BullFire

Tips om fjerning av vanskelige flekker på skinn

Som tittelen sier sliter jeg med å få vekk en del flekker på lyst skinn. Bak døren hadde ikke vært skikkelig lukket igjen og det hadde sprutet opp søle oppover døren, ble jeg forklart. Desverre ble det ikke tørket bort med en gang. Og når jeg tok en sikkelig vask innvendig forrige helg viste det seg at under søleflekkene hadde det blitt gul/brune misfarginger. Jeg tokk frem swisswax skinnsettet og tenkte det skulle bli en enkel sak å fjerne. Desverre hadde jeg litt lite igjen av skinn rensen, men det lille jeg fikk prøvd før det var tomt tydet på at det ikke fungerte så bra. I dag fant jeg frem et sett med skinnrens fra Colourlock jeg hadde liggende, men det fungerte ikke noe særlig det heller. Gnikket skikkelig med både svamp som fulgte med Colourlock i tillegg til microfiber og skinnbørsten fra Swisswax. Det ble noe bedre, men fikk det ikke helt bort.

Jeg prøvde mest på hjørnet i dette bildet:

post-1968-0-00191500-1394871734_thumb.jp

Et par bilder av hele skinn flaten på døra:

post-1968-0-38925200-1394871734_thumb.jp

post-1968-0-76659600-1394871734_thumb.jp

Jeg kommer til å kjøpe inn mer swisswax skinnrens, men har dere forslag til noe som kunne ha fungert bedre? Vurderer å stikke innom jula i dag å kjøpe denne dampvakseren: http://www.jula.no/dampvasker-3bar-900w-802335

Hvis jeg må vente en uke eller to på ny skinnrens ville dere lagt på conditioner nå?

Endret av BullFire
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leather cleaner forte?

Kanskje prøvd litt forsiktig med surfexHD?

Synes også scholl spam rengjør meget bra på trøblete flekker..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Leather cleaner forte har jeg ikke prøvd, kanskje kjøpe en i samme slengen, er den mye bedre enn den ordinære?

å at det var noen på Detailingworld som hadde brukt Surfex HD på skinn, kom på tanken selv men var/er litt skeptisk. Har du prøvd selv?

Endret av BullFire
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel sikkert en god blanding av salt, asfalt og olje den flekken med andre ord. Prickbort vil sikkert ta flekken, men jeg vet ikke hvordan skinnet reagerer på det. Kan jo prøve en liten dråpe og så børste litt. Prøv et sted som synes minst først da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp skinnfarge og "sandpapir" plata til swissvax :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt forsiktig gnikking med fuktig nanosvamp så er flekken borte.....nesten garantert ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en tålmodighetsprøve. Jeg har nå prøvd damp, surfet hd, prickbort og nanosvamp. Ingen av disse var noe vidundermiddel. Jeg fikk nesten bort noen av flekkene ved bruk av mye tid. Kanskje damp i kombinasjon med Leather cleaner forte og mye tid vil ta mesteparten. S

Skinnet har mye struktur er ikke noe særlig å pusse på det før skinn farge, eller må det gjøres ved eventuel farging?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex fungerte for meg. Dette var en flekk som ikke ville vekk. Men surfex 1:5 (sterk) gjorde susen. Deretter brukte jeg SV leather cleaner og leather milk.

Surfex er ikke noe jeg bruker til vanlig på skinn men her måtte det til. Det fungerte perfekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan vaske/avfette flekken med lighterbensin på Q-tips før farging.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så litt rundt på nettet at isopropanol kunne være noe å prøve. Noen som har prøvd det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ihvertfall brukt lighterbensin på sånne småflekker, poenget er jo å få vasket bort fett o.l så det kan jo være at ren isopropanol også fungerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang vansklige flekker: Kulepenn.

Er det noen som har erfaring med fjerning av kulepenn fra skinn?

Har prøvd nanosvamp, Surfex, Citrus spray, og en anelse korrosol på en klut, ingenting som funker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd nanosvamp, Surfex, Citrus spray, og en anelse korrosol på en klut, ingenting som funker.

Spytt og gnikk med fingeren har funket tidligere for min del, men da var blekket ferskt. Gammelt blekk kan bløtes opp igjen med zalovann.

Merkelig at nanosvamp og surfex ikke tar det, da. Prøvd dedikert skinnrens?

Korrosol skjønner jeg ikke helt at du prøvde, men man vet jo aldri :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med viskelær for blekk? Kan muligens fungere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spytt og gnikk med fingeren har funket tidligere for min del, men da var blekket ferskt. Gammelt blekk kan bløtes opp igjen med zalovann.

Merkelig at nanosvamp og surfex ikke tar det, da. Prøvd dedikert skinnrens?

Korrosol skjønner jeg ikke helt at du prøvde, men man vet jo aldri :)

Korrosol ble prøvd bare fordi det var det eneste jeg hadde igjen som var sterkt, var desperat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive