tonymb

Blir GAAL! Hjelp til lakkrens/polering

Hei!

har prøvd tatt lakkrens/rubbing på flere biler, og det går rett og slett ikke. har hovudsakelig brukt 3m grønn/gul/blå med tilsvarende pads. har fått veldig slitte biler til og se utrolig blanke og fine ut, og dempet mye slitasje, men den grønne rubbingen til 3m skal jo fjerne en del riper,men uansett hva jeg gjør så får jeg ikke bort de vanlige vaskestripene som går i sirkler, om det gir noe mening. microswirrls om det kan kalles det.idag tok jeg en ford focus 2008 mod.var MASSE striper langs hele siden på bilen, som om noen hadde raka over hele bilen med en piasava.kjørte grønn 3m med grønn pad, og det ble dempa bra,men langt ifra borte, og ripene såg ikke engand dype ut. var mer grå, ikke hvite som om de var gått gjennom lakken. kjører den grønne 3m på DA flex, da det er lettest. når jeg kjører den på vanlig roterende blir det bare et fæla gris, som om pastan tørker og spruter i alle kanter. har prøvd bruke lite,mer, og masse av rubbingpasta, men virker som den rett og slett hater roterende maskin. ønsker og få et bra resultat, og begynner bli oppgitt, da jeg har prøvd alt. kan det være paddene som er ødelagt?rubbingen har stått ganske kalt i vinter,kan det ha tatt knekken på det?takker for alle svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken farge har focusen??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FlexDA:

• 4 erter polish på puten. 3 erter grov, en ert fin
  • Spre polish på laveste hastighet på området maks 30x30cm
  • Skru opp på maks hastighet og legg på 2-3 kg press
  • Bevege maskinen med hastighet på 1 cm pr sekund
  • Sjekk at lakken har blir varm, men ikke så du brenner deg. På lakkert plast kun hastighet 4, mildt press og ingen varme.

Start på mild kombo pute og polish. Gå så grovt at du blir fornøyd med resultatet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som at lakken du holder på med er sticky. Så fort lakken kjøres varm tørker produktet. Noe setter seg fast i lakken og noe spruter rundt.

Her er det viktig å unngå varme. Dette er alfa omega på en sticky lakk. Kjør heller flere korte omganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er svart,men det er på alle biler. såklart det grå/hvite og lyse bilene jeg har tatt har jo sett helt suverene ut. tingen er det at den grønne rubbingen demper bra,mens gul som er mellomsteget, er jo dårligere en den blå som er den fineste.. vist jeg tar bilde(50/50) av jobben, ser det jo suverent ut, men om jeg står og ser på bilen selv, så er det jo langt i fra bra. er alle disse 50/50 bildene jeg ser på forumet her like bra i virkeligheten?

har enda ikke brent igjennom lakken på en bil, og lakken blir ikke noe serlig varm når jeg kjører med DA maskin, men om jeg bruker fks den gule,med gul pad, som er en mild rubbing, og jobber med den, så blir bilen veldig blank, men alt er dempet liksom, ingenting er fjernet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De dypeste ripene er ofte vanskelig å fjerne helt. Har du noen eksempelbilder?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Z

Endret av tonymb
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke bilder tilgjengelig nå,men det er ikke dype ripene. si panseret er fullt i swirrls, og jeg rubber i vei med alle 3 stega, så blir det blankt og fint,men kan se alle ripene som var der før jeg rubba om jeg ser etter. er frustrerende

Du er sikker på at det ikke er du som lager ripene? Har selv blitt lurt av dette.

Har du for grov kombo så lager man faktisk riper i noen tilfeller. Det er selvfølgelig riper som går i sirkler, ikke rette riper det er snakk om.

Prøv med en mildere kombo. Synes du at gul/gul blir for mild så kan du prøve gult produkt på grønn pute eller grønt produkt på gul pute. Prøv begge deler og se hva som gir best resultat.

Prøv deg også frem med kjøreteknikk. Se hva som skjer his du kjører flere eller ferre pass, mer eller mindre press, prøv forskjellige hastigheter osv.

Det står også endel tips her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok panseret på min laserrøde saab her om dagen. Brukte FG400 på gul uber. Lagde ett helvete med "vaskeriper" :P Men blå uber og sf4000 tok disse. Så tror nok som sagt over at det kan være spor etter rubbingen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microswirls etter grov kombo. Husk at flex DA har tvungen rotasjon og er nærmere roterende i bruk. Samt at Panther Black er major pain. Vær ekstremt forsiktig med varmeutvikling, noe som betyr at du må gå på mye lettere her. Lav rpm lite press mild kombo - og la hele området kjøle seg ned før wipe-off.

Og hvis du tenker 5 liter bensin, 1 fyrstikk og "woooof" etter 15-20 timer med kombo-testing så er det helt naturlig.

Edit: og jau, de 50/50 her inne er virkelige.

Endret av Essiek
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FlexDA på den lakken (om det er Panther Black) er håpløst. Den er varmesensitiv og ganske så myk.

Prøvde det på min egen Ford (forrige) i fjor sommer, endte opp med hologramfest over hele bilen. Selv med mild kombo. Tror jeg prøvde flere bare for moro skyld til slutt. scholl S30 og orange pad samme med SW regular og blå uber.

Løsningen for meg var følgende:

1. Enkleste, få tak i en DA uten tvungen rotasjon og kjør en mild kombo (s30 + blå uber f.eks)

2. Roterende maskin, milde kombo, lite press, maks 1000rpm. Siste pass ned på rundt 600rpm ikke press.

Begge funker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er svart,men det er på alle biler. såklart det grå/hvite og lyse bilene jeg har tatt har jo sett helt suverene ut. tingen er det at den grønne rubbingen demper bra,mens gul som er mellomsteget, er jo dårligere en den blå som er den fineste..

Det er den grønne med tilhørende pute som skal fjerne defekter, så skal du fjerne kjørespor etter den grønne med først den gule etterfulgt av den blå. Gul og blå er veldig fin, og vil for det meste kun dempe defekter og hente opp glans som du selv har opplevd.

Med DA maskin krever det ofte en del runder med groveste steget før man er fornøyd, og kan gå videre til de finere stegene. Hvis du opplever dette på alle biler, og ikke bare denne ford lakken, kan det være noe som ikke er optimalt med teknikken/fremgangsmåten din.

Kjører du grønn 3M med mye press og høyt turtall?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om dette er Panther Black, så kan du ikke kjøre med særlig press eller hastighet. Maks 4-4,5 kanskje lavere på flexen. Her blir grønn 3m litt håpløs alene. Prøv å legg i litt gul eller blå slik ØHN skrev lenger opp. Har korrigert min del forder med den lakken (om det er den da, høres sånn ut) og det kan ta fra deg store deler av vettet en hadde igjen før oppstart på den lakken. Tålmodighet og pågangsmot ;) Og du burde vurdere noe annet enn 3M om du ikke har roterende også. Midlene fungerer forsåvidt greit på DA, men ikke putene, de tåler ikke den oscillerende bevegelsen. Og det er endel oljer i 3M, som bør kjøres ut før buffing. På Panther Black så kjør på 3-4 (maks 4,5) og kjør lenge over et litt større område, gjerne 60X60 område. 3 erter grønn og 1 litt stor gul f.eks.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke bilder tilgjengelig nå,men det er ikke dype ripene. si panseret er fullt i swirrls, og jeg rubber i vei med alle 3 stega, så blir det blankt og fint,men kan se alle ripene som var der før jeg rubba om jeg ser etter. er frustrerende

Er panelet omlakkert? Isåfall er det mulig at ripene er slipespor i det gamle laget med lakk og at de dermed sitter under klarlakken du polerer på nå. Eneste måten å få dem vekk på er å slipe seg ned til det gamle laget med lakk, slipe bort ripene der og legge på ny lakk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive