wanvik

Energi diesel vs parafin

Er det noen som vet hvordan disse to brennstoffene yter sammenlignet med hverandre?

Til min store glede har den lokale bensinstasjonen fått parafin på pumpe, og jeg prøver dette i garasjen i kveld :)

Lukta er bedre, selv om det ikke lukter stort av dieselen heller (og det kommer fra en som HATER dieseldrevne personbiler!!!), og jeg TROR det blir raskere varmt, men er ikke sikker...

Dersom det er mer energi i parafin kan det kanskje forsvare den høyere prisen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så og si lik energi i 1L diesel og parafin.
Det er en liten fordel diesel faktisk, fordi diesel har høyere tetthet.

1kg parafin og 1kg diesel har akkurat samme energimengde, men diesel er 30g tyngre pr.L. (810g/L vs 840g/L)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parafin "røyker" betraktelig mindre enn diesel :) hvertfall på mastern min

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! :)

Jeg er ikke plaget med røyk annet enn når den går tom for diesel, men som sagt lukter det bittelitt mindre med parafin.

Husker ikke hva det var for grønn diesel nå, men pappa kjøper i større kvanta, så jeg får noe bedre pris om jeg tapper av "dunken" hans enn på pumpene.

Tror det var litt over 12kr for parafinen.

Om forskjellen ikke er så stor blir det nok parafin :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ikke militære MBer på parafin? De fikk iallefall redusert effekt av det.

EDIT:

I tillegg inneholder vel diesel litt smøremidler som er nødvendig for at alt av pumper og slikt skal gå så glatt som mulig.

Jeg er forøvrig litt på tynn is her nå i forhold til min kunnskap, føler jeg.. :D

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette ble igrunnen litt spennende.

Har gjort litt mer research angående MB'ene.

De går på F-34, som skal bestå av ca 90% parafin og noe antifrysemiddel. Det ser ut til å være ca 30% mindre effekt i MB'ene når de kjører på F-34 kontra vanlig diesel.

En interessant sak jeg fant, var en forumpost hvor en som hadde holdt på mye med drivstoff i forsvaret sa at webastoene fyrte bedre med F-34 enn diesel, mens bilene gikk klart best på diesel.

Hodet virker ikke helt for tida, så jeg tror ikke jeg orker å gå mer i dybden på dette, men det kan kanskje være noe i det at jeg syntes det ble raskere varmt da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive