Tonyl

Lakk som ikke blir skitten?

Ser for meg at det kan bli samme problem med denne som den "selvreparerende" lakken til Toyota. Blir ødelagt hvis den blir polert. :-S

Tror ikke det er en stor trussel mot oss med det første ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne lakken blir jo også utsatt for mekanisk slitasje, kulde, regn, UV-stråler etc. som nok vil slite på denne forseglingen som alt annet. Men hvis den beholder egenskapene sine i ca. 10 år og den fortsatt fungerer selv etter maskinpolering av riper, så har jeg trua. Men egentlig så har jeg ikke helt det, hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye biler ruster jo heller ikke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ultra Every Dry har jo blitt omtalt en del ganger tidligere, både her og andre steder. Produsenten selv har jo sagt at produktet etterlater seg en synlig hinne på billakk, men det er jo godt mulig at de har videreutviklet det for bruk på kjøretøy (gjerne i samarbeid med Nissan/PSA).

For hvermannsen er dette gode nyheter, siden de da slipper å bruke masse penger på å ødelegge lakken sin i vaskeautomater, og samtidig kunne ha ren og blank bil.

I videoen blir det påført med (lakk)sprøyte, så det er jo et tillegg til lakken, ikke en del av originallakk, og i så måte synes jeg det er misvisende å kalle det en "ny lakktype" - det er jo bare en coating.

Og - siden det "bare" er en coating vil denne bli slitt og tape effekt etterhvert og nødvendigvis kreve etterbehandling. Hvis bilen blir polert vil coatingen også fjernes eller hvertfall bli vesentlig svekket.

Hvis de nå finner ut hvordan de kan blande Ultra Ever Dry og klarlakk slik at klarlakken arver UED sine egenskaper - da snakker vi om ny og revolusjonerende lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ser tydelig på bildet og videoen at lakken er nærmest helt matt på området som er behandlet, så det kan nesten tyde på at det er den "vanlige" varianten av ever dry de bare har sprøyta på bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut! tro hvor lenge behandlingen holder med masse maskinvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut! tro hvor lenge behandlingen holder med masse maskinvask.

Hvorfor skal bilen vaskes når den ikke blir skitten? :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av lakk blir ikke skittent nei, men det som er ulakkert blir og må vel vaskes som før? Og lakken kan kun være hvit, da "forseglingen" har hvitsjattering i seg mener jeg å ha lest.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor skal bilen vaskes når den ikke blir skitten? :)

Det må du spørre de som har bilen i maskin om :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En litt bedre gjennomgang av fordeler og ulemper med denne behandlingen hos Teknisk Ukeblad:

http://www.tu.no/industri/2014/04/29/snart-kan-du-slippe-a-vaske-bilen

Kort oppsumert ulemper:

• UED er ikke gjennomsiktig (etterlater en hvit hinne), bilen vil dermed få en matt finish
  • Behandlingen kan ikke benyttes på ruter
  • Behandlingen brytes ned av UV-stråler, noe som gjør at den må fornyes hvert år
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske nærme premiumforseglinger, altså. Bare at UED har en helt vanvittig lotuseffekt. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive