Gå til innhold
Dev

Dekk og felg dimensjon på f10 xdrive

Recommended Posts

Dev    2
Dev

Hei

Lurer på om det er noen som har erfaring med følgende dekk og felg dimensjon på f10 xdrive

Felg: 21x9 foran og 21x10.5 bak

Dekk: 255/30/21 foran og 295/25/21 bak

Er dette "sunt" for xdrive systemet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Salcin    5
Salcin

Har ikke noe greie på dette, annet enn at man ikke skal ha forskjeller helst, anbefaler deg og bruke f.eks. http://www.dekkalkulator.com/ eller bimmers... Ved hjelp av dekkkalkulator så ser du fort att du heller burde velge 245/30-21 foran vis du skal ha 295/25-21 bak, det valget du har gjort gir en feil diameter på 0,55cm og rulle omkrets på 1,73cm. Går du ned til 245/30-21 får du diameter feil på 0,05cm og rulleomkrets feil på 0,16 cm... Noe som er veldig likt...

Men hva slags avvik som tåles har ikke jeg noe greie på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Så lenge rulleomkretsen er lik foran og bak så skal det ikke være problem med forskjellig dim foran og bak.

Jeg mener ikke at det skal være helt likt, men en liten differanse gjør ingenting :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Jeg vet det har vært endel feil på xdrive hvor Bmw har skyldt på dim på uorginale hjul, og det koster flesk. Har inntrykk av at det er et sensitivt system sånn sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Jeg vet det har vært endel feil på xdrive hvor Bmw har skyldt på dim på uorginale hjul, og det koster flesk. Har inntrykk av at det er et sensitivt system sånn sett.

Dette er nok ikke bare et problem BMW har ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Grisekjøring, stor forskjell på foran og bak, mye senk, chip som ikke tar hensyn til drivverk osv tar nok knekken på de fleste overføringskasser om det er bmw, benz osv.

Min mor har kjørt sin xDrive bil fra 0 til 120k og det har ikke vært noe problem med den. Hu kjører da med bredere bak dekk enn foran. Og bilen brukes MYE til tider :)

Endret av AndréE90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dev    2
Dev

Hei

Takk for gode svar.

Virker som om jeg bør kanskje gå for lik dim rundt hele bilen for å være på den sikere siden.

Får ta meg en tur til dekk forhandleren og se om jeg kan få prøve ut med litt forskjellige dim og se deretter hvordan bilen vil reagere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Dette er nok ikke bare et problem BMW har ;)

Grisekjøring, stor forskjell på foran og bak, mye senk, chip som ikke tar hensyn til drivverk osv tar nok knekken på de fleste overføringskasser om det er bmw, benz osv.

Heiheihei, ikke gjør dette også til en pissekonkurranse nå. :)

Jeg kjenner godt kjørelærermiljøet i Molde, og der har mange gått over til å kjøre BMW, levert av Bavaria i Molde.

Der ble de advart mot å kjøpe uorginale hjulsett, da de hadde vært borti mange saker med problemer på xdrive der BMW har lagt skylda over på bileier.

Han jeg snakket med kjøpte derfor hjulsett på Bavaria, og fikk da bekreftelse på at garantien på xdrive ble opprettholdt.

Jeg skal på ingen måte disse BMW, men ble overrasket over å høre at dette var et utbredt problem.

Jeg er stort sett best kjent med VAG selv, og vet at både torsen og haldex har helt greie toleranse-grenser på slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Hei

Takk for gode svar.

Virker som om jeg bør kanskje gå for lik dim rundt hele bilen for å være på den sikere siden.

Får ta meg en tur til dekk forhandleren og se om jeg kan få prøve ut med litt forskjellige dim og se deretter hvordan bilen vil reagere.

Jeg ser også at du har fått gode svar på Bimmers.no , Mange der har F10 med og uten xDrive. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Heiheihei, ikke gjør dette også til en pissekonkurranse nå. :)

Jeg kjenner godt kjørelærermiljøet i Molde, og der har mange gått over til å kjøre BMW, levert av Bavaria i Molde.

Der ble de advart mot å kjøpe uorginale hjulsett, da de hadde vært borti mange saker med problemer på xdrive der BMW har lagt skylda over på bileier.

Han jeg snakket med kjøpte derfor hjulsett på Bavaria, og fikk da bekreftelse på at garantien på xdrive ble opprettholdt.

Jeg skal på ingen måte disse BMW, men ble overrasket over å høre at dette var et utbredt problem.

Jeg er stort sett best kjent med VAG selv, og vet at både torsen og haldex har helt greie toleranse-grenser på slikt.

Ingen pissekonurranse.

Jeg har ikke hørt at noen har hatt problemer med xDrive systemet, men har hørt om skrekkhistorier hvor det er chipet og overføringskassa har tatt kvelden pga kreftene :)

takk for info Knutis :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
krekar    3
krekar

mener det sunneste er like dimmensjoner om det er 4x4 ellers vill man få forsjellig fart på hjulene for og si det enkelt. noe som kan føre til unødig slittasje og i værete fall havari.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnny-Puma    72
Johnny-Puma

Hei

Lurer på om det er noen som har erfaring med følgende dekk og felg dimensjon på f10 xdrive

Felg: 21x9 foran og 21x10.5 bak

Dekk: 255/30/21 foran og 295/25/21 bak

Er dette "sunt" for xdrive systemet?

Hvis du går for det forslaget ditt vil det være et avvik på -1,71cm (-0,8%) i rulleomkrets

Men hvis du går ned til 245 foran vil avviket være på 0,16cm (0,07%)

Jeg hadde ringt BMW for å høre hva max avvik mellom for og bakhjul kan være.

Endret av Johnny-Puma

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
G-A    21
G-A

Jeg vet ikke hvordan det er for xDrive, men mener at haldex tåler inntil 4% avvik. Uten at jeg har spesielt mye greie på dette, så skulle man vel tro at et lite avvik går, siden man har forskjellig slitasje på fram- og bakdekkene.

Selv ville jeg også har ringt BMW for å høre, men hadde ikke forventet å få et skikkelig svar de...

Edit: Kom på at en bekjent har 285/30-20 og 245/35-20 på sin e61 xdrive og har ikke hatt problemer med det. Som han også nevnte så gir dette et avvik på 0.07%, som egentlig ikke er mer enn hva dekkslitasje kan gi.

Endret av G-A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig