wanvik

"Lage" små pads

22 innlegg i emnet

Når en sitter på sofaen med sykt barn blir det litt YouTube på telefon, og plutselig kom jeg til å tenke på å se om jeg fant noe om den minste maskina mi.

Har såvidt åpna eska den ligger i da jeg trodde det var en ren roterende slipemaskin, men så feil kunne en heldigvis ta :)

Ble litt inspirert av denne:

http://youtu.be/LBduhz_4I9Y

Fremgangsmåten der er jo helt ok, men det hadde jo vært flott om en fikk laget helt runde pads også.

Er det noen her som har en idé til "verktøy" som kan brukes?

Jeg tenker at det må finnes noe kjøkkenredskap f.eks til baking som kan ta hull på ca 30mm?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hullsag?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig. Hva med et hullbor man plasserer på drillen? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med hullsag er jo at den ofte er noe grov i kuttet.. Finnes det kanskje noe med finere tagger?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på det, men er redd det vil rive opp mye?

Skal gi det et forsøk ja. Får jo maaange pads av én stor, så kan prøve litt av hvert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et hullsagsett med varierende størrelser og grovheter, men jeg husker ikke verken hva det heter, hvor jeg kjøpte det eller hvor det er...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta det i dreiebenken!!

Neida, det blir vel vanskelig. Hadde vel gått med noe sylskarpt noe kanskje, for å få et fint snitt.

Det eneste jeg kan tenke på er å ringe ut selv med tusj, og klippe til. Klipper man nøøøye, så blir det ganske rundt og fint.

Eventuelt lage en "jig" med et barberblad vinklet litt slik at man får en gradering ala standard Rupes pads. Gjør man slik at barberbladet står stødig i et hjørne, kan man da "skru" en pad rundt inni der for å få den helt perfekt. (grovklippe den først med saks) Litt vanskelig å forklare, men det ville fungert. Her er det viktig med noe som er møkkskarpt, og da passer Feather barberblader bra.

EDIT: Enda et forslag: Finn en hullsag uten tenner, helst så "glatt"/"bar" som mulig, og spinn den på full rulle i søylebormaskinen, og bor hull i en pad basert på varme, saakte. DET blir et pent kutt! Og det går fort.

Endret av Anaxyd
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Google "compass cutter". Kan kjøpes på ebay eller lokal hobbybutikk. Denne brukes bl.a. til å skjære ut hjulbuer på lexankarosserier til rc-biler.Kanskje det kunne funket?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du prøver en av disse "sponfraskillende" variantene så bør du legge emnet i fryseren først.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ble selv hakta på Rupes TA50, til den går det i alle fall ann å bestille pads her eller her via jetcarrier. Håper 50mm pads kommer i Norske nettbutikker snart.

http://www.youtube.com/watch?v=ZaKr6JRJYjQ

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Off, nå ble jeg nesten litt gira på å kjøpe enda en maskin :P

Regner egentlig med at 50mm pads går greit på LD30 også, så tusen takk for linkene :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vel funke å legge hullsaga oppå paden, og skjære med tapetkniv rundt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt forslag fra John A.

Tror det funker greit hvis du legger en klissvåt pad i fryseren og bruker hullsag når den er frossen.

Hvis du prøver det legg gjerne ut bilde®

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også prøve å sette puta på maskinen, ha relativt god fart og holde litt grovt sandpapir imot padn.

Har gjort dette tidligere for å redusere størrelsen litt på de største putene, og fjerne "skarpe" kanter, litt usikker på hvordan det går hvis man skal helt ned i 30mm, men fordelen er jo at puta blir helt rund og uten kast med denne metoden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt forslag fra John A.

Kom ikke fra mitt eget hode, dette er standard prosedyre ved bearbeiding av myke materialer.

For eksempel så dreies gummi på denne måten men da støpt/viklet på massive teflonbelagte stålkjerner slik at emnet holder seg kaldt lenge.

Hvis en skal benytte hullsag eller lignende bør også denne ligge i fryseren slik at den ikke varmer opp emnet mer enn friksjonen vil gjøre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

La én ødelagt burgunder MG-pad og en ubrukt medium spotpad av ukjent merke i en pose med vann i fryseren i formiddag, så får vi se utpå kvelden :)

Ble usikker på om jeg har riktig hullsag, men har mange av de spotpadsene, så kan prøve forskjellige størrelser :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GL!

Uansett resultat forventes bilder her :huh:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg har en løsning, teip fast stanley knivblad på hullsag!

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker best tanken på noe rundt og skarpt som man presser/slår ned i padden, skal nok ikke til mye kraft for å presse ut små fine pads :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller noe som dette.

http://www.avela.no/products/hullpipesett

Kanskje det går og finne en og en og ikke måtte kjøpe hele settet.

Hullpipesett-570602-831437.jpg

Stort hullpipesett for bruk til å lage pakninger etc. - str. 5-6-8-10-11-13-16-19-22-25-28-32-35mm

Endret av Suse
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive