Kimmen

Tynn lakk på ny dør?

Kopiert fra loggen min grunnet liten respons og at jeg er j....ig utålmodig ;)

"Fikk bilen tilbake fra verksted i går med ny dør og tilstøtende panel lakket. Lakkjobben ser veldig bra ut, men reagerte litt på tykkelsen. Orginalt lå døren på 90-170my, mens nå ligger hele døren på 80-90my. Er ikke dette lite, eller er det vanlig ved omlakkering av nye panel?

Lurer også på om jeg må vente 4 uker med å legge voks. Har kjøpt inn SW Mirage for anledningen. Den lar vel lakken puste etter hva jeg har skjønt. Fikk ingen svar hos Møller, da de som kunne dette ikke var på jobb."

Legger ved et bilde av siste måling på bilen før V bakdør ble byttet.

2463b5cd-d178-49ab-9d57-14116301e62e_zps

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja...

Noen nybiler i dag har målinger ned mot 40-50my..
At hele døren ligger mer eller midre jevnt i tykkelse er et godt tegn.

Jeg ville latt det gå 4uker før jeg la voks.
Grunnen er at det er en del tynner og andre produkter som gasser av lakken den første tiden etter lakkering, høyere temperatur = kortere avdampningstid og omvendt.
Du kan risikere hvite prikker og/eller at lakken blir mattere om avdampingen blir forhindret.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg vel holde fingrene unna i noen uker....;)

Har også sendt Møller en mail, så får vi se hva de svarer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja...

Noen nybiler i dag har målinger ned mot 40-50my..

At hele døren ligger mer eller midre jevnt i tykkelse er et godt tegn.

Jeg ville latt det gå 4uker før jeg la voks.

Grunnen er at det er en del tynner og andre produkter som gasser av lakken den første tiden etter lakkering, høyere temperatur = kortere avdampningstid og omvendt.

Du kan risikere hvite prikker og/eller at lakken blir mattere om avdampingen blir forhindret.

Ikke at dette er helt tema, men det har jo litt med saken å gjøre så jeg vil spørre et spørsmål om dette da jeg vet at du har litt greie på det.

Det sies ofte slik som du sier at man skal vente med voks fordi lakken skal "gasse fra seg". Det første lakkereren gjør etter at lakken har herdet er å polere lakken (ofte med 3M). Vil ikke oljene fra polish gjøre det samme med gassene som en voks gjør? Det er klart at voksen holder lenger enn oljene fra polishen, men regner med du vet hvor jeg vil?

Noen sier også at man ikke skal vaske bilen den første mnd. Jeg mener det er sunnere for lakken at den holdes ren fremfor å ha skitten lakk. Skitt vil vel også hindre lakken litt med gassingen sin?

Jeg tror kanskje at mye av dette er teorier som henger igjen fra gamle dager. Vi her på forumet vet jo hvor mye som har skjedd innen utvikling av bilpleieprodukter den siste tiden. Det kan også hende at lakkerer sier dette for å sikre seg da de aldri vet hva eieren av bil har planer om å behandle lakken men. Det blir på en måte det samme som en muntlig ansvarsfraskrivelse.

Jeg kan ikke bevise noe av det jeg kommer med her. Dette er bare noen tanker og teorier fra min side rundt saken.

Selv fikk jeg akkurat samme beskjed fra min lakkerer. Jeg ble også anbefalt å vente med å montere tettsittende deler. Siden jeg har 2 biler så gjorde jeg som anbefalt, å lot bilen stå inne i 1 mnd før jeg begynte med monteringen og la voks. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har våtslipt, polert og vokset (med swisswax) et panser og en bakluke dagen etter lakkering, hadde bilen i 2-3 år etter dette og merket ikke noe til "bivirkninger". Dette var SS lakk om det skulle ha noe å si.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heller ikke opplevd noe problem med dette etter lakkering tidligere. Derimot sealer fikk jeg anbefalt å vente litt med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart det kan gå bra.
Men om du varmer opp et panel som er lakkert nylig, selv om det er herdet i 60C i lakkabin vil du kunne lukte avdunsting.
Polishene som brukes i lakkeringssammenheng er "paintshop proof" at de hverken inneholder silikoner eller blir gasstette.

Det med vasking har nok sikkert noe med lakkens mykhet å gjøre den første tiden etter lakkering, det tar noen uker før den oppnår maks hardhet.
Ola Nordmann er jo ikke så flink til å vaske som han vil ha det til heller.
Samt noen vaskemiddler inneholder voks som jo kan lage et gasstett lag over lakken.
Personlig har jeg ikke sett noen problemer med vasking.

Det går sikkert for det meste bra å vokse rett etter lakkering, men de gangene det ikke går bra er det jo utrolig kjedelig.
Lakkering er jo ikke gratis, og et nylakkert panel ser jo ikke så langt fra nyvokset ut heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heller ikke opplevd noe problem med dette etter lakkering tidligere. Derimot sealer fikk jeg anbefalt å vente litt med.

En sealer er nok mye tettere enn en voks ja.

Klart det kan gå bra.

Men om du varmer opp et panel som er lakkert nylig, selv om det er herdet i 60C i lakkabin vil du kunne lukte avdunsting.

Polishene som brukes i lakkeringssammenheng er "paintshop proof" at de hverken inneholder silikoner eller blir gasstette.

Det med vasking har nok sikkert noe med lakkens mykhet å gjøre den første tiden etter lakkering, det tar noen uker før den oppnår maks hardhet.

Ola Nordmann er jo ikke så flink til å vaske som han vil ha det til heller.

Samt noen vaskemiddler inneholder voks som jo kan lage et gasstett lag over lakken.

Personlig har jeg ikke sett noen problemer med vasking.

Det går sikkert for det meste bra å vokse rett etter lakkering, men de gangene det ikke går bra er det jo utrolig kjedelig.

Lakkering er jo ikke gratis, og et nylakkert panel ser jo ikke så langt fra nyvokset ut heller.

Man kan nok ikke legge hva som helst på fersk lakk nei, men f.eks Swissvax skal ikke inneholde silicon ifølge det de sier selv. Om dette er sant eller ei vet man jo ikke så jeg ventet for å være på den sikre siden.

Ordet silicon skremmer oss Detailere og lakkerere. Dette er årsaken til at de fleste ikke roper høyt hvis produktene inneholder siliconer. De bak Dodo Juice er veldig ærlige å innrømmer at flere av produktene de lager inneholder silicon. Jeg leste en tråd om dette og der kom det også frem at det finnes forskjellige siliconer der noen var bedre enn andre når det gjelder både lakk og plast. DJ sier også at de fleste sealere hovedsaklig faktisk er silicon. Derfor inneholder pro voksene til DJ silicon.

Jeg vil tro at f.eks NL Washcoat inneholder silicon.

Jeg har faktisk laget en tråd om dette med silicon i produkter der noe av dette kommer frem.

Det med at hardheten på lakken forandrer seg har jeg opplevet selv så dette må man være obs på. Derfor burde lakkerer holde slipepapiret bort fra lakken når den er fersk.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er enklere å slipe og polere bort overganger, støv og sig i lakk når den er fersk, det er nok derfor det blir gjort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive