Mantis

Mye veistøv!

Lufta rundt veiene føles helt ekstrem nå i vårperioden. Store deler av landet har hatt mye fint vær den siste perioden og jeg har selvsagt vært ute med bøtte og såpe både en og to ganger i løpet av få dager. Det er rett og slett herlig å kunne stå ute og vaske og dilldalle rundt bilen når våren kommer krypende, men vaskingen har en liten bismak - veistøv!

Vaska bilen min seneste i dag. Etter vask og tørk kjørte jeg omlag 1km til frisøren hvor jeg parkerte utenfor. Når jeg da stiger ut av bilen og ser på panseret, ser jeg et belegg av veistøv over hele bilen :(

Hvor kommer alt dette støvet fra? Er piggdekk på tørr asfalt skylda? Kanskje dumme spørsmål, men hvorfor oppleves lufta så ekstrem om våren? Ligger ofte bak tyngre kjøretøy og bare de kommer litt på kanten av veien virvles det opp store skyer av støv!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Piggstøv, opphakket asfalt og stein, saltrester, skitt, sand og jord fra overalt fra vinteren. Denne blandingen utgjør det som kalles trafikkfilm.

Om våren og sommeren kalles det veistøv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter på veikosting nå ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De holder på her i Bergensområdet, og har gjort det i ca to uker allerede. Merker en vesentlig forbedring allerede, men de har fremdeles mange, mange kilometer igjen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å klag! Kunne vært mye, mye værre... ;)

Snoslash.jpg

Tatt for 4 minutter siden :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, vintern enda der da? Her har det vært rundt 15 varmegrader både i går og i dag :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyttikatta..Vært 5-15 grader så og si hele vinteren her på nordvestlandet. Men veistøv er det nok av fordi.Min er dekt av støv etter få minutter.Polerte evoen i går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde 18 grader i går og i dag og strålende sol, til en forandring. På tide å åpne sesongen med vask av egen bil og sommerfelger etterhvert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snø? Driver å vurderer å hive på sommerfelger her ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som trenges nå er ikke først og fremst feiebiler men en skikkelig regnskur. Dessverre kommer støvet fort tilbake så lenge folk kjører med piggdekk. Er det frost på natten risikerer vi også at saltbilen kommer. Det bidrar til å binde støvet mye lenger i fuktighet slik at når det først tørker så er det store mengder støv i veibanen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kostebilene her spyler vann foran seg før de koster og støvsuger opp sølevannet. Blir veldig mye bedre, men noe ligger såklart igjen likevel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff ja, mars-april er jo det som definitivt er vintermåneder her i tromsø og nordover...

Misunner virkeli dere som kan slenge på sommerdekka nå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva snø? Driver å vurderer å hive på sommerfelger her ^_^

Ikke glem sommerdekkene da. Jeg har byttet til sommerhjul, helt fantastisk ;)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive