martinsens

Sikring Nilfisk 145.3 X-TRA

Jeg kjøpte en Nilfisk 145.3 X-TRA på tilbud på Monter. Kjempe fornøyd, men har ett problem og det er at 10A sikringen går når jeg skal starte den. Ingen av de 10A kursene jeg har tilgjengelig har så mye forbruk nå som ikke noe varme står på. Måtte til slutt koble den til oppvaskmaskinkontakten (16A) under kjøkkenbenken i andre etasje. Går greit, men tungvindt løsning.

Noen som får 145.3 til å gå på 10 amp sikring? Jeg har byttet fra skrusikring til automater for et par år siden. Ingen av sikringene er har treg karakteristikk. Tror alle er standard B eller C..?

Endret av martinsens
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pga høy startstrøm må man nesten ha 16A, aller helst C karakteristikk.

Har ikke tall på hvor mange HT spylere jeg har fått inn på service fordi de tar sikringen, aldri noe feil med maskinen, men kunden har kjørt den på 10A eller rask 16A, evt på en allerede godt belastet kurs.

Den er vel på 2100w og det i seg selv er jo rett under hva en 10A kurs er beregnet for (2200w), startstrømmen blir da altfor høy.

Hvis det er 10A B du har, kan det være nok med å bytte til C, men det kommer ann på hvor belastet den er og hvor flaks du har med akkurat din spyler :)

Er det mulig å få lagt opp en egen 16A ute ville jo det vært ideelt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En skjøteledning med litt lengde på løser problemet. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme erfaring, martinsens.

Jeg har en 145.2 (fjorårets). Nå bruker jeg en 40 meters rull som står i garasjen,

har vasket bilen 3-4 ganger siden jeg begynte med det, sikringen har ikke gått enda.

Så det er midlertidig løsning i alle fall. Frem til man tar seg råd til å legge egen 16A kurs til garasje,

for de av oss som ikke har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel viktig å rulle ut ledningen når den er i bruk, av sikkerhetmessige hensyn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Øyvind G sier, en røverløsning som fungerer fint er en forholdsvis lang skjøteledning.

Det er ihvertfall en billig og enkel løsning du kan prøve først før du begynner å bytte sikringer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det nevnes skjøteledning på 40 meter her. Ledningen trenger ikke være så lang.

Selv hadde jeg samme problem med min spyler før jeg brukte skjøteledning (leste dette tipset her på forumet). Ledningen jeg bruker er rundt 10 meter tenker jeg (vanlig skjøteledning uten trommel) og dette er nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører min på 10A. Bruker dog skjøteledning og har ikke testet den direkte i kontakten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle tro problemet ditt kommer bort om du har noen c sikkringer . finnes vell i 10c og 13c som går på 1,5 kvadrats ledning opp til 2800w. så har du 15c og 16c som går på 2,5 kvadrts ledning som går opp til 3900 watt. det er startstrømen på vaskeren din som blir for høy når den kobbler inn og ut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle tro problemet ditt kommer bort om du har noen c sikkringer . finnes vell i 10c og 13c som går på 1,5 kvadrats ledning opp til 2800w. så har du 15c og 16c som går på 2,5 kvadrts ledning som går opp til 3900 watt. det er startstrømen på vaskeren din som blir for høy når den kobbler inn og ut.

13A på 1,5 kvadrat er ikke lenger lovlig. 10 ampere går kun til 2300w men kan overbelastes med 1,45xIn i opptil en time. Det anbefales ikke da du vil få en del varmgang. Og 16A er ikke 3900w. P=UxI = 230x16=3680w.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive