tr86

S&S Renault 17 TL 1972' TRDetail

30 innlegg i emnet

Renault 17 TL 1972

IMG_3329_zps501b9d63.jpg

I påsken fikk jeg besøk av en veteranbil, som skal i tillegg skal stilles ut på veterantreff om noen uker. Denne skulle shines, få bort litt riper, og få opp glans.

Bilen er en 1972 modell, så ikke noen fersking, og med relativt hard SS lakk, ble det en god del lakkstøv og MYE bytting av pads underveis..

Utstyr brukt denne gang:

Prickbort

Surfex HD

Espuma felgrens

Korrosol

Diverse børster

GG-bøtte

Bilnerdens spesialsvamp

Autofoam

Bilt hamber clay

Maxi Suds II

Miracle Dryer

Flex 14-2-150 roterende maskin

Rupes LHR21 Bigfoot

Diverse Rupes pads

Uber Pads

Scholl pads

Rupes polish

Scholl polish

Menzerna polish

MYE mikrofiber

Collinite 845

Swissvax Pneu glossy

Swissvax Pneu

Swissvax Seal feed

Swissvax Metal polish

Menzerna Top Inspection

Håndpad for områder med tynn lakk

Gtechniq glasspolish

Invisiglass

Gtechnic G5 Glass forsegling

Nitril engangshansker

(innlånt lakkmåler for anledningen, mens jeg venter på min)

Maskeringstape

Mottok bilen og fikk den i oppkjørselen, og kan begynne med litt bilder fra bilen ble levert.

IMG_3218_zps59ed9ab9.jpg

IMG_3219_zps98f067d2.jpg

IMG_3221_zpsb8d07b63.jpg

IMG_3222_zps29503c43.jpg

IMG_3223_zpsbe0cf707.jpg

IMG_3224_zps9bc99be7.jpg

IMG_3225_zps33950d07.jpg

IMG_3226_zpsff1bac61.jpg

Alderen tatt i betraktning er den aldeles ikke ille, verken med tanke på rust, skader og lakktilstand. Ny er den derimot ikke, så litt er det å ta tak i...

La på Prickbort først, selv om behovet ikke akkurat tilsa det pga lite bruk, og vinterlagring.

Etter litt virketid, 4-5min, toppet med SurfexHD 1:5 også på dekk, og Espuma på felger denne gang.

IMG_3227_zps390d9977.jpg

IMG_3228_zps10de7026.jpg

IMG_3229_zps22c014d6.jpg

IMG_3230_zps974a6ccb.jpg

IMG_3231_zps5073cc12.jpg

IMG_3232_zps40727ab1.jpg

Etter å ha gått løs med børste på dekkene, ble det hele toppet med Autofoam i skumkanon før avspyling

IMG_3233_zps867efe0a.jpg

IMG_3234_zpsbc721c0f.jpg

IMG_3235_zpsee801b86.jpg

IMG_3236_zpsef906e68.jpg

Finner ikke igjen bildene fra berøringsvasken denne gang, men i ekte DCN-stil ble det brukt GG-bøtte, Maxi Suds II og Bilnerdens spesialsvamp denne gang.

Etter dette ble bilen clayet med BH myk clay, med en lett MSII skvett og vann som lube.

Så ble bilen tørket med Miracle Dryer

IMG_3237_zps3417d64a.jpg

Kjørte bilen inn i garasjen og begynte å inspisere nærmere

IMG_3238_zps446e0237.jpg

IMG_3239_zps88e8abc1.jpg

IMG_3240_zps47b03e5d.jpg

IMG_3241_zps5a02790f.jpg

IMG_3242_zps89e52b7d.jpg

IMG_3245_zpsa7249a9b.jpg

IMG_3246_zps7836ca9d.jpg

IMG_3247_zps5a546af5.jpg

Ja dere skjønner tegninga, litt arbeid er det...

Finner frem redskapene og diverse pads og produkt og begynner.

Begynner med Rupes Bigfoot 21 og grønn/grønn:

IMG_3248_zps632e4be2.jpg

IMG_3249_zps28ac571d.jpg

.......Og etter et område på ca 30x30cm ble den seende slik ut:

IMG_3250_zpsd0e1d04c.jpg

Her er det bare å finne frem alt man har av pads, og skylle pads etter omtrent hver område, for så å legge de i en surfex blading noen timer og få ut dritten...

Så kommer det litt flere bilder underveis, og litt forsøk på 50:50

IMG_3251_zps9d860238.jpg

IMG_3252_zps1b523f8d.jpg

IMG_3254_zps84fd6e54.jpg

IMG_3256_zpsa149f057.jpg

IMG_3257_zps3045acea.jpg

IMG_3258_zpsb069ac5a.jpg

Nevnte jeg at lakken også var hard? jo, det tok tid - OG jeg måtte snart få en pause, og pads måtte få en vask og skyll før jeg tok til igjen neste dag...

Og etter dette området.....

IMG_3259_zps3e9b1f5f.jpg

Så pad slik ut igjen...

IMG_3261_zps39e4966e.jpg

Enda godt jeg har rikelig å ta av....

IMG_3262_zps9a5fed4d.jpg

Bigfoot21, blå/blå cutter faktisk veldig bra og hurtig, og finish er faktisk heller ikke så ille, det begynner å bli bedre

IMG_3263_zps2458c1c7.jpg

IMG_3264_zps828e3c75.jpg

Litt småting må man nesten forvente på en såpass gammel kar

IMG_3265_zps57453f97.jpg

IMG_3266_zps40fd683d.jpg

IMG_3267_zps06143a29.jpg

I tillegg er det et lite område panser, og dør høyre side, hvor det er slipt så vidt gjennom fargen, samt litt rundt områdene ved vinduer hvor det samme har skjedd, alt i alt ikke altfor ikke - alder tatt i betraktning...

IMG_3270_zps3af91391.jpg

IMG_3272_zps02c39689.jpg

Her kan man såvidt se dette til venstre for emblem på knekk i karosseri

Her taes det forsiktig med spotpad, og inntil kanten blir det tatt for hånd.

IMG_3274_zps034c3e62.jpg

Her kan man se litt av det samme på knekk på døren, her blir det også tatt forsiktig for hånd

IMG_3275_zps3f9f08c5.jpg

Gikk over en runde på gummi, dekk, pakninger etc underveis for å få litt pause fra poleringsmaskinene

IMG_3279_zps25541183.jpg

IMG_3280_zps908f57cd.jpg

IMG_3281_zps9612a81a.jpg

IMG_3282_zps586915ca.jpg

Den ble nå pga mye lakkstøv kjørt ut for en rask avspyling før finsteg

Dynket med surfex og autofoam og spylt over.

på finsteg ble det kjørt kombinasjon av roterende og bigfoot, med grønn uber og Orange School, samt gul rupes

Scholl S30 ble valgt som middel, ikke for fint, og ikke for grovt

IMG_3286_zps449496d7.jpg

IMG_3287_zps82c96a87.jpg

Har ikke veldig mye bilder av dette, men siden været var supert, ble den igjen kjørt ut - dynket med sterkt SurfexHD, og toppet med autofoam og avspylt. Etter en rask håndvask og tørk, ble solen brukt til å se etter hologram før LSP

IMG_3296_zpsefe70a4d.jpg

IMG_3297_zpsf4337d84.jpg

IMG_3298_zpsa63d0c1b.jpg

IMG_3299_zpsf232cdc3.jpg

IMG_3300_zpsfa23bbc7.jpg

IMG_3301_zpsb1c940ff.jpg

Det så akkurat så bra ut som LED lykta mi antydet underveis, ingen hologram og glansen har blitt betydelig bedre.

Kjørte bilen inn igjen og fikk på ei runde til på gummi/plast og dekk

IMG_3302_zpsfa2d4478.jpg

IMG_3303_zps6a78a55e.jpg

IMG_3304_zpsf24a25a9.jpg

IMG_3306_zpsdf3242d8.jpg

IMG_3307_zps0ac55521.jpg

Gummipakninger ble overraskende bra etter en runde Seal Feed, og så lukter den fantastisk:-)

IMG_3308_zpsdd5e51ef.jpg

IMG_3310_zps8627c91c.jpg

Valg av LSP falt på Collinite 845 på både bil og felger. God holdbarhet - dårlig på lukt. Garasjen blå stående åpen for lufting, og hansker en selvfølge

IMG_3321_zps15af5b67.jpg

Voks hazer....

IMG_3322_zpsa0356e31.jpg

IMG_3323_zpsb196a5dc.jpg

IMG_3324_zps5f9ceb57.jpg

Nå nærmer det seg veis ende, og bare ferdig bildene gjenstår - igjen heldig med været, og fikk tatt utendørs...

IMG_3326_zps8afb5f5d.jpg

IMG_3327_zps472233d4.jpg

IMG_3328_zps3efe738a.jpg

IMG_3329_zps501b9d63.jpg

IMG_3330_zps8c3796a7.jpg

IMG_3331_zpsd189deb4.jpg

IMG_3332_zps34523f55.jpg

IMG_3333_zpsdc428fad.jpg

Og det var alt for denne gang, ble mye mer tidkrevende enn forventet på forhånd, hard SS lakk, mye støv og mistet etterhvert litt kontroll på tiden.. det var hvertfall 2sifret antall timer :-P

Bilen fikk et solid løft, eier ble strålende fornøyd og jeg tok meg en velfortjent pause:-)

Endret av tr86
42

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb :) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjeden sak av en bil :) bra resultat. cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tøff bil. epic med 3 hjulbolter!

Flott arbeid! :)

Endret av smooth
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tøff bil. epic med 3 hjulbolter!

Flott arbeid! :)

Du så den ja:-) hehe... Fantastisk detalj, hele 3 hjulbolter:-) takk takk

sjeden sak av en bil :) bra resultat. cred!

Takk for det, ikke noe dagligdags dette nei:-)

Flott jobb :) Cred!

Takk takk :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid! Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid på en skjelden sak,ikke av det helt vakre slaget, men litt kul var den :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, på en stilig veteran.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke arbeid! Cred!

Takker

Flott arbeid på en skjelden sak,ikke av det helt vakre slaget, men litt kul var den :)

Takker.

Vanskelig å få grep på bildene. Ser litt amerikansk ut, og litt europeeisk, og litt gammel..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en artig bil :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, på en stilig veteran.

Takk for det:-)

Flott jobb på en artig bil :-)

Takker:-)

Høyt prosjekt med en lakktyper jeg ikke har vært borti tidligere.

Dog ikke flott eller artig som F12'en du har besøk av:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb. En kamerat av meg hadde akkurat samme bil fra 72, men i Blå

Endret av jkkarl
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb. En kamerat av meg hadde akkurat samme bil fra 72, men i Blå

Takk.

Artig med litt pensjonister på besøk også iblant:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra :) Tøff og veldig sjelden bil!I hvert fall i så god stand!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra forvandling av slitent eksteriør. Moro å se hvor mye en solid innsats med maskinpolering utgjør. Skjønner godt at eier ble begeistret. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig bil som ble veldig blank og fin. Bra jobba.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra :) Tøff og veldig sjelden bil!I hvert fall i så god stand!

Takk, ja den var ikke så ille, og blank ble den :-)

Pent!:)

Takker

Knallbra forvandling av slitent eksteriør. Moro å se hvor mye en solid innsats med maskinpolering utgjør. Skjønner godt at eier ble begeistret. :thumbup:

Takk for hyggelig tilbakemelding :-)

Artig bil som ble veldig blank og fin. Bra jobba.

Takk for det :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som en artig jobb:) flott løft ble det også :D cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som en artig jobb:) flott løft ble det også :D cred!

Alltid kjekt når man ser så stor forskjell, men ble mer arbeid enn jeg trodde på forhånd :-)

Takk takk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive