Smaug

Vask/behandling av nybil behandlet med Meguiars?

Hei folkens,

Ny på forumet så bær over meg hvis dette er blitt svart tusen ganger før. Jeg har lest dummies artiklene og de er sabla fint skrevet likevel drister jeg meg til å spørre siden jeg føler at alle produkter i den store verden skal/bør behandles på sin egen måte.

Saken er at jeg har kjøpt meg en spell ny Nissan Leaf i brilliant hvit og fått taket foliert sort samt noe i fronten(for å få litt kontraster på en ellers kjedelig og anonym bil).

Bilen ble behandlet med Meguiars lakkbeskyttelse hos Larvik Bilbehandling, men er usikker på om folieringen er behandlet men det er ikke så viktig nå.

Fulgte med en liten folder med anbefalte produkter som jeg har delvis fulgt(min lokale Bilextra hadde ikke alt jeg ville ha) så jeg har kjøpt Mequiars Gold Class bilshampo, vaskehanske, microfiberduk og en egen bøtte(men uten rist i bunn, det hadde ikke Bilxtra). Måtte vaske bilen etter en uke pga at disse Leafene samler noe så inn i hamperæva mye møkk på bakluka(!), så det lå noe som lignet olje der som shampoen tok lett og bilen ble gullende ren(i mine øyner).

Spørsmålet er: Hva trenger jeg i sommer for å holde bilen ren og evt vedlikeholde behandlingen og hva trenger jeg gjennom vinteren og neste sommer? Jeg er tilhenger av de smarte, gode og lette løsningene som gjerne kan koste litt, feks skumkanon høres sabla smart ut.

Personlig så synes jeg at den lille folderen som fulgte med lakkbehandlingen var snau. De kunne godt ha informert om hva som er lurt å gjøre for å følge opp behandlingen annet i mer detalj enn: "kjøp Meguiars shampo og en vannbøtte".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har litt vaskeutstyr så vil eg anbefale Surfex Hd, alkanisk avfetting du blander ut 1:20 ved vanlig vask, grei og bruke sommerhalvåret for og ta skiten før du går på med håndvask.

Vinterhalvåret er det nødvendigt med Prickbort, petroleumsbasert avfetting, som vil ta tjære og asfalt samt annet skitt.

Er bilen stripefri og generlt bra(som eg trur siden den er ny) så ville eg ha tatt en god vask, samt lagt et lag voks.

Voks får du i alle varianter fra 100-10 0000 kr, alt etter innhold og merke og holdbarhet, men mangen bruker Collinite 845, lang holdbarhet og er meget billig.

Legger du det minst en gang i året så har du bra beskyttelse.

Skal også nevne korrosol\iron-x for og ta flyvestøv\piggdekstøv\ bremse støv.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD: Notert

Prickbort: Notert(fyren på bilextra trodde ikke at den eksisterte fortsatt pga nye miljøregler men mente også at den var knallgod, hvem har agentur på Prickbort?)

Voksing ja...legges på med maskin eller for hånd? Har prøvd maskin et par ganger og har ikke vokset for hånd siden, har følt at det er bortkastet tid i forhold til maskinpolering men på en nybehandlet bil stiller det seg kanskje anderledes?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle samarbeidspartnernen her på DCN selger Prickbort.

Voks legges som regel for hånd og skal ikke under noen omstendigheter forveksles med polish. Polish renser/sliper lakken (avhengig av type) og voks beskytter lakken. Bare for informasjon, siden jeg sanset noen begrepsforvirringer i emning :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD: Notert

Prickbort: Notert(fyren på bilextra trodde ikke at den eksisterte fortsatt pga nye miljøregler men mente også at den var knallgod, hvem har agentur på Prickbort?)

Voksing ja...legges på med maskin eller for hånd? Har prøvd maskin et par ganger og har ikke vokset for hånd siden, har følt at det er bortkastet tid i forhold til maskinpolering men på en nybehandlet bil stiller det seg kanskje anderledes?

Prickbort selges av de fleste samarbeidspartnere her inne.

Voks er jo siste beskyttelse, polering blir jo sliping\fjerning av riper\swirls\holos.

Voks legger eg alltid for hånd. Polering blir med maskin.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle samarbeidspartnernen her på DCN selger Prickbort.

Voks legges som regel for hånd og skal ikke under noen omstendigheter forveksles med polish. Polish renser/sliper lakken (avhengig av type) og voks beskytter lakken. Bare for informasjon, siden jeg sanset noen begrepsforvirringer i emning :)

Du sanset helt riktig :-) Noe av grunnen til begrepsforvirring er kanskje pga at norsk og engelsk ord og uttrykk brukes om hverandre. Polish som i polering kan i mine ører like gjerne være det samme som å polere med voks ikke sant? Kanskje detailersmiljøet burde være flinkere til enten å finne gode norske uttrykk for de forskjellige trinnene eller evt kun bruke engelske? Bare et innspill fra sidelinjen.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sanset helt riktig :-) Noe av grunnen til begrepsforvirring er kanskje pga at norsk og engelsk ord og uttrykk brukes om hverandre. Polish som i polering kan i mine ører like gjerne være det samme som å polere med voks ikke sant? Kanskje detailersmiljøet burde være flinkere til enten å finne gode norske uttrykk for de forskjellige trinnene eller evt kun bruke engelske? Bare et innspill fra sidelinjen.

Kan anbefale og lese vertfall side 3 her:

Når eg sier voks så er det beskyttelse, LSP = Last step product, kan også være sealer, også kallet forsegling, eller lakkbeskyttelse i ditt tilfelle.

Men poenget er som alltid, Best mulig beskyttelse gjør at minst muligt skitt henger seg fast, som gjør at vask blir lettere og mindre sjangs for riper.

Endret av IvarB
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra linken du ga meg er det jo feil det du skriver og da blir det i allefall begrepsforvirringer ute å går.

For det første: Beskyttelse(som jeg går ut fra jeg allerede har siden bilen har vært inne til lakkbeskyttelsebehandling) går altså også under akronymet LSP. "Last step product" burde være nettopp det, det siste man gjør får man faktisk tar seg tiden til å bruke bilen til det den er laget for, nemmelig å kjøre men neida, så kommer altså voksen også:

Voks:
Er du entusiast, er det nå voksen kommer på banen, den skal på etter beskyttelsen, som da blir basen for voksen(...)

Det blir altså en ALSP da(absolute last step product)?

Jeg skjønner at det er sånn, og jeg skjønner at for en ivrig detailer så er dette helt naturlig og så logisk som det kan bli men det er kanskje ikke så rart at det blir litt begrepsforvirringer blant oss newbies?

Prosessen er altså?

• Vask
    • Avfetting*
    • Forvask
    • Hovedvask
    • Tørk med eller uten quick detailer
  • Polering
    • Lakkrens*
    • Polering*
    • Lakkbeskyttelse*
    • Voks <---- Her er jeg?

* Ved behov

Det ble litt teskje dette her, men synes selv at for at det skal være noe poeng for meg å gjøre dette selv og ikke bare kjøre til noen proffer, må jeg i det minste skjønne rekkefølgen og ha kontroll på begrepene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du blir forvirret. Det er mye å sette seg inn i.

Tråden som det blir linket til her begynner å bli noen år gammel. Tidligere var det noen som la sealer og voks over hverandre. Det kan man gjøre, men de fleste her på forumet har iløpet av de siste årene blitt enige om at det egentlig ikke gir noe.

Noe av det som står i bilpleie for dummies har med tiden endret seg litt og derfor lester en ting først for så å bli fortalt etterpå at "nei, det er ikke slik jeg pleier å gjøre det". Det er selvsagt også mange meninger rundt det meste her, så du får følge de tipsene du selv synes høres mest fornuftige ut.

Ta gjerne en titt i guidene som jeg har laget også. Når jeg skrev de har jeg droppet forkortelsene og prøvd å forklare det så enkelt som mulig for at nybegynneren skal skjønne og få med seg det viktigste. Kom gjerne med tilbakemeldinger i trådene mine både på godt og vondt. Linker finner du nederst i min signatur. :)

Rekkefølgen du lister opp her under vask kan jeg si meg enig i. Den under polering er på en måte riktig den også, men her er det begrep som kan slås sammen pga. det egentlig er samme sak.

Selv bruker jeg ikke QD etter vask, men det kan du gjerne gjøre hvis du foretrekker det.

Lakkrens og polering er 2 ord som egentlig betyr det samme. Ordet lakkrens brukes ofte på produkter som brukes for hånd som er en kjemisk rens. Dette brukes ikke av oss på DCN så da er det også naturlig at ordet lakkrens heller ikke brukes.

Isteden for lakkrens ville jeg satt clay på listen.

Det samme gjelder ordene lakkbeskyttelse og voks. Voks er en type lakkbeskyttelse der lakkbeskyttelse er et felles ord for lakk og sealer. Som det nevnes her bruker vi ofte forkortelsen LSP.

Dermed blir den siste listen slik:

• Clay
  • Polering
  • Voks eller sealer
Endret av Øyvind G
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prosessen er altså?

• Vask
    • Avfetting*
    • Forvask
    • Hovedvask
    • Tørk med eller uten quick detailer
  • Polering
    • Lakkrens*
    • Polering*
    • Lakkbeskyttelse*
    • Voks <---- Her er jeg?

* Ved behov

Ja, du er ganske nærme det eg mente.

Vask:

• Forvask( det er jo avfetting, om det er surfex, prickbort, det blir jo etter behov)
  • Berøringsvask(Etter avspyling av avfetting og skiten)
  • Tørk, med eller uten quick detailer, eg har brukt quick detailer en gang, men er det behov for kjapp oppfrisk av LSP, så virker det jo en liten stund.

Polering:

• Lakkrens\polering er samme sak, skal du fjerne riper må du ha noe med slipemiddel, skal du bare ha kjemisk lakkrens så er det ikkje slipemiddel, men kanskje filler som skjuler riper ei stund.
  • Sealer eller voks, som øyvind skreiv var det ein del som brukte begge deler, men nå er det mer enten eller.

Grunn til at eg anbefalte Collinite tidligere er at beskyttelsen din vil nok vare ei stund til sikkert, men når det er slutt på beading\sheeting, så er det fort gjort og hive eit lag med voks på bilen.Men med ein holdbar voks\sealer terngs dette kun 1-2 ganger i året.

Så du trenger kun å konsentrere deg om vaske delen enn så lenge.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy søren, tror jaggu jeg begynner å forstå dette nå :rolleyes:

Når jeg skriver avfetting og forvask ser jeg for meg avfetting som feks Prickbort og/eller Surfex HD og alt det der mens forvask er skumlegging/spyling? Prickbort m.fl hvis det er noe guffe på lakken, altså fettholdige greier som asfalt osv mens forvask er for å fjerne løse partikler og bør alltid(?) brukes.

Avfetting gjøres ved behov, forvask gjøres alltid?

Et annet spørsmål som nesten har gått i glemmeboken. Det er ikke noe spess med Meguairs som jeg trenger å tenke på? Bruk den shampoen som funker, bruk den voksen som funker, avfett med det som funker osv? Meguairs sine produkter tar ikke noe bedre vare på lakkbeskyttelsen alle andre kvalitetsprodukter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort og surfex er en fast del av forvasken, men alt etter behov, prickbort(kun opp til vinduer,surfex øverste del) til vinterhalvåret hovedsakligt, og godt utblandet surfex resten av året, samt felg rens.

Har vert diskusjoner om det er nødvendigt med skum, noen mener ja, noen nei. Men det vil forhindre at avfetting får tørke ut(kan lage skjolder\merker) på varme dager, men eg bruker autofoam og det er basert på surfex så "slår to fluer i en smekk"

Kjenner lite til Meguiars sin LSP(skriver LSP for det inkluderer forsegling\voks\lakkbeskyttelse\), men shampoo bør jo ikkje blandest for sterkt, da det kan svekke LSP, men den ene typen inneholder vel noe voks som vil være med og "booste" LSP.

Meguiars er vel litt overpriset i norge og kanskje ikkje blandt favoritt her inne, men de har nok brukbare produkt.

Avfetting kan og være med å svekke LSP, sterk surfex som 1:5 vil fjerne det meste, men 1:30 er passe snill, det sies også at prickbort er snill med LSP, kontra andre kaldavfettinger.

Prickbort skal sprøyter på tørr bil for best effekt.

Ble litt rotete da eg kom på ting underveis å er på vei ut fra jobb.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive