Syse

Ford Focus 2008 - Nybegynner i gang

Heisann!
En ny detailer på tur! Etter mye prat om detailing med en kompis, så har han klart å trigge interessen i meg også Akkurat bestilt min første pakke, så nå gnir det i fingrene. Startet kanskje "hardt", men slik er jeg med de fleste ting jeg interesserer meg for.
Det er på tide at familiebilen får seg kjærlighet og jeg er glad i å gjøre det meste selv.
Bilen er en Ford Focus 2008 2L TDCI med titanium pakken.
Har enda ikke bestilt for interiør, så tar gjerne i mot anbefalninger for vask og forsegling. Har delskinn.
Tenkte på ruteforsegling, om jetseal gjør jobben godt nok, eller om et produkt ment for dette er å anbefale?
Hvordan er det å polere sota ruter? Sota fra fabrikk. Bakruten ser ikke ut da denne bilen slenger alt den kan opp dit.
Har i tillegg en dyp skade, denne går ned til metallet. Strek på tykkelse med bankkort og 1-2 cm lang, denne skal også bort i år.
Har prøvd å søke litt rundt, men tror ikke jeg vet de riktige ordene, for finner ikke det jeg er ute etter.
Tanken på prosessen jeg ser for meg er slik:
1. Maskere så nært så mulig.
2. Sandpapir til kanten som stikker opp blir borte.
3. Prime, lakkstift, klarlakk.
4. Polere over.
5skade2_zps9725b539.jpg
Tips tas gjerne i mot :-)
Produkter:
Nybegynner pakken med maskin og polish fra Scandicshine:
1x Krauss 500W Ocillerende maskin, inkl bakplate og bærebag
1x Chemical Guys V36 Optical Grade Cutting Polish 475ml 1L
1x Chemical Guys V38 Optical Grade Final Polish 1L
1x Chemical Guys Hex-logic orange lakkrens pute 140mm
1x Chemical Guys Hex-logic grønn polerings pute 140mm
1x Chemical guys XXX HARD CORE wax/Chemical Guys Butter wet wax 475ML
2x Chemical Guys Fluffers microfiber
1x Påføringspute til voks
Prickbort 1L
Bilt-Hamber Surfex HD 1L
Chemical Guys Ecosmart 475ML
Chemical Guys Medium Clay 100 Gr.
Chemical Guys Jetseal 209 Lakkforsegling 475ml
P21S Power Gel Felgvask 0,5 liter
Meguiars NXT Car Wash
Meguiars Ultimate Wash & Wax
Meguiars Gold Class Rich Leather Cleaner/Conditioner Gel
Meguiars Hot Rims All Wheel & Tire Cleaner
Meguiars Endurance Tire Spray
Meguiars Perfect Clarity Glass Cleaner
Meguiars ScratchX 2.0
Bøtte med Gritguard & Lokk
Scandicshine's Sprayflasker 3 pakk
Chemical Guys Cloud9 Tørkehånkle
Chemical Guys Cotton-Mikrofiber thick kluter
Meguiars Microfiber Vaskehanske
Meguiars Foampads
Meguiars Supreme Shine Microfiber Towel
3M Maskeringstape 233+ 18mm
Så nå er det bare å vente på varer og finne en helg det passer.
Noen bilder i skitten tilstand etter vinteren:
1_zps2719b0c1.jpg
2_zpse4908954.jpg
3_zps490547a4.jpg
4_zps26e8697e.jpg
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som du har fått med deg det meste for å kunne begynne ja :)

Men anbefaler å ha masse MF kluter også! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X2 på kluter ja. Gjerne endel "rimelige" medium tykkelse av bra kvalitet til buffe polishrester etc. Samt noen gode til å buffe voks.

Ville muligens gått opp til litt på maskinen hvis budsjettet har rom for det. Litt mer kraft i 900W utgaven.

Noe i denne duren: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=529

Poleringsputer, du bør ha minst en 3-4 av hver type, ellers kan det ta lang tid.. Puter trenger litt hvile og renhold innimellom, så varer de lengre.

På interiørsiden liker jeg veldig godt Swissvax, spesielt på skinn.

På stoffmatter så bruker jeg denne : http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=15_53&products_id=80

Rutepolering og lakkering har jeg ikke god nok erfaring med til å uttale meg om enda :)

Ellers så ser det ut som du har fått med masse bra til en god start, 1 liter med prickbort går forøvrig også fort unna ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Check, flere kluter.

Får høre om jeg kan sende bare maskinen i retur og betale mellomlegget for 900W, men tenkte jeg skulle prøve å "spare" litt penger i starten. Får den vel alltids solgt når jeg kan oppgradere. Så etter Flex XG 3401 VRG siden jeg jobber på grossist som kan skaffe dette, men var litt stor invistering nå.
Noen poleringsputer å anbefale eller skal jeg bare bestille fler av CG sine hex-logic?
Ser en del syns Uber sine er fine, og de er jo litt rimeligere.

Godt lønningen kommer snart :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

CG butter wet wax og Jetseal er bare tull, de er vanvittig enkle og jobbe med men har omtrent ikke holdbarhet, en flaske collinite 845 eller en voks fra swissvax er 1000 ganger bedre.

Meguiars Hot rims Tire cleaner er full av saltsyre og skal vel ikke ligge på felgene mange sekundene før den må spyles av, her er P21`s power gel et langt bedre alternativ, kjøp heller mer av den.

Meguiars Endurance opplever mange at gjør dekkene brune etter en stund, og den gjør dekkene alt for blank etter min smak.

Her finnes det mange gode alternativer, f.eks swissvax pneu matt.

VIlle absolutt hatt noe grovere polish enn V36, bytt ut Scratch-x med f.eks V32. Trenger ikke scratch-x når du har polish med slipemidler, og du kan fint bruke de grove polishene for hånd der du ikke kommer til med maskin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at dekk blir brune etter bruk av MG Endurance. I mitt tilfelle kan det nok hende at grunnlaget ikke var rent nok. Men CG new trim gel er mye bedre. Har ikke prøvd andre dekk "fornyere".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax penu er god ihvertfall, gjør ikke dekkene brune!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er selve dekkfornyeren som gjør dekksidene brune, men forskjellen er nok det at noen dekkfornyere er litt mer seigere enn andre. En dekkfornyer som etterlater en tørr flate vil nok bruke lenger tid på å bli møkkete enn en som etterlater en litt seig flate.

Pneu er et godt valg.

Innen voks til lakk så er både Swissvax og Dodo juice blandt mine favoritter. Av billigere alternativer vil jeg også nevne Natty's voksene. Disse er meget enkle i bruk og har flotte egenskaper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive