Jørgen

Nok en hologramtråd

Hadde en god runde med maskinpolering på min nye (gamle) Mercedes i helgen. Hadde kun roterende tilgjengelig, og kjørte en 2-stegs med MG105 først etterfulgt av MG205. Av pads brukte jeg Turtlewax sine gule til grovkjøring og svart på fin. Resultatet ble en hologramfest uten like.

Så spørsmålet er da, kan problemet ha lagt i padsene? Jeg har foreløpig kun roterende tilgjengelig, så spørsmålet er om det kan anbefales noen pads som er bedre, eller om det er DA som er eneste redningen her?

Bilen det er snakk om er en 2003 e-klasse, mørk grønn metallic (ser svart ut alt etter hvilken vinkel man ser bilen fra). Det er ikke keramisk lakk.

Setter pris på innspill :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt ha vært lakken også. Mercedes er ofte ganske hard å korrigere, men likevel ripefølsom. Og hologrammer er små riper. Din tidlige W211 har ikke keramisk lakk, noe som gjør den mykere enn senere modeller.

Kurver i karosseriet er det også mange av på W211, og det gjør at trykket blir ganske ujevnt fordelt i puten. På roterende er det mer kritisk når det gjelder hologrammer. Det kan derfor også ha med teknikk å gjøre.

Når det er sagt matcher ikke alle puter og polisher like godt, og hvor godt, varierer til og med fra lakk til lakk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke brukt de putene så de kan jeg ikke si så mye om, men enkelte av disse mercedesene kan ha knallhard lakk, som gjør at hologrammene etter grovsteget kan være vanskelig å fjerne. Det kan være du må ha et mellomsteg mellom 105 og 205, men du kan jo prøve å kjøre noen ekstra runder med 205 på et begrenset område for å se om de forsvinner til slutt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for raske og gode innspill :)

Hvilke pads har dere evt. brukt på Mercedes som har fungert på roterende (dersom noen)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke pads har dere evt. brukt på Mercedes som har fungert på roterende (dersom noen)?

Meguiar's sine

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så mange som bruker MG produkter, men jeg vet at Øyvind (ØHN) over her bruker endel av disse produktene. Han er meget dyktig og har laget mange S&S tråder her på forumet. Ta en titt i jobbene han har gjort. Til din fordel så er ØHN veldig glad i Mercedes så han har endel erfaring med det meste du spør om her.

Du finner linker til noen av jobbene han har gjort i signaturen hans. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg prøve med MG pads :)

Øyvind:

Har fulgt med på ØHN sine verk i noen år nå, og det var med de friskt i minne jeg gikk igang med friskt mot på bilen, sjeldent har jeg sett mer ekstreme makeovers og flotte resultater :) Men øvelse gjør mester, så jeg får ta en strafferunde eller to, er fortsatt rimelig fersk på dette :) Dessverre har jeg ikke noe godt kamera så det blir dårlig med bilder

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor holder du til Jørgen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder til på Midtun :)

(DVS rett utenfor Bergen sentrum;) )

Endret av Jørgen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha blir litt langt for å kunne bistå deg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe fullt forståelig, men takker for tanken ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er sagt matcher ikke alle puter og polisher like godt, og hvor godt, varierer til og med fra lakk til lakk. :)

...og i noen tilfeller fra panel til panel på samme bil...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kom neste spørsmål, hvor handler dere MG pads? Jeg så på Norsk Prol men alt jeg fant der var påføringspads for voks. Fant en del på Ebay fra usa men blir gjerne unødvendig dyrt med frakt og toll oppå det hele.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og i noen tilfeller fra panel til panel på samme bil...

.. riktig, og ofte på Mercedes fordi mange er omlakkert pga rust...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt generelt om hologrammer.

All maskinpolering etterlater bittesmå riper. Selv når man har avsluttet "perfekt" og hologramfritt. Da har ripene blitt så små at de ikke synes for det menneskelige øye.

Hologrammer oppstår når poleringen er så grov mot lakkoverflaten at ripene synes. De synes best i solen og sterkt lys fordi lyset brytes mot kantene i de små ripene.

Det blir riper enten det er roterende eller DA-maskin. Roterende lager tydeligere mønster av ripene og de synes derfor lettere. I tillegg er roterende mer effektiv både til å fjerne store riper, men også til å lage ugang.

Riper fra DA-maskin er mer random og oppleves oftere som at lakken virker matt/tåkete. Det er likevel samme type riper som med roterende, men oppleves ulikt.

Løsningen er altså å redusere ripene til under synlig nivå. Jo bedre man får til det, jo finere og blankere finish får man. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for et godt innlegg :) Jeg og en kompis stod og "beundret" skuet etter at jobben var gjort og diskuterte hva hologrammer egentlig var, ingen av oss visste men nå har vi et svar :)

Antar at en del av nøkkelen til å få det til er rolig kjøring og tålmodighet. Men hvis vi går litt mer inn på det tekniske, hvordan ville du i utgangspunktet kjørt med en roterende med f eks MG gul eller svart pad, og #205? Høyt turtall og lite press, eller er dette også ting det er vanskelig å svare på da det varierer så mye fra lakk til lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ren, preppet pute

Spre på laveste rpm

Rett opp på 15-1600rpm med 1-2 kg press som gradvis lettes til under vekt av maskinen. 8-900rpm på slutten

Kommer jeg ikke i mål med MG#205 løses ofte problemet med Scholl S30+ og orange pute.

Gul/gul Rupes er også en vinner på Rupes sin egen DA, men polishen kan være seig å buffe på seig følsom lakk.

Noen ganger finner en lett en kombo som passer ens egen teknikk, andre ganger sliter man med å få det til. Det gjør maskinpolering spennende, men også frustrerende til tider. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive