Jump to content
Sign in to follow this  
Thlian

Pads til roterende, enkel lakk korrigering?

Recommended Posts

Thlian

As the title says, har en Makita roterende som jeg gjerne vil børste litt støv av og komme litt i gang med igjen. Hiver de padsa jeg har på skauen og begynner med blanke ark.

Har foreløpig ikke noen stor interesse av noen grov lakk korrigering, utenom den gamle Audin som godt kan være et test objektiv. Men sånn i det små så blir det å måtte måle lakkdybde osv litt vel avansert.

Så vi begynner med å korrigere vaskeriper, det finnes et hav av pads der ute og samme med midlene!

Hvor mange steg trengs evnt å ta? Hva må tas hensyn til? Er det stor variasjon i lakktypene?

Stort sett kun tyske biler i familien så det blir Audi, VW, BMW som kommer til å bli en gjenganger.

Forslag til.....

- cutting pads, grad

- finishing pads

- polish/lakkrens

- størrelse på padsa

- type bakplate

- andre ting som måtte være kjekt å ha eller MÅ-HA når man først er i gang med maskin

......mottas med takk :)

Nå kommer det sikkert til å hagle med merker og typer i hytt og pine så jeg er fristet til at felles skapet skal kun snakke varmt om en produsent...... Men her er det like mange meninger som det finnes produkter så jeg skal ikke stå i veien for ytringsfriheten :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Ikke kast det du har, men bruk det som referanse for hva du liker eller ikke liker å jobbe med.

Kjøp gjerne ei Scholl bakplate til 5.5", ei flaske Scholl S30+ og et par orange Scholl-puter. 5.5" puter er passe størrelse å jobbe med i de fleste tilfeller, og dette er utstyr som funker for mange.

Ikke gruble og planlegg for mye. Kjøp heller inn noen få ting og sett i gang å maskinpolere og jobbe med lakk. Da vil du snart bli langt klokere rundt egne ønsker, og merke hva mer du trenger av utstyr.

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Ikke kast det du har, men bruk det som referanse for hva du liker eller ikke liker å jobbe med.

Kjøp gjerne ei Scholl bakplate til 5.5", ei flaske Scholl S30+ og et par orange Scholl-puter. 5.5" puter er passe størrelse å jobbe med i de fleste tilfeller, og dette er utstyr som funker for mange.

Ikke gruble og planlegg for mye. Kjøp heller inn noen få ting og sett i gang å maskinpolere og jobbe med lakk. Da vil du snart bli langt klokere rundt egne ønsker, og merke hva mer du trenger av utstyr.

Godt sagt Øyvind.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thlian

Ikke kast det du har, men bruk det som referanse for hva du liker eller ikke liker å jobbe med.

Kjøp gjerne ei Scholl bakplate til 5.5", ei flaske Scholl S30+ og et par orange Scholl-puter. 5.5" puter er passe størrelse å jobbe med i de fleste tilfeller, og dette er utstyr som funker for mange.

Ikke gruble og planlegg for mye. Kjøp heller inn noen få ting og sett i gang å maskinpolere og jobbe med lakk. Da vil du snart bli langt klokere rundt egne ønsker, og merke hva mer du trenger av utstyr.

Kanskje det mest konstruktive og vettuge svaret jeg har fått på lenge ;) Mange takk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thlian

Noe annet som er must have? Rengjøring? Har skjønt at man helst ikke skal bruke sammen paden over en hel bil uten å rengjøre den av og til?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lena Kristin

Skyll pad'n i lunket vann, så er den good to go igjen. sett den på roterende og kjør den på grei hastighet så slynger du vannet ut av pad'n. Bytt pad ofte slik att de ikke går varme og kolapser under korrigering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Jeg må innrømme at jeg liker Menzerna polishene bedre enn Sholl.

De har jevnt over bedre cut og avslutter penere enn tilsvarende scholl,samt de støver svært lite.

PG2500 er en god 1steg polish som avslutter overaskende pent og hologramfritt på de fleste lakktyper.

Scholl puter har alt for kort levetid synes jeg. Spesielt den blå går i oppløsning alt for fort. Av puter er det lite som slår Meguiars softbuff i levetid og cut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

Selv har jeg ikke testet Menzerna, men har brukt Scholl litt og kan ikke si jeg kjenner igjen noen av problemene du nevner. Jeg synes Scholl støver lite, avslutter bra og har slite sterke puter. Alt i alt kjempe gode produkter og puter.

Det skal sies at jeg ikke har brukt den blå puten noe serlig. Har stort sett brukt Gul, Orange og Svart og disse ser fortsatt ubrukte ut.

Grønn 3M derimot kan søve litt og putene slites fort. Likevel bruker jeg også Grønn 3M en gang iblandt fordi den har meget god cut som mange ikke kan konkurrere med. Den avslutter ikke pent, men er effektiv på grov oppryddingen.

Med gul og blå 3M opplever jeg ikke disse problemene.

Dette med hva som er best og hva hver enkelt foretrekker er en uendelig diskusjon og faktorer som bla. smak, behag, lakktype hvilken maskin mm. spiller inn. Følte bare for å dele mine meninger og erfaringer rundt dette. :)

En kompis har nylig kjøpt litt Menzerna produkter så jeg skal nok være litt på han når han holder på med bilen sin slik at jeg også får testet disse produktene. Kanskje jeg også endrer syn rundt dette? :ph34r:

Det sies at Menzerna skal kjøres trinnvis ned, derfor har jeg aldri handlet disse produktene. Jeg vet ikke om dette er noe som gjøres, men jeg vet det anbefales.

Edited by Øyvind G

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Menzerna er fint å jobbe med, merket sist at jeg liker menzerna/uber bedre enn rupes/rupes. God kjøretid også :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thlian

En padbørste er det greit å ha eller gjør en tannbørste samma jobben?

Når man snakker om 1-steg så er det bare en lett korreksjon før man legger LSP? Men hva er poenget med å ta flere steg? Er det for å få frem mere glans i lakken etter grov korrigering eller er det for å fjerne kjørespor (antar at dette er noe fra lakkering) og hologrammer som tidligere steg har laget?

Hvordan vet man at swirls/RDS fjernes og ikke "fylles" med polish? Slik at det da bare skjules for en periode?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Øyvind G

En padbørste er det greit å ha eller gjør en tannbørste samma jobben?

Når man snakker om 1-steg så er det bare en lett korreksjon før man legger LSP? Men hva er poenget med å ta flere steg? Er det for å få frem mere glans i lakken etter grov korrigering eller er det for å fjerne kjørespor (antar at dette er noe fra lakkering) og hologrammer som tidligere steg har laget?

Hvordan vet man at swirls/RDS fjernes og ikke "fylles" med polish? Slik at det da bare skjules for en periode?

Selv bruker jeg ikke børste lenger. Dette sliter veldig på putene. Vanlig håndvask i springen med Surfex eller Zalo er godt nok.

1-steg er egentlig enn mellom ting som tar en del og avslutter akseptabelt. Det beste er å kjøre 2 eller 3 steg. På noen lakktyper kan det faktisk ta lenger tid med 1 steg enn 2. Ønsket resultat spiller selvsagt en stor rolle her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Hvordan vet man at swirls/RDS fjernes og ikke "fylles" med polish? Slik at det da bare skjules for en periode?

Det vet man ved å ta en wipe down for å finne ut om polisholjer skjuler noe. Enten IPA eller annet ferdigblandet produkt beregnet til formålet. RDS rester vil man oppdage nesten uansett på mørk lakk, men rester etter våtsliping må man alltid sjekke. RDS-rester på lysere farger skjules også lett av polisholjer, så sjekk med wipe down jevnlig.

En vask med sterk såpe etter grovkorrigering vil også ofte avsløre riperester, men tungvint å grise til bilen igjen med strafferunder etter vask, i forhold til å ta wipe down underveis.

En padbørste er det greit å ha eller gjør en tannbørste samma jobben?

Når man snakker om 1-steg så er det bare en lett korreksjon før man legger LSP? Men hva er poenget med å ta flere steg? Er det for å få frem mere glans i lakken etter grov korrigering eller er det for å fjerne kjørespor (antar at dette er noe fra lakkering) og hologrammer som tidligere steg har laget?

Hvordan vet man at swirls/RDS fjernes og ikke "fylles" med polish? Slik at det da bare skjules for en periode?

Jeg har to tannbørster merket fin og grov. De brukes mellom hver runde. Ved grovkorrigering med DA bytter jeg til ny pad etter ca. 6 runder. Avhenger av hvor mye polish jeg må ha på hver runde for å bli venn med lakken, så det varierer litt hvor lang tid det tar før puten er mettet.

Grovkorrigering med roterende og skumpads kan gå 10 runder fordi børste rengjør bedre der. Ullputer renser jeg med et lite butt metal-schthaagh. Vinylbørste blir litt puslete på en 8" ull-pusekatt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bernhard

Jeg bruker trykkluft for å blå rent, sparer mye på putene :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...