der er det glovarmt vann... Kan det gjøre at voksen "smelter" vekk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle

For godt ristet du flasken før bruk?

En fordel å sette flasken i lunket vannbad e.l for å få blandet den skikkelig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

For godt ristet du flasken før bruk?

En fordel å sette flasken i lunket vannbad e.l for å få blandet den skikkelig

Jeg ristet flasken VELDIG godt. Den var nesten ikke flytende i det hele tatt før jeg ristet, Etterpå var den like flytende som scholl'n omtrent.

For varmt vatn kan svekke voks ja.

Men etter én vask?

Er det ingen av dere detailere som bruker varmt vann?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RubberDuck    0
RubberDuck

Hva er glovarmt?

Jeg tipper du har funnet forklaringa her.

Vokser har smeltetemperaturer mellom 40 og 85 grader, alt ettersom type og modifikasjoner

Endret av RubberDuck

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

Tror kanskje det er varmtvannet som har skylda. Det er nok godt over 60 grader det vannet der altså.
Får legge på ny voks til uka, og vaske med kaldt vann heretter. Men hvordan er det med voksen i sterk solskinn? Lakken blir jo ofte veeeldig varm da. Blir kanskje ikke helt sammenlignbart i og med at men ikke har vanntrykket med i beregninga?

Hva er glovarmt?

Jeg tipper du har funnet forklaringa her.

Vokser har smeltetemperaturer mellom 40 og 85 grader, alt ettersom type og modifikasjoner

Har ikke tatt tempen på vannet, men det damper godt når jeg vasker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Tror kanskje det er varmtvannet som har skylda. Det er nok godt over 60 grader det vannet der altså.

Får legge på ny voks til uka, og vaske med kaldt vann heretter. Men hvordan er det med voksen i sterk solskinn? Lakken blir jo ofte veeeldig varm da. Blir kanskje ikke helt sammenlignbart i og med at men ikke har vanntrykket med i beregninga?

Det kan være varmt vann ja, men det er jo også diskutert om at voks kan oppføre seg forskjelig etter lakk type.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RubberDuck    0
RubberDuck

Har ikke tatt tempen på vannet, men det damper godt når jeg vasker.

Vokslaget vil nok bli veldig mykt i solskinn, men i og med at laget er så tynt vil det ikke renne - til det er vekselvirkningene mellom overflatene for sterke, heldigvis :)

Med varmt vann løser du voksen og skyller den vekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

Da satser vi på at det var varmtvannet sin skyld.
Men hvordan er det med å vaske bilen mellom korrigering og voks egentlig? Er det nøye, eller går det fint å legge voks direkte etter korrigering? Gidder ikke å korrigere denne gangen, men bare lurer til neste gang :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
chrefs    64
chrefs

Men hvordan er det med å vaske bilen mellom korrigering og voks egentlig? Er det nøye, eller går det fint å legge voks direkte etter korrigering? Gidder ikke å korrigere denne gangen, men bare lurer til neste gang :P

På de 2 bilene jeg har tatt så langt, har jeg lagt surfex 1:5 og autofoam som topping, dette for å få unna mest mulig støv og det lille av polish jeng ikke har fått med meg under buffing.

Anbefaler deg forresten å prøve kärcher på sandmoen sin vaskehall også, de har skikkelig skum på sin innendørshall.

Endret av chrefs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Trur ingen har bevist at ene eller andre tingen er bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Hvis jeg skal vaske i løpet av prosessen blir det mellom rubbing/korrigering og finpolish.

All berøring (f.eks vask og tørk) kan potensielt lage litt swirls, og mye voks kan med fordel legges rett på oljene til finpolish.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

845'en min er som regel guggete når jeg legger den på, siden jeg ikke eier tålmodighet til å riste den flytende. Jeg dunker ut litt guffe på en pad og kliner det på lakken, smører utover og fyller på med mer gugge når paden begynner å lugge og jeg synes det er på tide.

Når det gjelder vanntemperatur, så spyler jeg med kaldt vann, det holder vel 6-8 grader eller så, og vasker med ca 40 graders vann i bøtten. Det blir jo fort kaldere enn det når det treffer kald lakk, men det funker for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird    16
Freebird

Jeg hadde akkurat samme erfaring med 845 sist jeg la den på min egen bil. Jeg vasket dog. ikke med varmt vann. (Har gjort det tidligere, men erfaring tilsier at det svekker voksen fortere). Jeg har nå gitt den en ny sjanse, men har enda ikke fått vasket bilen. Det får jeg først gjort i løpet av helgen. Jeg kan komme med en oppdatering da. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig