Boundish

blyfri 98 erstatning?

21 innlegg i emnet

hei jeg har en bil som trenger 98 blyfri og nå har stasjonene rundt i mitt område begynt å fase dette ut.

hva skal jeg gjøre nå? finnes det noe jeg kan slå på tanken f.eks?

Et bilde av bilen.

post-1256-0-48029700-1365370904.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oktan booster på Torshov Bilrekvisita :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var ikke verre nei :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva i alle dager er det for en bil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok helt fint bare kjøre på 95 bensin. 98 bensinen flere steder blir ofte liggende lenge i gamle tanker, pga så få som bruker det at den får lavere oktan tall og blir dårlig med tiden. Så 95 bensinen som det er omsetning på er av bedre kvalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok helt fint bare kjøre på 95 bensin. 98 bensinen flere steder blir ofte liggende lenge i tankene, pga så få som bruker det at den får lavere oktan tall med tiden. Så 95 bensinen som det er omsetning på er av bedre kvalitet.

sist jeg prøvde 95 fusket den :-P

1985 peugeot 505 turbo

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peageot 505 turbo om ikke tar helt feil :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja... Stilig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blir brukt på godværsdager , 160hk, kort utveksling, bakhjulstrekk og diff sperre gjør at den er artig å kjøre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsåvidt er det veldig kjipt at innen få år vil nok 98 være helt borte..

en ting er nå at du kan miste effekt på en litt små trimmet bil med banke sensorer osv, men jeg tror nå også at 98 er mye renere en 95 uten riktig så mye tilsetningsstoffer.

Avanten min som skal være chippet for bruk med 98 merker jeg ikke noe særlig effekt forskjell på 95/98.. men motoren går veldig mye penere med 98 samt på 95 har den en tendens til å småhikke en sjelden gang ved fullt gasspådrag med 95, aldri merket noe av det på 98 :)

Du får si hvordan det blir med octanbooster!

som ikke bensinen var dyr nok fra før må vi kjøpe tilleggflasker også -.-

blir vel sikkert 100kr ekstra pr tank eller noe sånt om jeg husker sånn ca riktig pris?

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsåvidt er det veldig kjipt at innen få år vil nok 98 være helt borte..

en ting er nå at du kan miste effekt på en litt små trimmet bil med banke sensorer osv, men jeg tror nå også at 98 er mye renere en 95 uten riktig så mye tilsetningsstoffer.

Avanten min som skal være chippet for bruk med 98 merker jeg ikke noe særlig effekt forskjell på 95/98.. men motoren går veldig mye penere med 98 samt på 95 har den en tendens til å småhikke en sjelden gang ved fullt gasspådrag med 95, aldri merket noe av det på 98 :)

Du får si hvordan det blir med octanbooster!

som ikke bensinen var dyr nok fra før må vi kjøpe tilleggflasker også -.-

blir vel sikkert 100kr ekstra pr tank eller noe sånt om jeg husker sånn ca riktig pris?

Ja det blir dyrt i lengden, men snart skal vi alle kjøre elbil ... he he he

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det er faktisk banke sensor og selvjusterende tenning på den gamle traveren her også :P

det som skjer med 95 her er at bilen hikker ved bånn gass som du sier .

joda koster å være kar hehe , gammel turbo bil i tilegg til litt gassing her og der gjør jo at kronene triller .

skal prøve booster når jeg fyller neste gang får satse på at det funker .. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 240 skal ha 98 bly, men takler blyfri også. Men jeg fyller bare Shell 98 Vpower, og merker den går mye bedre da. Har ikke noe bankesensorer på denne travern ;)

Endret av mstrandbo
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det blir dyrt i lengden, men snart skal vi alle kjøre elbil ... he he he

El-bil blir nok neppe noen varig løsning.

hybrid av noe slag blir nok løsningen fram i tid

Min 240 skal ha 98 bly, men takler blyfri også. Men jeg fyller bare Shell 99 Vpower, og merker den går mye bedre da. Har ikke noe bankesensorer på denne travern ;)

Se hva du skriver da.. en 240 er jo et landsbruk redskap som kan gå på alt :lol:

(no pun intended)

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, sant nok det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter bare med telefon nå, og orker ikke lete opp gode referanser med den, men Naftalin (møllkuler) har vist seg å være effektivt.

Dette brukte både jeg og flere kompiser med stort hell på motorer som var trimmet litt i overkant før vi fikk tak O datasprut og fikk mappet ordentlig.

Husker ikke i farten hvor mye oktantallet skulle øke, men jeg løste ihvertfall opp én kule på en halvliter bensin som jeg så brukte pr/tank på ca 55-60 liter.

Om en får kjøpt det i pulverform letter det prosessen betraktelig.

Toluen skal også være veldig gode saker, nokså billig også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt E85 kan også brukes hvis du har det inærheten. Dette er nok billigere enn oktanbooster og er meget effektivt.

Selv kjører jeg kun med 98 oktan på 240 som er trimmet og 95 oktan på 940 med samme motor som ikke er trimmet.

Forsvinner 98 oktan så kommer jeg nok til å blande inn litt E85.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter bare med telefon nå, og orker ikke lete opp gode referanser med den, men Naftalin (møllkuler) har vist seg å være effektivt.

Dette brukte både jeg og flere kompiser med stort hell på motorer som var trimmet litt i overkant før vi fikk tak O datasprut og fikk mappet ordentlig.

Husker ikke i farten hvor mye oktantallet skulle øke, men jeg løste ihvertfall opp én kule på en halvliter bensin som jeg så brukte pr/tank på ca 55-60 liter.

Om en får kjøpt det i pulverform letter det prosessen betraktelig.

Toluen skal også være veldig gode saker, nokså billig også :)

hvor får man tak i naftalin og toulen da ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toluen hadde ihvertfall Statoil (ikke på pumpe eller vanlig stasjon nei, men ring de sentralt og spør).

Naftalin: apotek

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Lucasoil oktanbooster hos www.lavprisdeler.no , øker hele 3 oktan .en flaske holder til 90 liter. ca 180 om eg ikke husker feil.ellers har han sikkert carlube sin også man den er som mesteparten av sølevannet som selges.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive