Bakken

Hjulmutter som verken vil inn eller ut

24 innlegg i emnet

Hei! :)

Nå nærmer våren seg med stormskritt, og det er ikke så alt for lenge til vinterhjulene skal av og sommerhjulene skal på. Men det kommer til å by på problemer da jeg mest sannsynlig har ødelagt gjengene på den ene mutteren, den snurrer bare og vil verken helt inn til felgen eller ut. :(

Noen som har noen smarte tips? eller må jeg bare prøve å kutte den opp på ett eller annet vis og anse den som tapt?

Edit: Litt omformulering må til. :)

Endret av Bakken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru ut alle de andre. Bruk brekkjern eller annet egnet verktøy til å presse ut felgen mens du skrur for å løsne

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det forrige taler sa, eller prøv å kile et skrujern eller tilsvarende inn bak mutteren for å få den av. Uansett metode er poenget å få press på baksiden av mutteren slik at den beveger seg i riktig retning.

Hvis du er kjempeheldig har du ikke ødelagt gjengene på pinbolten, bare i mutteren (siden disse er laget at mykere materiale enn pinboltene er det mulig du slipper unna med ny mutter), men vær forberedt på å skru av navet, banke ut bolten og sette i en ny just in case. Priser på pinbolter fra Mitsubishi er jeg ikke helt sikker på, men mener å ha hørt fra en kompis som måtte gjøre nettopp det, at de koster etpar-tre hundrelapper for stykket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. :) Skal prøve å få av hjulet imorgen for deretter og få av tromlene (skal bytte bremser...) Tror også jeg tar og bytter om til sommerdekk når jeg først har vinterhjulene av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å prøvde meg litt frem nå og det viser seg at det er selve bolten som mutteren sitter på som går rundt og rundt ikke mutteren... Det er vel et dårlig tegn? :wacko:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, bare gjør som jeg og Christer har sagt så får du "møkka" løs :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute å prøvde meg litt frem nå og det viser seg at det er selve bolten som mutteren sitter på som går rundt og rundt ikke mutteren... Det er vel et dårlig tegn? :wacko:

Ja. :)

Da må du få lagt (mye) press bak pinbolten for å få den til å sitte så fast som mulig for å få av mutteren. SIden hjulet sitter på kan det være en utfordring å få til.

Siden bolten er firkantet helt innerst der den går inn i anleggsplaten vil det ikke ha noe for seg å kappe den fra baksiden heller, siden du ikke vil få den gjennom anleggsplaten eller bremseskiven.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å legge press mens jeg skrudde ut, men det var ikke så lett alene. Endte med at brekkjernet slapp og jeg havna i vedlasset bak meg... :( Får skaffe meg en person som kan hjelpe meg og legge press imorgen mens jeg skrur ut. Bolten er forresten helt slark, virker som den har løsnet på et eller annet hvis der inne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir mye dobbelt fra meg her nå siden jeg svarer på MKN også, men prøv å få spent opp en jekk mellom knokkelen og bolten hvis det er mulig. Og elektrisk eller pneumatisk muttertrekker. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, skjønner. Leser ikke så mye på MKN som jeg gjør her uansett, så det går bra. :) Elektrisk muttertrekker ligger i garasjen, men jeg pleier som regel bare å bruke hendene og en latmannsarm. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med knokkelen. Skal jeg jekke opp en jekk rett bak bremsetrommen, og hva hjelper det for?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken er å spenne opp jekken mot baksiden av bolten og la den få feste mot knokkelen sånn at den står i spennende og presser bolthodet mot baksiden av navet, slik at den ikke roterer. Da vil du forhåpentligvis få løsnet mutteren...

Men hvis du har trommelbremser bak er jeg ikke sikker på hvordan det vil bli å få det til...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken er å spenne opp jekken mot baksiden av bolten og la den få feste mot knokkelen sånn at den står i spennende og presser bolthodet mot baksiden av navet, slik at den ikke roterer. Da vil du forhåpentligvis få løsnet mutteren...

Men hvis du har trommelbremser bak er jeg ikke sikker på hvordan det vil bli å få det til...

Av med koppen og ut med mutter i senter mens felgen sitter på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...eller levere bilen til en dekksjappe og få dem til å legge om :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo ikke gi helt opp. ^_^ Endte med at jeg gikk lei av hele f***skapet og kjørte opp til nærmeste jernvarehandel og kjøpte en hitachi vinkelsliper og kuttet hele greia av. Så nå er hjulet endelig av og jeg har begynt på å prøve å få bremsetrommelen av, noe som viser seg å være like vanskelig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en vanligvis en automatisk strammemekanisme mellom bremsebåndene, men jeg er ikke sikker på hvordan den løsnes på mitsubishi.
VW bruker en kile som man kan vippe opp med et skrujern gjennom hull i trommelen.

Google bruker komme opp med løsninger ;)

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5l bensin og en fyrstikk, problem solved.

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel ikke en fortrengt pyroman dypt inni deg? Ser at dette svaret er en gjenganger! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like før jeg bare tente på hele bilen, men jeg klarte å holde meg i skinnet. :) Jeg må få tak i en avtrekker på Biltema, for de er umulig å få av uten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett på baksiden av trommelen og sett om du har mulighet til å slakke litt på bremsebandene? Kan være lettere å få av da ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive