Marius1

Er det egentlig nødvendig å skumlegge?

Referrer fra detailingworld der trådstarter påstår at en vanlig høy HT vask er vel så god som å skumlegge bilen. Dette er vel å merke i UK, så kan ikke trekke konklusjon med så annerledes klima der man i USA kan spyle bilen ren. Hva tenker dere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva menes det med "vanlig høy HT vask"? Kun å spyle med HT, uten avfetting?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn å forstå på trådstarteren så var stegene fra grundig HT vask og deretter svamp/mitt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nyvokset lakk slipper møkka ganske lett, men ville ikke håndvasket bilen med HT spyling som forvask. I norge, med piggdekk som spiser vei og vått føre som kaster suppa opp på bilen, så føler jeg en god forvask er viktig. Spesielt asfaltflekker sitter godt, men også sand og drit løsner nok lettere med noe mer enn kun spylings.

Men jeg snakker ikke av erfaring, og kommer ikke til å teste :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skumlegging er ingen must, på sommerstid kan det være en fordel, men ingen must.

Det vil være for at avfetting ikkje skal tørke så fort, om det blir lengre virketid kan jo også diskuterest da det blir jo mer utvatnet.

Liggnende tråder:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20227-hvorfor-skumkanon/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort svar: Nei.

Skumlegging kan gi lenger virketid for enkelte produkter, men stort sett er skumming best egnet som en kjapp mellom-håndvask-vask for å fjerne pollen, støv, fuglebæsj, etc. Skum ned, spyl av, kjør. Avhengig av kalkinnhold og annet grums i vannet der du bor, så er faren for waterspots i høyeste grad til stede. Nå om våren er du garantert å få grønngule flekker av pollen der det setter seg i vannet som ligger igjen på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skumlegging er ingen must, på sommerstid kan det være en fordel, men ingen must.

Det vil være for at avfetting ikkje skal tørke så fort, om det blir lengre virketid kan jo også diskuterest da det blir jo mer utvatnet.

Liggnende tråder:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/20227-hvorfor-skumkanon/

Kort svar: Nei.

Skumlegging kan gi lenger virketid for enkelte produkter, men stort sett er skumming best egnet som en kjapp mellom-håndvask-vask for å fjerne pollen, støv, fuglebæsj, etc. Skum ned, spyl av, kjør. Avhengig av kalkinnhold og annet grums i vannet der du bor, så er faren for waterspots i høyeste grad til stede. Nå om våren er du garantert å få grønngule flekker av pollen der det setter seg i vannet som ligger igjen på bilen.

Slik jeg forstod trådstarter, så var spørsmålet om det var greit om forvasken kun bestod i å spyle bilen med høytrykkspyler. Ikke noe skum eller avfetting. Er bilen ren nok til å gå på med håndvask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bare høyttrykkspyler hadde jeg ikke gått for håndvask.

Jeg hadde heller ikke gått for håndvask etter skum+HT, for den saks skyld...

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og kommer ikke til å teste :)

Enig der !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter bare høyttrykkspyler hadde jeg ikke gått for håndvask.

Jeg hadde heller ikke gått for håndvask etter skum+HT, for den saks skyld...

Slik jeg forstod trådstarter, så var spørsmålet om det var greit om forvasken kun bestod i å spyle bilen med høytrykkspyler. Ikke noe skum eller avfetting. Er bilen ren nok til å gå på med håndvask?

For min del holder jeg med Christer her, jeg hadde aldri hatt samvittighet til å gått rett på håndvask etter en ren spyling. På detailingworld er faktisk avfetting noe jeg leser lite om :blink: Men det skal sies at det er opptil 5-6 tråder på "Pre-wash, wash, drying etc" om foaming er noen vits. Selv kommer jeg alltid til å gjøre det av to grunner, Autofoam fungerer og det ser show ut :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum er ikke noe man absolutt må ha da en APC (f.eks Surfex) på pumpekanne/sprayflaske gjør like god jobb som forvask.

Det som sies om at skummet løfter skitten fra lakken tror jeg er en myte.

Likevel så er det noen ting med skum som kan føre til en bedre forvask. Skum er raskere og enklere å påføre og dermed vil kjangsen for at det blir lagt såpe over hele bilen og på vanskeligere steder større enn den er ved påføring med kanne eller flaske. Man får også mettet skitten mer da skummet påføres i større mengder enn APC.

Når en ting er lett, behagelig og gøy å jobbe med så fører dette stort sett til et bedre resultat. Dette er ihvertfall min tanke rundt saken.

PS. Jeg snakker om bruk av skum til forvask. Ikke som vask alene.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum er ikke noe man absolutt må ha da en APC (f.eks Surfex) på pumpekanne/sprayflaske gjør like god jobb som forvask.

Det som sies om at skummet løfter skitten fra lakken tror jeg er en myte.

Det løfter nok ikke skiten noe men heller løsner den, man ser jo bra mye caffelatte ved bruk av bare foam, men dog mye mer med prickbort først etter min mening!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det løfter nok ikke skiten noe men heller løsner den, man ser jo bra mye caffelatte ved bruk av bare foam, men dog mye mer med prickbort først etter min mening!

Det gjør Surfex også. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør Surfex også. :)

Edit: mente avfetting og deretter foam*:) surfex også såklart:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker skum hver gang, blir vel å veksle over til autofoam så har man jo surfex til vedlikeholdsvask der

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive