Gå til innhold
B8F20

Lakkskade

Recommended Posts

B8F20    0
B8F20

Jeg greide å lage et lite hakk nederst på bakluka i fjor sommer - sånn ca 2x2 mm. Burde selvsagt sørget for å flekklakke med en gang, men det ble altså ikke gjort. Etter en saltrik vinter har det nå begynt å ruste. Er litt i villrede hva jeg bør gjøre med dette. Jeg leser om våtsliping, silikonfjerner, primer, lakk, klarlakk, polering osv., men med tanke på hvor lite skadeområdet er blir jo dette vanskelig. Hva bør jeg gjøre?

Bilen er for øvrig en 2013 BMW 116i sort metallic.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Siden bilen er såpass ny ville jeg ha sagt at det er en lakkfeil fra fabrikk. Det er 3 års garanti på lakk fra BMW. Hvis ikke det går så bruker du rustgarantien.

Kan godt hende det er litt slu måte å gjøre det på, men da blir det gjort ordentlig siden bilen er så ny. Jeg har fått omtrent like skader dekket på den måten jeg snakker om her. :)

Endret av AndréE90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Siden bilen er såpass ny ville jeg ha sagt at det er en lakkfeil fra fabrikk. Det er 3 års garanti på lakk fra BMW. Hvis ikke det går så bruker du rustgarantien.

Kan godt hende det er litt slu måte å gjøre det på, men da blir det gjort ordentlig siden bilen er så ny. Jeg har fått omtrent like skader dekket på den måten jeg snakker om her. :)

Seriøst?

Oppfordre til svindel fordi man vil ha rettet opp egne feil/skader på en "ordentlig" måte..

Tankegangen minner litt om de som tar en "hit n run" i p-hus o.l, men det er kanskje bare jeg som begynner å bli gammel..

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Seriøst?

Oppfordre til svindel fordi man vil ha rettet opp egne feil/skader på en "ordentlig" måte..

Tankegangen minner litt om de som tar en "hit n run" i p-hus o.l, men det er kanskje bare jeg som begynner å bli gammel..

Det er mange jeg kjenner som søler Cola på PC'n rett før forsikringen løper ut, og de får ny PC. Jeg hadde aldri hatt samvittighet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Som veteran på Mercefreaken vil jeg bare minne om DENNE. Forsikringssvindel, og annen garantisvindel, er straffbart og ikke noe som skal oppfordres til på dette forumet. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
B8F20    0
B8F20

Jeg er ikke interessert i å lure noen... jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan rette opp dette selv. Regner med at mange her inne har fikset slike småting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Seriøst?

Da har du misforstått eller jeg har skrevet feil. Svindel oppfordrer jeg ikke, med tanke på hvor strenge regler det er for å ting dekket på garanti. Min mor sin touring ruster på bakluka og det er en lang prosess å få det på rustgarantien, bilder av rusta, bilder av vognkortet, bilder av serviceheftet og bilder av kilometerstand. Og så skal BMW avgjøre om det skal dekkes. Så er ikke akkurat en tur i parken.

Til trådstarter: jeg vil anbefale deg å få gjort en slik jobb på et lakkeringsverksted, du har trossalt såpass ny bil og med tanke på videresalg. Ved å gjøre slik selv kan garantier ikke gjelde lenger.

Endret av AndréE90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bangdalen    5
Bangdalen

Da har du misforstått eller jeg har skrevet feil. Svindel oppfordrer jeg ikke, med tanke på hvor strenge regler det er for å ting dekket på garanti. Min mor sin touring ruster på bakluka og det er en lang prosess å få det på rustgarantien, bilder av rusta, bilder av vognkortet, bilder av serviceheftet og bilder av kilometerstand. Og så skal BMW avgjøre om det skal dekkes. Så er ikke akkurat en tur i parken.

Til trådstarter: jeg vil anbefale deg å få gjort en slik jobb på et lakkeringsverksted, du har trossalt såpass ny bil og med tanke på videresalg. Ved å gjøre slik selv kan garantier ikke gjelde lenger.

Lang prosess? Ikke dersom den er innenfor garantitiden. Fiksa selv noe småtteri på fruens E91 her i høst, uten spørsmål og fikk booket tid rimelig kjapt. Jobben tok totalt 3 dager fra vi leverte bilen til vi kunne hente den.

Dessuten er det ikke lakkfeil fra fabrikk da eier selv har vært uheldig og laget et hakk i bakluka. Kan ikke skylde på BMW for en slett jobb i det tilfellet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Spot repair er tingen.Jeg ville ikke begynt med så store skader på så ny bil.Gjør sånt selv på evoen min, men den er liksom 2006 modell :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Lang prosess? Ikke dersom den er innenfor garantitiden. Fiksa selv noe småtteri på fruens E91 her i høst, uten spørsmål og fikk booket tid rimelig kjapt. Jobben tok totalt 3 dager fra vi leverte bilen til vi kunne hente den.

Dessuten er det ikke lakkfeil fra fabrikk da eier selv har vært uheldig og laget et hakk i bakluka. Kan ikke skylde på BMW for en slett jobb i det tilfellet ;)

Lang prosess faktisk, rustgarantien er på 13 år og bilen er fra 09 og det er også en E91. Var innom dem for to uker siden, får håpe de bare har glemt meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Jeg kan selvfølgelig ha missforstått, jeg bare skjønner ikke hvordan du seriøst kan mene at noe slikt dekkes av garanti.

Trådstarter sier at han har klart å lage et hakk i lakken, hvorpå du svarer at "Siden bilen er såpass ny ville jeg ha sagt at det er en lakkfeil fra fabrikk." Du sier at det er en slu måte å gjøre det på, og at du selv har fått dekket slike ting med samme fremgangsmåte.

Det er jo ikke noe galt med lakken hvis du mister en murstein på panseret og får et hakk eller to.

Jeg er ikke interessert i å lure noen... jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan rette opp dette selv. Regner med at mange her inne har fikset slike småting.

Du kan slipe vekk rust med en slik: http://www.clasohlson.com/no/Dremel-107-graverstift-/Pr408533000

Også legge grunning/base/klarlakk, våtslipe fyllinga plant med resten av lakken (evt.bruke lakkhøvel), og polere opp igjen.

Har du ikke gjort dette før, og du vil ha det strøkent, burde du vurdere å sette bort jobben. Med et firma har du vel også garanti hvis rusten skulle komme tilbake.

Har du lyst å prøve selv kan du søke litt på forumet, da burde du finne tråder med bilder og mer detaljert fremgangsmåte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Jeg kan selvfølgelig ha missforstått, jeg bare skjønner ikke hvordan du seriøst kan mene at noe slikt dekkes av garanti.

Trådstarter sier at han har klart å lage et hakk i lakken, hvorpå du svarer at "Siden bilen er såpass ny ville jeg ha sagt at det er en lakkfeil fra fabrikk." Du sier at det er en slu måte å gjøre det på, og at du selv har fått dekket slike ting med samme fremgangsmåte.

Det er jo ikke noe galt med lakken hvis du mister en murstein på panseret og får et hakk eller to.

Du kan slipe vekk rust med en slik: http://www.clasohlson.com/no/Dremel-107-graverstift-/Pr408533000

Også legge grunning/base/klarlakk, våtslipe fyllinga plant med resten av lakken (evt.bruke lakkhøvel), og polere opp igjen.

Har du ikke gjort dette før, og du vil ha det strøkent, burde du vurdere å sette bort jobben. Med et firma har du vel også garanti hvis rusten skulle komme tilbake.

Har du lyst å prøve selv kan du søke litt på forumet, da burde du finne tråder med bilder og mer detaljert fremgangsmåte :)

Det jeg mente var at jeg har fått dekket ting jeg ikke trodde skulle bli dekket som ble dekket. Jeg hadde en bil som hadde en liten flekk litt større enn trådstarter som lakken hadde gått på. Jeg er den dag i dag usikker om jeg forårsaket det eller om det var noe annet. Det ble dekket som en spot repair. Forstår du nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Det finnes mange måter å gjøre det på, men for fjerning av rust så har jeg blitt imponert av Bilt-hamber sine produkter. Søk på Deox så finner du flere tester og info rundt produktet. Bilt-hamber har også endel forskjellige grunninger ol. som kan brukes før lakkering.

Snakker du med en fagmann innen dette så har han nok ikke hørt om disse produktene før, men det virker som bra saker. Særlig Deox produktene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Det jeg mente var at jeg har fått dekket ting jeg ikke trodde skulle bli dekket som ble dekket. Jeg hadde en bil som hadde en liten flekk litt større enn trådstarter som lakken hadde gått på. Jeg er den dag i dag usikker om jeg forårsaket det eller om det var noe annet. Det ble dekket som en spot repair. Forstår du nå?

Når jeg leser det første svaret ditt blir det egentlig vanskelig å forstå, men det trenger vi forsåvidt ikke diskutere mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Når jeg leser det første svaret ditt blir det egentlig vanskelig å forstå, men det trenger vi forsåvidt ikke diskutere mer.

Ingen er perfekte! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gustav C.    0
Gustav C.

På eget ansvar osv, men slik går jeg fram:

Fjern rust mekanisk (pirk/skrap eller bruk f.eks dremell, men unngå å utvid skaden), rengjør (aceton eller silikonfjerner på q-tip), legg i kjemisk rustfjerner og la den gjøre sitt, rengjør igjen (la det tørke) og så flekklakker. Jeg liker å legger i lakk med en plastikk-tannpirker.

Jeg har sett flere gode guider her inne på hvordan man fjerner stensprutskader med flekklakkering. Disse kan følges for å få et best mulig sluttresultat. Flekklakkeringsett får du kjøpt hos BMW om du ikke har det.

Til info så fikk jeg denne instruksjonen av en lakkerer som drev med rust.. :)

Jeg mener det 2. innlegget burde vært slettet.. :thumbdown:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig