Tyggern

nye skatte regler for "småarbeid"

Interesant lesning i dagens "Dine Penger"

http://www.dinepenger.no/regler/flere-skattefrie-kroner-aa-tjene-paa-smaajobber/22812944

Det står det i bunn å grunn at en kan gjøre skattefritt arbeid på bil,hus,hytte båt O.L for intill 6000,- pr gang. men det er fortsatt lov å ta mer en 6000,- totalt i løpet av et år fra samme person. (da når du passerer 6000,- er det skattepliktig)

Men trenger bare raporteres inn som lønn. krever ikke foretak

Dette vil jo gjøre det litt enklere for de som ligger i grenesland til å måtte starte eget foretak.

Disse nye reglene var gjeldene fra 1.Jan i år

Du skal fortsatt lage noen papirer på dette, men i hovedsak er det enkle papirer som kun skal oppbevares ikke leveres inn eller meldes. da det er frivillig

Endret av Tyggern
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er fortsatt maks 50 000 før man blir momspliktig?

Vi har snakket litt om dette emnet tidligere også..
http://www.detailersclub.no/forum/topic/19327-hvor-gaar-grensen-for-detailing-som-hobby/

Jeg synes denne linken oppsummerer det hele ganske godt:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/
Samt at man finner link til en oppgjørsblankett litt lengre ned på siden B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er fortsatt maks 50 000 før man blir momspliktig?

Vi har snakket litt om dette emnet tidligere også..

http://www.detailersclub.no/forum/topic/19327-hvor-gaar-grensen-for-detailing-som-hobby/

Jeg synes denne linken oppsummerer det hele ganske godt:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/

Samt at man finner link til en oppgjørsblankett litt lengre ned på siden B)

Det er 50.000,- som er grensen for moms pliktig ja.

Men ikke nødvendivis det som blir satt som grense for "nærings virksomhet"

Driver man med dette i utstrakt grad. kanskje mer en 10 biler pr.år bør en jo ha enkeltmans foretak. nesten uavhengig av hva en tar betalt pr.bil

grensen for hva som er "næringsvirksomhet" blir åpen for tolkning av skattekontoret...

avhengig av f.eks annen "jobb", inntekt fra fast arbeid osv..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg også har lest. Tenkte kanskje de hadde økt grensa siden de også har økt for enkeltjobber. I tillegg var sidene som jeg fant om momspliktig arbeid sist oppdatert før beløpet ble økt til 6 000,- .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns mange er litt "redd" for skattekontoret her. Er selvsagt enig om man bør forsøke følge dei norske lovene men når det blir diskutert antall tusen man kan tjene før man må/bør starte enkeltmannsforetak går mine tanker fort til alle musikere og homeparty dronninger som virkelig soper inn tusenlapper i året uten kanskje akkurat har samme varekostnaden som mange her inne pådrar seg takket vere "detailer-hjerneskaden", tro ikkje alle disse akkurat har eget firma:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"redd" og "redd"...

Nå er det slik at denne bransjen er ekstremt utsatt for "kontroll" og overvåkning fra myndighetene.

Mye grunnet ulovlig virksomheter og ulovlig arbeidskraft.

Dessuten er gjerne enkelt beløpene langt større en ved "hjemme" party salg..

det skal nok ikke mange bank overføringer på 8-10-12tusen før noen beggyner å titte litt etter i sakene.

Varekostnaden til "home party" folka er nok langt høyere en den er for oss.

For vår del er det timene som koster mest. du skal gjøre mye jobb og bruke mye materialle før du er oppe i 50% varekost.

De som selger plasbokser, sminke, klær og annet ræl på homepartys er nok langt unna 50% fortjenste på varer.

De selger en vare, vi selger i hovedsak en tjeneste.

fordelen med denne nye reglen er jo at det er blitt mye enklere å føre oversikt over hva en får inn av penger, samt at grensen pr.enkelt person har blitt høyere.

Da er det bare å ta vare på hva en har handlet for å hva en har fått inn via sedler om det skulle dukke opp ettersyn.

for mange vil det å føre ett pluss / minus regnskap spare deg mange penger om det skulle dukke opp.

for det nytter ikke skulle dokumentere dette i ettertid, da skal de ha skatt og straffegebyr for det du har fått av penger..

Personlig er jeg ikke redd for dette, jeg har avviklet enkeltmansforetaket mitt.

Rett å slett fordi jeg vet hvor jeg er i forhold til grensen og hvor mye jobb jeg gidder å gjøre for andre uten at det er noe risiko for at skattefuten kommer å skal ha en haug med penger... (betaler nok dit fra før av)

derfor enkle "inntekssedler" og ta vare på kviteringer for kjøp av materiell/utstyr

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er sunt å være 'redd' for skatteetaten.

For det er de som avgjør hvorvidt det du driver med er næringsvirksomhet eller ikke.

Da blir 50.000 som omsetning en ganske sikker rettesnor.

Det skal ikke mye til før en eller annen varsler skatteetaten dersom de ser utstrakt arbeid med bilpleie på en gårdsplass.. da kan det være lurt å ha alt på stell.

Og har du et stort behov for å gjøre mer enn 10 jobber mot betaling,så bør du jo strengt tatt starte et ENK.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive