Gå til innhold
Dahlsveen

Skifte slitne opphengskuler på V70

Recommended Posts

Dahlsveen    7
Dahlsveen

Hei, jeg fikk en kommentar på siste service om at Volvoen hadde "slitne opphengskuler". Jeg er ingen mekaniker, men har skrudd litt på enkle ting tidligere. Jeg glemte å spørre om hvor opphengskulene sitter, så nå lurer jeg litt på hvor de er :)

Har fått tips om å bytte hele bærearmen da det er mye mindre arbeid. Etter litt googling ser jeg at endeledd også omtales om opphengskuler.

Hvilken av disse er det jeg egentlig må bytte?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Barearm/BAREARM-VOLVO-723055/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Endeledd/ENDELEDD-VOLVO-72107/

Takk for alle innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 702
Tyggern

Jekk opp bilen.

så tar du en tang (stor) gjerne rør tang. også klemmer du over styreleddet.

klemmer du det mye sammen opp og ned (typ 1-2mm eller mer er de slitt)

De samme kan du gøre på bærekula ytterst på bærearmen.

ta et brekkjern eller lignende og benn opp/ned med det. ser du tydelig bevegelse i leddet så er dette slitt.

litt klønete forklart men, håper du skjønte hva jeg mente..

lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dahlsveen    7
Dahlsveen

Godt forklart! Fant ut at det var opphengskula på bærearmene som var gåene. Ikke noe slark i endeledd, men en god del i de kulene. Fikk skiftet den ene armen idag og tar den andre imorgen. Må nok møte opp med varmepistol eller blåselampe imorgen for den bolten som holder kula fast sitter som støpt i sement på førersiden.

Hobbymekanikere som ikke har tilgang på pneumatisk verktøy kommer litt til kort når ting sitter fast. Kunne ofret mye for en lufthammer og muttertrekker når man holder på med sånt. Lovet meg selv idag at jeg aldri noensinne skal gå til innkjøp av verktøy av dårlig kvalitet :)

Del dette innlegget