sap_2000

Anbefaling av DA polermaskin til båt

31 innlegg i emnet

Hei. Nytt medlem her som trenger litt råd.

Jeg er på jakt etter en DA maskin til polering av gelcoat. Har fått meg noen m2 og polere jevnlig, så tenkte å investere i en maskin som gjør livet lettere.

Båten er forholdsvis ny og pen i gelcoaten, så trenger ikke å rubbe noe særlig.

Fra før har jeg en roterende Flak maskin som jeg ikke blir helt venn med. Synes den er tung å jobbe med og fort gjort å få harde fastbrendte voksstriper om den stikker av, så den bruker jeg ikke noe særlig.

Har også en sånn billig ossilerende "sopp" maskin som jeg er mer komfortabel med, men den er noe billig dri*** og for stor mange steder med 250mm pute.

Bruker stort sett Meguiars og Turtle produkter.

Ofte er ikke poleringsforholdene ideelle utendørs med tanke på sol og vær etc, så benytter de sjansene jeg har og tar litt og litt gjennom hele sommeren. De utsatte horisontale flatene tas flere ganger ila sommeren.

Har da i utgangspunktet sett litt på 125-150mm DA maskiner. Krauss 900w v2 og Kestrel DAS 6, men etter at jeg begynte å lese litt dukket også den dyrere Flex XC 3401 med tvungen rotasjon opp.

Noen som kan forklare litt om hvem av disse maskinene som er egnet for mitt bruk på gelcoat? Fordeler og ulemper med tvungen rotasjon eller ikke? Vil en Krauss eller Kestrel også gjøre jobben bra?

Jeg er ute etter noe som gjør jobben lettere (tidsbesparende) og som er lett for en vanlig mann og bruke.

Takker for råd og innspill :-)

Mvh SAP

post-7858-0-68871000-1394653150_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger noe med power, Flexen kan være løsninga, men jeg mener bestemt at roterende bør brukes på gelcoat i første runde, men om du sliter med å håndtere den så er nok Flex DA veien å gå. Rupes lhr 21 er heller ikke et dumt valg, men tror nok at du får mer korrigering ut av flexen enn rupesen på gelcoat om du først skal bruke DA maskin. Hadde vært moro å fått et innspill ifra Bernhard her, som nettopp har tatt en større "operasjon" på båt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FLOTT BÅT sier jeg bare. Litt off topic, men regner med du liker skryt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har polert en del på gelcoat og gjort meg en del erfaringer.

Før polering vasker jeg med Surfex 1/5 i en sprayflaske og tørker dette vekk med fuktig klut.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11

Når det er rent er det til med polering og om du ikke bare skal legge på noen produkter som AIO eller voks/sealer så mener jeg at du like bra kan glemme DA maskin først som sist :( .

Gelcoat er mye hardere enn bil lakk så det er ull som gjelder og da kan du ikke bruke DA maskin ;) .

Jeg har kestrel,Rupes(15) og Flex DA maskin men de brukes primært på biler, brukes de på båt er det ifm voks osv selv om jeg stort sett gjør jeg dette manuelt :) .

På båt er det roterende og da av kraftig utgave som gjelder ( bør ha såkalt "D" håntak), selv bruker jeg en Hitatchi av "vinkelsliper-typen".

PS: du kan heller ikke bruke ull på DA maskin.

Finner i farten bare link til en som er enda et hakk bedre i kvalitet ( om mulig :) ).

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=34340474&searchQuery=polermaskin

Når det gjelder bak-plate og pads så er jeg meget fornøyd med:

Bakplate:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_14&products_id=91

Ull pad:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_13&products_id=88

Med en av disse maskinene ( ikke sammenlign disse maskinene med den du har det er lysår mellom dem B) ) på riktig måte vil du kunne få polert båten din veldig bra :) .

For at du skal få litt rask innføring i teknikkene er denne videoen veldig informativ men du bør tenke deg om minst to ganger før du bruker den padden på bilen din men prinsippene er de samme :) .

Sjekk ut:

Så er det produkter.

Jeg bruker nesten utelukkende Gtecniq P1 på båt da dette etter min mening er et glimrende produkt som gjør en super jobb.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=66

Dette kan du også bruke for hånd eller på DA maskin om du vil gi bilen din en runde :P .

Når det gjelder beskyttelse tror jeg ikke du finner bedre enn colinite 845 (voks):

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

Ang produkter for bil/båt så er nok den største forskjellen mellom disse utenpå boksen/flasken så konsentrer deg om pris/kvalitet og bruk de om hverandre :):) .

Skal du ha deg en brukende DA maskin for legging av voks eller polere bilen din med Gtechniq P1 kommer du langt med en to hodet fra clas Ohlson men kast padsene som følger med og kjøp uber pads til dette:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_13&products_id=183

Og for all del glem poler-garn og bruk micro fiber: :(

Lykke til og god sommer på sjøen :P:P:P:P:P:P:P:P

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

P1? Kjøres ikke den fort tørr m/ ull på gelcoat? Eller sprayer du vann med jevnlig mellomrom?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke si at det er noe problem selv om jeg stort sett har noe vann stående og bruker nok litt vann ja :mellow: .

Men jeg bruker nok en del mer produkt på båt vs bil :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må testes!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polerer egen båt med roterende før hver sesong, og jeg er helt enig med de andre her, bare glem DA maskin.

Gelcoat kan også oppleves som "sticky" å jobbe med, men litt ekstra produkt og litt temperatur på både skrog og polish hjelper på.

Jeg bruker Meguiars one step compound som 1-stegs topppet med 845, og det holder fint fra mars til november.

Ull funker bra men jeg må kjøre et steg med oprydding da jeg hater å se kjørespor etter ulla når sola kommer frem, så jeg har brukt cuttingpads i skum for å ikke bruke så vanvittig mye tid ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har oså som du opplevd at det kan være "sticky" og at det blir noe kjørespor men ikke ofte, da har jeg tatt en runde med DA (flex) med skumpads men neste gang planer jeg på å prøve MF pads til dette.

Og følgelig om det er en "ny" båt som bare skal "glinnses" opp litt kan også DA maskin brukes :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og følgelig om det er en "ny" båt som bare skal "glinnses" opp litt kan også DA maskin brukes :).

Helt klart, men så kommer neste sesong hvor man skal hente opp litt glans og fjerne litt bruksmerker fra fjoråret, og da kan det være at man må ha roterende igjen :)

Fra før har jeg en roterende Flak maskin som jeg ikke blir helt venn med.

Med en "ordentlig" maskin som har litt nm å som klarer å holde på turtallet under belastning, vil nok gjøre maskinføringen litt enklere ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver:

Fra før har jeg en roterende Flak maskin som jeg ikke blir helt venn med. Synes den er tung å jobbe med og fort gjort å få harde fastbrendte voksstriper om den stikker av, så den bruker jeg ikke noe særlig. Slutt

Når du får deg en ordentlig maskin er det viktig å huske på RPM, med ull og P1 skal du som hovedregel ikke over 1000 RPM og det får du ikke til med billigmaskiner ( da har de nesten ikke krefter) derfor sliter du max :( med en slik.

Vi er mange i den klubben som har forsøkt med billigmaskiner først :) :) :)

Du skriver:
Har også en sånn billig ossilerende "sopp" maskin som jeg er mer komfortabel med, men den er noe billig dri*** og for stor mange steder med 250mm pute. Stopp

He he om det er den plast greia med stor pute under så lurer jeg på hva den er tenkt brukt til for du kan ikke polere noe som helst med den :lol: .

​Fant forøvrig en link til maskinen jeg har som du nok kan få tak i noe rimeligere enn makitaen og om den ikke er like høy på kvaliteten så kommer vi ikke til å finne ut av det tipper jeg da begge er super maskiner etter min mening :)

http://www.xn--verkty-fya.no/elektroverktoy/poleringsmaskin/polermaskin-slipemaskin-sp18va-1250w

Følger du med litt finner du den på tilbud under 2000kr, jeg fikk min på Monter for 1799 for et par år siden :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hitachi sp18va er en kjempegod maskin, sterk, ,lett ,relativt rimelig (betalte 1750.- på kampanje) og god soft start. Min har fått mye juling de 6 årene jeg har hatt den, men den har nå begynt å lage litt rare lyder, så jeg skal kjøpe ny maskin, også skru opp hitachien for å se hva som feiler den ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode og utfyllende svar :-)

Som sagt er det primert legging av polish og voks jeg er ute etter da gelcoaten er meget fin uten riper og oksidering.

Jeg liker å holde ting shiny og polerer litt her og der gjennom hele sessongen for at ting ikke skal feste seg.

Derfor tenkte jeg på en DA maskin som som er lett og ufarlig å jobbe med. Det er mange m2 gelcoat og ikke alt er store flater, så vektlegger en maskin som er lett å jobbe med da det blir mange timer i ugunstige arbeidsstillinger.

Jeg har jo en roterende maskin også som jeg kan bruke på steder som etterhert trenger litt hardere jobbing, men tanken med DA maskin er jevnlig polering og voksing. Derfor lurte jeg litt forskjellene i praktisk bruk på en Flex med tvungen rotasjon vs en billigere maskin som Krauss eller Kestrel?

Fint om noen kunne forklare litt rundt det. Er det f.eks lettere å få kjøremerker med tvungen rotasjon?

Spørsmålet blir da; 1- kjøpe en Flex DA som jeg ser for meg at jeg får mest bruk for i det dagelige og bruke Flak maskinen jeg har hvis jeg må rubbe bort noen fendermerker etc.

2- kjøpe en billigere Kraus eller Kestrel DA og en Makita roterende f.eks

Jeg skjønner godt hva dere mener med at et kraftig roternende er best men har som sagt ikke blitt venn med den og poleringsforholdene er ofte ikke ideelle med tanke på sol og temp.

Kunne jeg stått innendørs i 20 grader uten sollys ville nok saken stillt seg helt anereldes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du skriver: "Polering" hva slags produkt er det da du bruker/tenker på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tenker jeg på f.eks Meguiars cleaner wax, rød Autoglym, TC Nano, eller turtle nano tech.

Med voksing mener jeg f.eks Meguiars pure wax.

Meguiars One Step synes jeg er veldig grov med mye slipemidler, så den ville jeg brukt til rubbing av fendermerker f.eks

... Eller er jeg helt på tur?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK da snakker du stort sett om såkalt "all in one" produkter som renser og fyller/demper-riper og beskytter litt (AIO produkter).

For å oppnå noe varighet må/bør du legge voks over ja.

Derfor blir det litt misforståelse her da de fleste her inne nok bare tenker med "slipe midler" når det snakkes om polering her inne.

Men om båten din er så fin som du sier mener jeg at du har lite eller ingenting igjen for AIO produktene men heller gå rett på voksen.

Men ja DA maskin egner seg godt på disse produktene (og ellers det meste av hånd produkter).

Men er det noen riper el lign som jeg nesten tør garantere at der er så får du mye bedre og varig resultat med "polerende" produkter og skikkelig verktøy og da er du på roterende om vi snakker båt er min klare mening.

Men om du skal ha deg en DA maskin for AIO produkter/ voks så er kestrellen en bra maskin for dette.

Tvungen rotasjon er bare tull og bortkastede penger ( Flex/Rupes er suverene men dyre maskiner)og ikke bedre til dette bruket..

PS: Om du har brukt AIO produkter med roterende har du nok blitt lei deg da det absolutt ikke er å anbefale :(

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for nyttig informasjon. Jeg har nok mye å lære.

Det er fort gjort å ende opp med AIO produkter. Hva synes om 3M produkter? Lokale Maritim båtsjappa fører 3M.

Ja, det er nok litt begrepsforvirring ute å går fra min side. Beklager det...

Polering for meg = AIO produkter og voksing er type Pure Wax fra Meguiars.

Rubbing for meg er vel det dere proffer kaller for polering?

Ok da er jeg et skritt nærmere. Tenker det blir en billigere DA maskin for voksing av båt samt bilene og på sikt en ordentlig roterende maskin som f.eks en Makita eller Flex når kunnskaper og selvtilliten har steget :-)

Er Kraus og Kestrel DA samme maskinen?

Trenger jeg å kjøpe en annen bakplate til Kestrel?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for nyttig informasjon. Jeg har nok mye å lære.

Det er fort gjort å ende opp med AIO produkter. Hva synes om 3M produkter? Lokale Maritim båtsjappa fører 3M.

Ja, det er nok litt begrepsforvirring ute å går fra min side. Beklager det...

Polering for meg = AIO produkter og voksing er type Pure Wax fra Meguiars.

Rubbing for meg er vel det dere proffer kaller for polering?

Ok da er jeg et skritt nærmere. Tenker det blir en billigere DA maskin for voksing av båt samt bilene og på sikt en ordentlig roterende maskin som f.eks en Makita eller Flex når kunnskaper og selvtilliten har steget :-)

Er Kraus og Kestrel DA samme maskinen?

Trenger jeg å kjøpe en annen bakplate til Kestrel?

Kraus/kestrel er sikkert nesten samme tipper jeg så det er nok det samme men den bør være 800W eller mer.

Tror det finnes noen på 500W som er solgt på Bilextra som jeg har lest at de ikke er så fornøyde med :)

3M har prima produkter men jeg er usikker på om de har produkter for DA maskin?

Det pleier å følge med 2 bak-plater til kestrell så nei det trenger du sannsynligvis ikke.

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tenker jeg på f.eks Meguiars cleaner wax, rød Autoglym, TC Nano, eller turtle nano tech.

Med voksing mener jeg f.eks Meguiars pure wax.

Meguiars One Step synes jeg er veldig grov med mye slipemidler, så den ville jeg brukt til rubbing av fendermerker f.eks

... Eller er jeg helt på tur?

One step er grov men avslutter fint, skal kjøre mye og hardt for å korrigere, må ikke sammenligne gelcoat med billakk på noen som helst måte.

Skal du først bruke DA maskin på båt, kan du like gjerne kjøpe en 2-hodet DA på biltema/jula/clasohlson for noen få hundrelapper.

Har du brukt forbrukerprodukter som nevnt i post #15, skjønner jeg godt at du plages da de ikke er ment for bruk med roterende. Roterende utvikler mye mer varme enn DA maskin, og da ender man gjerne opp med svidd polish/voks, dårlig resultat og en maskin som er håpløs å føre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar begge to:-)

Skjønner man har mye å lære. Har likt å stelle med biler og båter i alle år, men på et helt annet level. Det skjønner man fort når man kommer inn her, hehe.

Kunne virkelig gjerne tenkt meg å lære dette ordentlig på "proffmåten" da jeg er glad i å stelle med biler og båt, men ikke så lett det når man alltid står og surrer alene. En legger vel for det meste til seg uvaner føler jeg...

De to-hodede maskinene har jeg ikke vurdert da jeg ser for meg utfordringer med alle buer, kriker og kroker, pullerter og rekkestøttefester etc. Ser for meg at det er mange steder man ikke kommer til.

Skroget i seg selv har store flater, men alt annet som også er mest utsatt er fullt buer, fordypninger, fester, vindusrammer, luker og alt annet ræl, så det var derfor jeg tenkte på en énhodet DA maskin

Har opprettet meg en brukerkonto hos Bilnerden nå.

Hvis det ikke er noe å vinne på resultatet og brukervennlighet med Flex DA, så kjøper jeg en Kestrel? Ellers går jeg for Flex'en med en gang og heller skaffer meg en ordendlig roterende senere i tillegg.

Liker ikke å kjøpe "feil" om dere skjønner....

Noen som kan anbefale et par gode pads til Kestrel maskinen?

Tusen takk for gode råd. Det setter jeg stor pris på :-)

Har allerede lagt en skumkanon i handlekurven. Det har jeg alltid savnet hjemme. Visste faktisk ikke at det fantes....

Endret av sap_2000
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive