skoTner

RoadTrip

Jeg er mildt sagt forelsker i "Roadtrips". Det å oppleve nye steder bak eget ratt er en av de beste rusene som finnes... friheten til å kunne kaste seg av veien for å oppleve noe. I mars i fjor tok vi sjansen på en sidevei midt i de Sveitsiske alper og havnet i en alpeby som var utrolig flott, noe som er ett av mange eksempler på hva som er der ute.

Jeg prøver å få til en hvert år, men begynner å gå tom for steder å dra til (i og med at jeg må holde det i Europa). Jeg har vurdert tre alternativer. Enten å ta sjansen på en tur igjennom de baltiske landene (om jeg tør), en tur i England eller ta helt av med en skikkelig rundtur.

Baltisk tur:

http://maps.google.com/maps?f=d&source....837891&z=6

SKIKKELIG rundtur:

http://maps.google.com/maps?f=d&source...ie=UTF8&z=5

I fjor hadde jeg forsåvidt en skikkelig rundtur da også hvor vi kjørte ca. 700 mil igjennom 12 land. Men mye vil ha mer... noen som har hatt noen roadtrips og kan anbefale?

Her er forøvrig noen bilder fra turen i fjor:

http://www.jakt-labben.no/?s=photoalbum&AlbumID=82

http://www.jakt-labben.no/?s=photoalbum&AlbumID=83

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk kjørt litt i sommer jeg også. Første var tur-retur trondheim på ferietur, og så kjørte vi flyttelass tromsø-stavanger en uke etter at vi var hjemme fra ferie. Med all feriekjøringa frem og tilbake i de forskjellige byene osv så ble det godt i overkant av 6000km, men da var jeg bra lei av å kjøre bil.

http://maps.google.com/maps?f=d&source...ie=UTF8&z=4

Forøvrig er det mye spennende vei nord for sinsenkrysset også, hvis du ikke allerede har vært til nordkapp ;)

Nordland er riktignok kun tuneller ^_^

Endret av Eirik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SkoTner, jeg har kjørt en god del av første delen av den SKIKKELIGE tour'en din. Jeg og konemor kjørte, riktignok for 9 år siden Danmark-Nederland-Belgia-Frankrike (langs med nordkysten, nedover langs vestkysten, inn ved Cognac (ikke uten grunn) opp Loire-dalen (heller ikke uten grunn :) ) og opp gjennom Paris, via Luxembourg og tilbake til DK, vi kjørte 500 mil på 12 dager.

I tillegg siden konemor er 50/50 Fransk/Norsk har vi kjørt mye i andre områder også, både i Bordeaux, Toulouse, Perpignan, Montpellier osv...

Ta gjerne kontakt for steder du bør se og steder du glatt kan unngå.....(eller enda lettere, man kan ta en kaffe en dag, er da ikke såå langt unna hverandre)

M

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med USA? eller Mexico til Canada? problemet er vel kanskje å få levert en evnentuel leie bil igjen. Kan forøvrig anbefalle boken "My mercedes is not for sale: Amsterdam to Ouagadougou...An Auto-Misadventure Across the Sahara." Blir kanskje mer eventyr en road trip. Synes det er litt små skummelt med østblokk land og nedover til østen. mye kjeltringer osv, jeg lider kanskje av litt fremedfrykt. Paris-Beijing er jo også spennende. Eller Budapest-Bamako som er lavpris utgaven av paris-dakar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hva med USA? eller Mexico til Canada?

Faktisk allerede gjort... hadde mange gutteturer når jeg studerte der borte. 15 minutter til Canada, så der var vi ofte (siden man måtte være 19 år for å drikke der og 21 i statene). Chicago var 4-5 timer med bil, så dit ble det noen turer. En tur til New York, en tur til Bowling Green (Indiana) hvor Corvette-museumet ligger. Nashville, Memphis, Atlanta var alle bilturer for ikke å snakke om alle byene rundt Michigan. Så fløy vil til Phoenix, Arizona og kjørte til Los Angeles med leiebil. Derifra til San Diego og Tijuana i Mexico. Var litt slit å komme inn igjen i USA fra Mexico med Norsk pass, men alt går.

Så USA er utrolig morsomt å kjøre på tur i uten tvil. Turen vi tok fra der jeg bodde til Atlanta tok ca. 13 timer. Da kjørte vi fra lett snødekke i Detroit til varme, rød sand og aligatorer i Atlanta. Så er et land man kan oppleve mye i.

Jeg mener dog at Europa er like spennende hvis man bare finner de rette stedene. Og det som er moro med Europa er alle landene og kulturene man er innom. USA blir ensformig slik sett...

Forøvrig eneste bildet jeg har elektronisk av bilen jeg hadde i USA. En Saturn SL2 TwinCam :P

Den mørke nærmest her... og huset jeg bodde i da :P

housefar.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser uten tvil ut morsomt med en slik tur ja... Tar man seg en snartur innom Nurburgring også er vel turen komplett? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
er da ikke såå langt unna hverandre

Hvor holder du til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ser uten tvil ut morsomt med en slik tur ja... Tar man seg en snartur innom Nurburgring også er vel turen komplett? :)

Problemet med å ta seg en snartur innom Nürburgring, er at du garantert ikke greier å reise videre.

Det er et mekka for bilinteresserte. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker sånn ja :) Gleder meg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

London to Mongolia Rally

For de som vil ha eventyr.

Max 1 liter motorstørrelse og 680£ + 500£ pr pers for å bli med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åååå, har alltid hatt lyst til å kjøre route 66!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er langt å kjøre Trondheim-Oslo jeg :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
London to Mongolia Rally

For de som vil ha eventyr.

Max 1 liter motorstørrelse og 680£ + 500£ pr pers for å bli med.

Jeg har bil klar, 2cv med 600ccm motor. Tror den tåler alt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive