MutU

Produkter til vasking/polering/vedlikehold?

Hei!

Har nå registrert meg på dette forumet og snusa endel rundt og sett på diverse tråder om produkter osv, men vil nå lage en tråd for meg selv for å få en mer oversikt over hvilke produkter jeg burde bruke ut ifra lommebok og kvalitet av produkt.

Jeg lurer da altså på om dere ut av egen erfaring vise meg litt linker og kanskje fortelle litt om hvilke produkter dere ville brukt eller bruker ut ifra hva som er bra og ikke på bil. Gi meg da altså en liste av hvilke produkter jeg burde skaffe meg som en nybegynner.

Har en Mercedes w124 1989 mod som bruksbil, og vil jo da prøve å holde det så fint som mulig, så lenge som mulig :)

Vasking*

Hva slags såper?
Hvilke bøtter?
Hva slags vaskehansker?
Hva bør jeg tørke av med etter ferdig med vask, som ikke riper lakk?

Gi meg gjerne linker av hvilke produkter jeg burde skaffe meg :)

Polering av lakk/felg*

Hvilke produkter burde jeg innvistere i?
Hvilken masking burde jeg skaffe meg? DA eller roterende, hva er best og hva er eventuelt ulempe med roterende og ikke?
Hvilke padder for maskin, vax osv burde jeg skaffe meg?

Polering av glass*

Hvilke produkter burde jeg skaffe meg for at vannet skal prelle av ruta etter vask eller ved regn?
Hvilke produkter burde jeg ha for å gjøre reint uten å få rester?
Hva burde jeg bruke for å få av smuss?

Interiør*

Hvilke produkter vedlikeholder fargen på plastik?
Hvordan får man vekk flekker fra seter? delskin eller ikke, det spiller ingen rolle - kom med innspill.

Som dere ser da, så lurer jeg da altså på endel ting. Hadde vært kjempefint om dere kom med linker til produkter som da eventuelt er aktuelt for en nybegynner å begynne med. Har da lenge tenkt på å begynne med polering : )

Har da også bilde av bilen min per dags dato : )

IMG_1051_zpsa0fc416d.jpg
IMG_1018_zpsaab291ac.jpg
Stanceworks_zps702f71e2.jpg

Takk for hjelp på forhånd!

- Stian :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:)

Du burde snuse litt til på forumet, og kanskje søke litt rundt.:)

Det er masse tråder angående temaet og diskusjoner i mente..

Jeg "lærte" utrolig mye av å lese S&S og har sett på hva andre har brukt. Har funnet noen favoritter som også går igjen mye her inne, eventuelt kan du sende forhandlere en melding, og de vil "guide" deg.

Håper du fikk noe ut av dette, selv om det ikke var direkte svar på det du spurte om:)

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Var selv i samme situasjon som deg ikke for lenge tilbake i tid, men jeg har kommet veldig godt utav det med kjøp og hjelp fra dette forumet! Har fått testa endel produkter, og det funker virkelig bra til bil, det som er laget til bil er en god huskeregel ! ;)

Vasking*

Hva slags såper? Dodo Juice Born to be Mild(Billig, men fungerer like bra som de dyrere), Swissvax Car Bath(Dyr, kanskje "den beste")
Hvilke bøtter? Gritguard bøtte med Gritguard og lokk seff! Dette gjør at du ikke virvler skitten opp like lett som i en vanlig bøtte.
Hva slags vaskehansker? Spesialsvampen er gull, har sett folk bruke den på Lambo, sa da funker den til alt annet også ;) Spesialsvampen er tykkere enn de vanlige og har større porer, så den slipper dritt lettere i bøtta, slik at du ikke drar det med deg over lakken igjen. Kjøpes hos forhandlere her, du finner den f.eks hos bilnerden under "Spesialsvamp"

Hva bør jeg tørke av med etter ferdig med vask, som ikke riper lakk? CG Miracle Dryer(anset som det beste av de fleste på forumet, og ikke uten grunn, den tar noe sykt med vann, kjøp helst 2-3 så du kan bruke et ekstra for å ta de siste dråpene.)

Polering av lakk/felg*

Hvilke produkter burde jeg innvistere i? Rupes er favoritten blandt mange, Rupes Deluxe kit 15 er konge! Da har du alt du trenger for å starte. Flex er også god, da den kjører noe hardere, men er også lettere å få skader, da DA er bedre for en nybegynner, (skal mer til for å skade lakken.)
Hvilken masking burde jeg skaffe meg? DA eller roterende, hva er best og hva er eventuelt ulempe med roterende og ikke? Rupes DA, med rupes pad/ polering i samme farge som paden, lett å huske, og funker. Blå pad = blå polermiddel, som forøvrig er rupes sin groveste polering(Coarse Zephir)
Hvilke padder for maskin, vax osv burde jeg skaffe meg? Pad av samme merke som poleringen eller maskinen er en fin regel, da det er laget for hverandre. Rupes til rupes ect.

Polering av glass*

Dette har jeg ikke så mye peiling på, men det jeg har hørt er at dette skal en være veldig forsiktig med. Altså å polere ruta som en polerer lakk.

Hvilke produkter burde jeg skaffe meg for at vannet skal prelle av ruta etter vask eller ved regn? Rain - X ! Evt. Nanolotus sin vannforsegling. Mange gode her, men rain - x er billig og funker like bra som alt annet, mange som bruker den, fordi den funker selfølgelig.

Hvilke produkter burde jeg ha for å gjøre reint uten å få rester? Gtehcniq Perfect Glass er konge! De fleste renser som er ment for å rense glass fungerer!

Hva burde jeg bruke for å få av smuss? En APC (CG Green Clean er manges favoritt av APC) tar det meste av smuss!

Interiør*

Hvilke produkter vedlikeholder fargen på plastik? Carpro PERL, CG VRP Dressing skal jeg skaffe, de ser meget bra ut(du kan lese min post da jeg også lurte på hvilken plastfornyer til interiør som gjennoppliver fargen best,http://www.detailersclub.no/forum/topic/20343-plastfornyer-interioer/ )

Hvordan får man vekk flekker fra seter? delskin eller ikke, det spiller ingen rolle - kom med innspill. APC til stoff, og skinnrens + skinnhealer/fuktighetskrem til skinn. Skinnsettet til Swissvax Leather Set er kjært hos mange, det funker, har selv brukt opp mitt, og det er gull. CG sin skinnpleie kombo er også bra etter det jeg har hørt, skal handle den selv nå for å teste.

For interiør så har jeg nettopp renset hele bilen min med følgende, og det funker som bare rakker'n!
CG Green Clean som APC.
Ulike børster, større og mindre for å komme til overalt, bare å kjøpe små og store runde malerkoster + en interiørbørste fra forhandlere her inne.
Vann fra springen i spraflaske eller trykkanne.
Våtsuger for å suge opp såpe først etter skrubb med børste, så suge opp vann etter sprøytet på vann for å unngå såperester.
SV Skinnsett for alt av skinn.
En form for tekstilimpregnering(jeg brukte CG Fabric Guard nå, men den skal jeg ikke ha igjen, funka ikke bra) Kjøp heller Gtehqnic sin l1 til tekstilimprignering, søk den opp på youtube, så forstår du hvorfor!
Glassforsegling(Rain x)
En form for plast/vinyl forsegler/fornyer(Jeg brukte Meguaiars Dash & Trim, og den funker godt, men det blir litt mye glans med den. Testet også SV Pneu(som ble nesten lik Meguaiars sin) og Gtechniq Matte Dash(Gjorde veldig lite med å fornye fargen, nesten ikke forskjell, men den beskytter nok best av alle med tanke på nytt skitt og UV fra solen) derfor skal jeg kjøpe Carpro PERL og CG VRP, da disse ser ut til å være bedre.

Endret av Retr0
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive