nemiarwen

Diagnose på bilen - Voldsom regning fra verksted

54 innlegg i emnet

Hei!

Tenkte å ta en sjekk her før jeg kontakter verkstedet...

For et par uker siden, så lyste det en del varsellamper i min bil nummer 2, en 2002 Peugeot 307. Fruen skulle noen dager etter dette kjøre en lengre tur med bilen, så jeg tenkte det kunne være greit å fått sjekket hva dette er for noe og om det er farlig å kjøre med bilen.

Vi har et verksted rett ved jobben, stakk innom og spurte om jeg kunne parkere bilen der og om de kunne koble på diagnose iløpet av dagen og lese av feilkoder for å sjekke om det var noe alvorlig. Det kunne de gjøre.

Hentet bilen etter jobb og fikk følgende beskjed:

Feil på ABS sensor ved venstre bakhjul, og katalysator må byttes. I tillegg informerte de meg om at det var en del rust på kanalene og tendenser til hull noen plasser + at bilen skal EU-Godkjennes i juni. Jeg spurte hva dette vil koste å få utbedre. De kunne ikke svare meg dere og da, men at det "ihvertfall blir 10.000 bare for katalysatorbytte, del + arbeid"

Tenkte da at dette + karosseriarbeid etc så er det vel bare å vurdere å vrake bilen, eller selge som delebil. De ba meg ta EU kontroll umiddelbart for å se om det var mer å plukke på, javel sa jeg, fikk time neste dag.

På vei hjem tok jeg noen telefoner og fikk vite at en kompis kunne ta karrosseriarbeidet for et par tusen og et annet verksted skulle ha 4-5000 for bytte av ABS sensor og skifte katalysator. Ringte da og avbestilte EU kontroll. Og tenkte å fikse opp i dette før jeg gjør noe mer.

Dette skjedde vel rundt 10 mars.

Fikk i dag faktura for diagnosen de tok på bilen......

2.500,-

1. April spøk, eller må man forvente en regning på 2.500 for at de skal lese ut feilkoder?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ser er at bare en av feilene du nevner kan leses av på vanlig diagnose.

Så her har de nok tatt seg betalt både for diagnose OG en times sjekk av bilen. (1000kr pr time +mva x2)

Lov å spørre hvilket verksted det er?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre så har det seg slik at det koster å ta diagnose. Med de prisene som er på diagnoseutstyr, lønn, skatt osv så må de ta seg betalt.. :)

Ta deg en tur på butikken, finn deg et surt eple og ta en bit.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å få regning på 2500,- for at du ber de om å koble på en diagnose for å lese av feil er uhørt. Det er greit at utstyr og lønn koster, men det er også forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.. :) Jeg ville klaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En diagnose koster vell ikke stort mer enn 500-750 hos ett normalt verksted. Hadde nektet å betalt og forlangt en god forklaring på hvorfor de skal ha så mye cash.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første jeg ser er at bare en av feilene du nevner kan leses av på vanlig diagnose.

Så her har de nok tatt seg betalt både for diagnose OG en times sjekk av bilen. (1000kr pr time +mva x2)

Lov å spørre hvilket verksted det er?

Hei, litt uklart, men lyste motorlampe, brake fault, antipollution fault, STOP car. Jeg spurte om de hadde tid til å koble på å lese av iløpet av dagen så jeg fikk vite hva dette var og om det var farlig å kjøre videre med bilen.

Dette er Åndalsnes Bilverksted (Ford/Toyota)

Dessverre så har det seg slik at det koster å ta diagnose. Med de prisene som er på diagnoseutstyr, lønn, skatt osv så må de ta seg betalt.. :)

Ta deg en tur på butikken, finn deg et surt eple og ta en bit.

Tja, skjønner at det koster noe...Men, jeg er nå av den oppfatning om at jeg fikk ekstra straff fordi jeg kansellerte neste time....Jeg kommer nok til å ta dette opp med de, men er fullt mulig at det blir konsumert både sure epler, kameler og det som verre er :(

Å få regning på 2500,- for at du ber de om å koble på en diagnose for å lese av feil er uhørt. Det er greit at utstyr og lønn koster, men det er også forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.. :) Jeg ville klaget.

Kommer nok til å klage, garantert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre (heldigvis?) ingen erfaring med det verkstedet, men det overrasker meg ikke at noen er troende til å fakturere så mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner jeg har dette opp i halsen med Bilia Volvo i Norge. Kjører gledelig til Karlstad så får jeg utmerket service hos Helmia bil. Der er det helt vanlig at diagnosen prisen fjernes helt eller kuttes veldig dersom du utfører reparasjonen samtidig. for ikke å nevne at det rett og slett er billigere og de ansatte er hinsides ryddige og forklarer prosessen og ringer deg så fort det oppstår en ekstra utgift de kan vise deg delen som må/burde byttes mens du venter og drikke kaffe så kan du avgjøre selv.

1483265_10153588958360245_1726663354_n.j

men det var en digresjon. 2500kr hadde jeg klaga på med en gang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo ta en stikkprøve og ringe til foreksempel bertel o steen molde/ålesund bare for og høre hva skal de ha for og lese ut diagnose pådenne bilen.

Da har du litt mer og slå i bordet med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fant jeg frem fakturaen:

Varsellamper lyser - Diagnosetest 400,-

Feilsøking 1,60 timer*835,- 1.336,-

Verkstedmateriell 106,88,-

Mva 460,72

Totalt: 2304,.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det var noen upris jeg :s

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke det var noen upris jeg :s

Du kødder ja? Man kan jo si at det ikke er noen upris sånn som regningen fremgår, men jeg ba dem ta å en diagnose på den og få vite hva som er galt. Sånn sett så mener jeg at 400,- er riktig pris. Hva faen menes med 1,60 timer med feilsøking?!

Du kan jo ta en stikkprøve og ringe til foreksempel bertel o steen molde/ålesund bare for og høre hva skal de ha for og lese ut diagnose pådenne bilen.

Da har du litt mer og slå i bordet med.

Som du ser på fakturaen, så er nok problemet her at de har tatt 1,60 timer med feilsøking. Det er vel det jeg mener er direkte feil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kødda ikke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken er nok den at når verkstedet oppdaga at dem ikke fikk jobben med å utbedre, så tar dem betaling for all tid dem har brukt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ba om diagnose? Da sjekker de at feila faktisk er reelle. Du skulle kun bedt om avlesning av feilkoder. De har gjort det du ba om, sleipt? Ja, men sånn er det bare

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, jajaja. Uansett, skal nå stikke innom dem og snakke med dem før jeg starter på surt eple nr. 1

Straffer seg å være naiv og godtroende :(

Er vel ingen annen utvei enn å få absolutt alt skriftlig før man går med på noe som helst, gjelder vel uansett hva det er her i verden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lest av feilkoder og sletta feilkoder i forbindelse med interiør bytte. fikk da feil på airbag. betalte 250,- første gang. måtte det en gang til ett par dager seinere. da gratis. måtte lese av feilkoder på bilen til fatter forrige uke. gikk av gårde med utskrift av feilkoder men ingen regning.

har nok sluppet billig unna, men syns en såpass enkel jobb bør være rimelig da det kun tar få minutter. så her har de nok gjort mer en avtalt og tatt seg betalt for det. jeg hadde reist innom å sagt at du bare ba om feilkoder. hvis dere har missforstått hverandre så kan det hende de gjør noe med sluttsummen.

jeg fikk redusert en verkstedregning med ganske mange tusen fordi de skulle lokalisere en feil. men ikke fikse. det kunne jeg gjøre selv. men de reparerte alt uten avtale. men vi ble enige om ett akseptabelt avslag og begge var noenlunde fornøyd. ihvertfall jeg da det viste seg at jeg ikke hadde klart den jobben uansett å måtte ha betalt det det kosta i utganspunktet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der virker som ett sleipt triks, evnt at de har "misforstått" hva du har ønsket.

Normal pris for å lese feilminne bruker å ligge på 250-500kr. Da kobler de til, og leser ut kodene. Dyreste "fastprisen" jeg har vært borti var hos BMW. Dog skal det nevnes at de tar en nøyere sjekk, DVs de leser ut koder, sletter de. Kjører en tur for å framprovosere nye(og da reelle koder), samt leser ut igjen. Så sånnsett er ikke den prisen en upris heller.

Dette hadde jeg ALDRI godtatt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skritflig er og forblir det tryggeste.

Hvis jeg skal handle noe på finn f.eks så pleier jeg alltid å kommunisere på E-post eller SMS først. Folk som ikke svarer på E-post eller SMS vil egentlig ikke selge :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært innom en tur....

Henvendte meg i skranken, der satt det en kar jeg vet hvem er, ikke kjenner godt, men sånn der...

Jeg sa:

"Hei, fikk en Aprilsnarr i posten med dere i går" Så tok jeg frem regningen.

Verksted:

"Åh, vi pleier ikke å spøke med slik"

Jeg:

"Nja, dette må nå være tidenes spøk da?"

Verksted studerer regningen og leser høyt hva som står....

Jeg:
"Ja, jeg vet hva som står, men jeg ba dere lese av feilkodene og that's it. Hva mener dere med feilsøking i 1,60 timer?, det er veldig fort gjort å hente ut kodene"

Verksted:

"Ja, det er fort gjort det i å for seg, vet ikke helt hva....Hmmm, tja, nei.."

Jeg:

"Hadde jeg visst at dette kostet meg nesten 2500,- så hadde jeg aldri gjort dette. Jeg kan være tilbøyelig til å betale de 400 for diagnosen, noe mer er ikke aktuelt"

Verksted:

"Hmmm, ja og pluss moms da selvfølgelig. Jeg tar regningen jeg og sjekker litt"

Jeg:

"OK, ha det"

Så får vi se da....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive