GlennN

Får ikke til å lakkere

Da er det bare å krype til korset å spør etter hjelp. Jeg har prøvd å fikse noen rustflekker rundt om på bilen. Men som bildene nedforbi viser så blir resultatet etter jeg har prøvd å polere ned helt på trynet.

Grunnen til at denne flekken er firkantet var at jeg i første omgang prøvde å maskere å sandblåse.

Men grunnarbeidet var sikkert for dårlig, så overflaterusten kom tilbake. Denne gangen har jeg pusset alt ned med drill, så påført Deox gel og deretter Hydrate 80.

Etter det gikk jeg over med 2 lag primer, 3 lag lakk og 3 lag klarlakk. Har lært fra forrige gang og "backmasket" denne gangen. Dro bort litt mer teip fra hvert steg.

Uansett klarte jeg ikke å unngå de velkjente maskeringskantene, og i rett vinkel i sollyset så kunne du skimte hvor det var pusset ned til stålet. Men når jeg skulle rubbe over kantene for å få en bedre overgang så endte jeg opp med resultatet som vist på bildene.

Hva gjør jeg galt?

post-6525-0-89060800-1398532488_thumb.jp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge fikk lakken herde? Ser litt ut som den er blitt dradd utover... Hvertfall når jeg ser på mobilen :-P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt 1 komponent eller 2k klarlakk ? Den 2k klarlakken er en del bedre en den 1k

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik blir ihvertfall mye 1k klarlakk når man prøver å polere skiten. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik blir ihvertfall mye 1k klarlakk når man prøver å polere skiten. :)

Så klarlakken kan være forskjellen?

Har vært bort andre steder hvor det lakkerte området har vært litt mattere etter polering hvor det er brukt 1k klarlakk.

Hva er forskjell på 1k og 2k klarlakk?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1k = 1 komponent

2k = 2 komponent

Sistnevnte består ofte sv sprayboks med en beholder i bunn som skrus inn, slik st de blander seg. Må brukes mens den er fersk.

2k er mye hardere og oppfører seg mer som lakk skal gjøre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det straks blir mye bedre visst du bruker 2k lakk og klarlakk ;) koster litt mer med er vært det da jeg har opplevd at 1k klarlakk ikke tåler bensin og slikt...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg nok få handlet 2k klarlakk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge skal lakk herde før en kan gå over med maskin?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før en kan polere på lakk skal du vente ca 1 mnd sa ei vennine til meg ei gang jeg fikk lakket litt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går jeg frem på de forskjellige stegene? Må jeg pusse ned området rundt skadestedet i tillegg? Kan jeg lakke med farge og klarlakk utenfor nedpusset/primet område?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polere kan du gjøre rett etter lakken er herdet (tid står i produsentens TDS).
Typisk 8t@20grader, eller 30min@60grader + nedkjøling.

1K klarlakk har ingenting å gjøre på bil, eller andre gjenstander som møter vær og vind.

For å unngå maskeringskanter må du legge maskeringen til en skarp kant, eller ikke maskere i det hele og bruke fade/blend thinner over overgangen mellom ny og gammel lakk. Så kan denne poleres i etterkant.
Man bør også passe på at rotasjonsretningen på padden går fra nylakk til gammel, ellers kan den nye lakken dras opp og lage en enda mer synlig kant/overgang.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det straks blir mye bedre visst du bruker 2k lakk og klarlakk ;) koster litt mer med er vært det da jeg har opplevd at 1k klarlakk ikke tåler bensin og slikt...

Baselakken (fargen) er alltid 1K, det er klarlakken som må være 2K ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polere kan du gjøre rett etter lakken er herdet (tid står i produsentens TDS).

Typisk 8t@20grader, eller 30min@60grader + nedkjøling.

1K klarlakk har ingenting å gjøre på bil, eller andre gjenstander som møter vær og vind.

For å unngå maskeringskanter må du legge maskeringen til en skarp kant, eller ikke maskere i det hele og bruke fade/blend thinner over overgangen mellom ny og gammel lakk. Så kan denne poleres i etterkant.

Man bør også passe på at rotasjonsretningen på padden går fra nylakk til gammel, ellers kan den nye lakken dras opp og lage en enda mer synlig kant/overgang.

Takk for svar Magne! Som bildet viser er skadestedet midt på bagasjeluka, så å maskere ut til en kant blir vanskelig.

Hvor mange strøk/lag med primer, lakk og klarlakk anbefales for å få en slitesterk tykkelse.

Og skal området rundt skadestedet mattes ned med våtslip for å få en jevnere overgang?

Jeg synes det er skremmende at de gangene jeg har vært hos lakkbutikk å kjøpt klarlakk til hhv. bil og felger, så har jeg blitt solgt 1k klarlakk...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hører om mange som blir anbefalt 1K klarlakk, og jeg kan ikke skjønne annet enn at den som gir anbefalingen ikke aner hva han snakker om. 1K har dårligere glans, langt dårligere holdbarhet og tåler svært lite kjemikalier.
Det passer helt fint til å lakkere trefat og andre småting beregnet for innendørs bruk.

Det er svært mange variabler rundt hvor mange lag lakk man skal legge.
men jeg sikter normalt mot min 50my tykkelse av primer, det blir ofte 3 lag primer fra sprayboks (info finnes i TDS)
stort sett 3-5 tynne strøk base, men igjen man må bare se når primeren er dekket, og så fade ut en overgang så metallicen får en naturlig overgang.
Klarlakk legger jeg normalt i 2-3 strøk.

Nå ser jeg jo ikke hele bakluken, så ikke sikker hvor det er kanter etc å maskere mot på denne.
Men det kan se ut til at det er en list 10cm nedenfor radiusen til horisontal flate.
Da ville jeg lagt en overgang til radiusen i topp (overganger her er mindre synlige enn på en flate), og så nede maskert til listen.

Deretter forsøke å prime og farge et så lite område som praktisk mulig, og så klarlakke hele den øvre delen for å unngå så mye overgang som mulig.
Den største utfordringen her er overgangen i farge mot radiusen i topp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skadestedet er rett over/grenser til bremselampen som er på toppen av bakluka. Så jeg maskerer rett over den. Dermed vil det ikke være noe overgang problem nedover. Det er særlig siden mot bakvinduet som er problemet, siden skadestedet er midt på "bøyen" på luka.

Med andre ord så kan jeg klare å få en bedre overgang ved å klarlakke et større område enn jeg lakkerte?

Jeg har fått en del ny input, så skal få handlet meg 2k klarlakk å prøve igjen!

Setter pris på din kunnskap og dine tips Magne!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive